slovenski vozniki

Bodo te spremembe višin kazni res povečale prometno varnost?

Polona Krušec
27. 7. 2021, 05.25
Deli članek:

Državni zbor je nedavno sprejel novelo zakona o pravilih cestnega prometa. Ta med drugim znižuje kazni za prehitro vožnjo in zvišuje kazni za telefoniranje med vožnjo. Slednja se s 120 evrov viša na 250 evrov in tri kazenske točke.

Nataša Juhnov
Nižanje kazni za prehitro vožnjo vzbuja mešane odzive.

Če boste hitrost prekoračili za od 10 do 20 km/h, boste plačali 120 evrov. Če jo boste za 20 do 30 km/h boste plačali 250 evrov, kazen za prekoračitev hitrosti od 30 do 40 km/h je 500 evrov. Če boste šli od 40 do 50 km/h več od omejitve, pa boste ob 750 evrov. 

Vozniki imamo po novem možnost zavijanja desno pri rdeči luči na semaforju. To in nižanje kazni za prehitro vožnjo je v javnost vneslo mešane občutke. Višanje kazni za tiste, ki uporabljajo mobilni telefon v avtu, ko vozijo, pa večina pozdravlja.

»Populistično zniževanje kazni za prekoračitev hitrosti je napaka, povsem napačen signal oblasti vsem divjakom na cestah. Stroka je ob tem v glavnem tiho,« je eden od komentarjev, ki na družbenih omrežjih zavzame precej pozornosti.

Agencija za varnost prometa (AVP) komentira novelo, najprej kazni za uporabo telefona med vožnjo. »Več let smo opozarjali na veliko tveganje, ki ga predstavlja uporaba mobilnih telefonov v prometu. Reakcijski čas voznika, če telefonira, se namreč pomembno zmanjša, tveganje za nastanek prometne nesreče pa izjemno povečuje,« poudarjajo. AVP je zato že pred leti predlagala zvišanje globe in število kazenskih točk za uporabo mobilnega telefona med vožnjo, in sicer 250 evrov in tri kazenske točke, kar zdaj z novelo zakona tudi velja. »Veseli nas, da je bil naš predlog o zvišanju kazni v celoti sprejet,« so izpostavili.

KOT BI VOZILI MIŽE

Povedali so nam, da mobilni telefon sicer ne spada med primarne vzroke za nastanek prometne nesreče, »vendar je izjemno pomemben dejavnik tveganja za njihov nastanek. Če voznik na cesto ne gleda le pet sekund, pri hitrosti 60 km/h na slepo prevozi razdaljo več kot 83 metrov. Še večje tveganje je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa prevozi 139 metrov. Gre za podobno tveganje, kot bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe ter vse druge udeležence prometa,« posvarijo. Dodajmo še statistiko, ki nam jo je posredovala agencija, ki pravi, da je policija leta 2020 ugotovila 36.771 kršitev glede uporabe mobilnega telefona med vožnjo, kar je 100 odstotkov več kot leta 2012 (18.189)!

MOTIVIRA NAJ ODGOVORNOST

Najpogostejši vzrok za nastanek prometnih nesreč, kot razlagajo v nadaljevanju, je v prvi polovici leta 2021 nepravilen premik z vozilom. »Zaradi omenjenega vzroka se je letos pripetilo 1920 prometnih nesreč oziroma 27 odstotkov vseh nesreč. Kot vzrok nezgod sledi neprilagojena hitrost, zaradi katere se je letos pripetila 1201 oziroma 17 odstotkov vseh prometnih nesreč ter nepravilna stran oziroma smer vožnje, zaradi katere je bilo 1078 oziroma 15 odstotkov prometnih nesreč. Vozniki naj spoštujejo prometne predpise, saj s tem izkažejo odgovornost do sebe in drugih udeležencev v prometu, ne zato ker jih lahko doletijo globe.«

O prometnem znaku za vožnjo v desno od rdeči luči na semaforju na označenih križiščih (vendar le, če je smer prosta) menijo, da lahko prispeva k večji pretočnosti prometa, vendar le če bodo vozniki poznali pomen znaka in ga seveda upoštevali. »Posebno morajo biti vozniki pozorni, da so ob tem manevru zavijanja stalno pozorni na pešce in druge udeležence v prometu (iz obeh smeri), pred zavijanjem desno pa se morajo prepričati, da iz njihove leve strani ne prihaja vozilo,« opozarjajo.

SKIRCE IN ROLKE

Po novem je predpisana primerna bočna razdalja pri prehitevanju kolesarjev, voznikov lahkih motornih vozil in voznikov mopedov, najmanj 1,5 metra.

Po njihovo je iz novele pomembno izpostaviti še ureditev področja mikromobilnosti, za kar so si prizadevali dobri dve leti. »Gre za ureditev področja e-skirojev, ki je nujna zaradi večje varnosti vseh udeležencev v prometu, zato nas veseli, da bo odslej to področje urejeno.«  Vozniki skirojev in rolke na električni pogon morajo med drugim skladno z novelo voziti po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Kjer teh prometnih površin ni ali niso prevozne, lahko vozijo ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje omejena na največ 50 kilometrov na uro. Obvezna je tudi zaščitna čelada do 18. leta. Priporočajo jo tudi starejšim od 18 let.