Zgodbe

Nam res grozi globalna zdravstvena diktatura?

S.F.
30. 5. 2022, 23.00
Deli članek:

V Ženevi je bilo med 22. in 28. majem 75. zasedanje generalne skupščine Svetovne zdravstvene organizacije (SZO). Na obsežnem dnevnem redu so bili med drugim predlog pogodbe o pandemiji, ki bi omogočala hitrejše odzivanje SZO, kot smo ga videli pri covidu, ameriški predlog sprememb trenutno veljavnih pravno zavezujočih mednarodnih zdravstvenih predpisov (IHR), ki jih je SZO napovedala že decembra lani, ter prihodnje financiranje SZO.

Shutterstock
SZO v krempljih zasebnega kapitala

Napovedane spremembe mednarodnih zdravstvenih pravil so spravile na noge številne kritike, od ameriških konservativcev, nasprotnikov Bidnove administracije oziroma privržencev Donalda Trumpa (ki je, naj spomnimo, v času svojega predsedovanja močno zmanjšal prispevek ZDA v proračun SZO) do številnih afriških in še nekaterih drugih držav (EU predlog podpira); pa tudi skupino slovenskih skeptikov, večinoma zdravnikov in pravnikov.

Bo suverenost držav članic res ogrožena? Ti so javno pozvali zastopnika Slovenije, poslavljajočega se ministra za zdravje Janeza Poklukarja in Vesno Kerstin Petrič, generalno direktorico Direktorata za javno zdravje, da »po mnenju pravnih strokovnjakov nimata ne pravice ne pooblastil podpisati nobenega sporazuma, ki bi predal ali krnil suverenost Republike Slovenije na račun te ali katere koli druge mednarodne organizacije. Tak je nedvomno sporazum, ki ga pripravlja vodstvo SZO, po katerem bi ta v nespecificiranih ter nejasnih okoliščinah prevzela izključne (suverene) oblastne pristojnosti in s tem suvereno Republiko Slovenijo spravila v podrejen položaj.« Pravzaprav so nekateri celo pozvali k izstopu Slovenije iz SZO.

Pretiravanje? Teorija zarote ali dejstvo?

Ko tole pišemo, sklepi zasedanja generalne skupščine SZO sicer še niso sprejeti, je pa bilo mogoče iz različnih zapisov (medijskih in na straneh SZO) razumeti, da bo proces usklajevanja trajal še vsaj dve leti ter da sta spremembe IHR, ki jih predlagajo ZDA, in pogodba o pandemiji, pobuda za krepitev preprečevanja pandemije, pravzaprav dve različni stvari.

Pogodbe o pandemiji naj ne bi bilo še vsaj do leta 2024, predlogi sprememb IHR, ki so mnoge tako razburili, pa naj bi tudi še potrebovali veliko usklajevanja. Ti predlogi predvsem pozivajo k dodajanju rokov, ko mora država članica oceniti in obvestiti SZO o grožnjah (v 48 urah) in kako hitro naj bi SZO ponudila sodelovanje (v 24 urah). Država članica bi imela nato 48 ur, da ponudbo sprejme ali zavrne. Če bi jo zavrnila, bi bila SZO pooblaščena, da v 48 urah deli informacije z drugimi državami pogodbenicami. Trenutna različica pravilnika namreč ne vključuje rokov za te postopke, ki lahko zato trajajo tudi tedne, mesece … in povzročajo globalno nepopravljivo zdravstveno škodo (denimo pozen odziv Kitajske na izbruh covida).

»Predlagane spremembe bi okrepile zmožnost SZO, da uporablja javno dostopne informacije z vsega sveta, da bi ugotovila, ali lahko pride do izrednih razmer na področju javnega zdravja mednarodnega pomena, in na podlagi teh informacij pravočasno obvešča vse narode o grožnji in zagotavlja priporočila, ne pooblastil, o tem, kako se varno in učinkovito odzvati,« je za Reuters povedal tiskovni predstavnik SZO, a kritike skrbi prav to, da naj bi doslej neobvezujoča priporočila postala pravno obvezujoča navodila, s čimer bi se SZO dvignila nad nacionalne zakone in ustave članic.

Več v reviji Jana št. 22, 31.6.2022