Varnost najmlajših

Najpogostejše napake pri izbiri avtosedeža za otroke

Andraž Zupančič
29. 11. 2023, 18.27
Posodobljeno: 29. 11. 2023, 18.42
Deli članek:

Izbira varnih sedežev za otroke je velika, večina pa je izdelana po najsodobnejših standardih. K sreči je tudi vse več staršev dobro ozaveščenih o varnosti otrok v prometu..

Profimedia
Starši morajo skrbno namestiti sedež v vozilo, vsaka napaka se lahko grdo maščuje.

Nekoč so govorili, da so otroci naše največje bogastvo. Časi se spreminjajo in morda tega pregovora ni več slišati tako pogosto, a pri zagotavljanju varnosti otrok ni dvoma – odgovoren starš ne želi ničesar prepustiti naključju. V prometu gre lahko že tako marsikaj narobe, zakaj bi torej tvegali. Ko se odpravljamo na pot z avtomobilom in v družbi najmlajših, si ne moremo privoščiti malomarnosti, pozabljivosti ali ravnodušnosti.

V Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) svetujejo, naj starši vseskozi, že od otrokovega najzgodnejšega obdobja, na vseh poteh, tudi tistih najkrajših, v avtomobilu uporabljajo otroški zaščitni sedež. Naloga starša oziroma voznika je privzgojiti otroku, da se brez uporabe varnostnega pasu, oziroma če ni pripet v otroškem varnostnem sedežu, ne more voziti.

Več kot 25-kratna teža v primeru trka

Zgodovina avtosedežev za otroke ni tako kratka, saj se je prva homologacija, torej predpis, kakšni morajo biti avtosedeži, pojavila že leta 1982. In če kdo še misli, da je danes varno prevažati otroka brez uporabe otroškega avtosedeža, naj mu dokažemo nasprotno z naslednjo ponazoritvijo. Že pri trku vozila s hitrostjo 50 kilometrov na uro je naletna teža več kot 25-krat večja od lastne teže. Mamica, ki tehta 50 kilogramov, ob trku pa ni pripeta z varnostnim pasom in na sovoznikovem sedežu drži v naročju otroka, stisne otroka ob armaturo z naletno težo okoli ene tone in pol. Tistim, ki ne verjamejo v te sile, strokovnjaki priporočajo tudi ogled filma, ki prikazuje, kaj se dogaja v potniški kabini med prometno nesrečo.

Nakup otroškega sedeža priporočajo v specializiranih trgovinah, kjer znajo kupcem svetovati, pri tem pa je seveda dobro pripeljati otroka s seboj, da sedež preizkusi. Pomembno merilo je tudi namestitev otroškega sedeža v avto: zaradi različnih konfiguracij vsi otroški sedeži niso primerni za vse avtomobile. V specializirani trgovini vam pomagajo pri namestitvi sedeža v vozilo oziroma opozorijo na morebitne težave pri namestitvi in uporabi. Pomembno je seveda navajanje otroka na sedenje v sedežu; sprejeti mora dejstvo, da druge možnosti vožnje ni. Otroka praviloma na to navadimo le z dosledno uporabo avtosedeža, poleg tega pa se veliko nauči z dobrim zgledom, torej uporabo varnostnih pasov pri odraslih.

Profimedia
Manjši otroci naj bodo obrnjeni v nasprotno smer vožnje.

Napak ni tako malo

Najpogostejša napaka staršev, poleg izbire neustreznega sedeža, je neupoštevanje navodil o uporabi sedeža, napačna namestitev ali preslaba učvrstitev pasu za pripenjanje. Ena od napak je tudi neupoštevanje starosti sedeža, ki je z leti morda že izgubil trdnost in druge varovalne lastnosti.

Potem ko so otroški varnostni sedež namestili na avtomobilske sedeže, starši pogosto ne preverjajo več, ali ostaja pravilno in čvrsto pripet. Tako kot druge elemente na vozilu (pnevmatike, luči …) je treba preverjati tudi pravilno nameščenost otroškega varnostnega sedeža. Otroke je treba poučiti o ustrezni uporabi, kako naj bodo varnostni pasovi nameščeni prek njegovega telesa in kako pripeti. Med vožnjo lahko namreč nemirni otroci odpnejo varnostne pasove. Torej se mora otrok zavedati, da to ni prav. Voznik naj tudi med vožnjo večkrat preveri, ali je otrok še vedno pravilno pripet.

Najbolj zanesljiv izbor sedeža je na podlagi otrokove telesne višine. Ker so otroci pri isti starosti lahko različno težki, je starostno skupino bolje upoštevati zgolj kot indikator. Ne smemo pa pozabiti tudi na udobje. Priporočljivo je, da otrok sedež preizkusi in pove, kako se počuti v njem.

Profimedia
Prilagodljivi sedeži so učinkoviti, ker jih je možno prilagajati dejanski velikosti otroka.

Isofix omogoča varnejšo pritrditev

Sedeži morajo torej ustrezati določenim zakonskim standardom, vzporedno z obstoječim standardom ECE-R 44/04 od julija 2013 velja nova regulativa ECE-R129, ki je poimenovana tudi i-Size. Njen ključni pomen je povečati varnost otroka, saj prinaša preizkuse sedežev s pritrditvijo po sistemu isofix, zaostruje dinamične obremenitve, ki jih mora sedež prenesti, ter zahteva večji nadzor pri proizvajalcih otroških avtosedežev. Poleg tega je določeno, da morajo otroci do 15 meseca starosti sedeti v sedežu, obrnjenem nasprotno od smeri vožnje, saj tako velik del obremenitve prevzame celotna površina hrbtne opore sedeža, pri tem pa mora biti seveda varnostni meh pred sovoznikom deaktiviran. Prav tako so novi sedeži boljši pri zaščiti glave in vratu otroka, predvideva se tudi obvezna uporaba sistema isofix, ki prepreči nevarnost napačne namestitve in pritrditve sedeža.

Ob zadnjem večjem preizkusu sedežev, ki ga opravljajo evropske avtomobilske zveze, med 29 sedeži le dva nista dobila dobre ocene, pa še to zaradi škodljivih materialov, iz katerih so narejene prevleke.

Profimedia
Otrok, ne glede na starost, mora biti v otroškem sedežu. Tudi če se odpravite le v bližnjo trgovino.

Kršitev vse manj

Sicer pa udeleženci v prometu, ob malce pozornejšem opazovanju vozil okoli nas, le redko opazimo v avtomobilu otroka, ki ne bi bil zavarovan z varnostnim pasom ali otroškim sedežem, kar vendarle nakazuje, da smo Slovenci dokaj ozaveščeni o pomenu varnosti otrok med vožnjo. Poleg nevarnosti neuporabe sedeža je to tudi »drag« prekršek. Kazen za neuporabo je 120 evrov, policija pa zaznava, da se število kršitev s področja uporabe zadrževalnih sistemov pri otrocih zmanjšuje. »Leta 2022 smo zaznali 4703, letos do sredine novembra pa 3731 kršitev s tega področja,« so povedali na policiji, a hkrati opozorili, da so otroci sicer med bolj ranljivimi udeleženci v prometu, saj je bilo letos v prometnih nesrečah udeleženih 428 otrok, od tega je bilo 116 povzročiteljev prometnih nesreč. »V teh nesrečah so trije otroci umrli, 18 je bilo hudo poškodovanih in 334 lažje poškodovanih,« so dodali.