Potujoče učilnice

Osnove digitalne pismenosti pozna zgolj polovica Slovencev

Estera Korošec
9. 5. 2023, 21.11
Deli članek:

Slovenija zaostaja na področju digitalne pismenosti. Po podatkih evropske komisije le nekaj več kot polovica prebivalcev med 17. in 74. letom pozna vsaj osnovne digitalne veščine.

Črtomir Goznik
Hajdinski upokojenci so se učili, kako uporabljati pametni telefon.

V starostni skupini od 65 do 74 let pa je kar 44 odstotkov takih, ki še niso uporabljali spleta. V podjetju Simbioza so prepoznali potrebo po digitalnem opismenjevanju starejše generacije in realizirali pobudo potujoče učilnice.

Njihov cilj je digitalne veščine čim bolj približati starejšim ljudem, tudi tistim v odročnejših krajih. S pomočjo predelanega kombija, v katerem so vgrajeni računalniki in druga informacijsko-komunikacijska tehnologija, so predstavniki Simbioze izpeljali že vrsto delavnic na terenu. Pred kratkim so se ustavili tudi na dvorišču Osnovne šole Hajdina, in sicer v okviru dogodka Digitalne veščine v podporo učenju in življenju. Okoli 15 udeležencev, sicer tudi članov Društva upokojencev Hajdina, je pozorno gledalo v svoje pametne telefone in sledilo navodilom mentorja. Ob našem obisku so se ravnokar učili, kako na telefon naložiti aplikacijo. Pri tem so jim bili v veliko pomoč tudi učenci OŠ Hajdina. Taki dogodki so pomembni tudi zato, da se generacije srečujejo in izmenjujejo znanje, predvsem pa, da mlajši učijo starejše digitalna znanja. Ob tem prinašajo drug drugemu vrednote iz svojega okolja, kot so toplina, vedrost in dobrosrčnost.

Mladi so lahko v veliko pomoč starejšim pri učenju

Osmošolka Žana Ogrizek je z velikim veseljem in zagnanostjo pomagala upokojencem, ki niso bili tako vešči ravnanja s pametnimi telefoni: »Večina udeležencev je že znala uporabljati telefon za klicanje, nekoliko več težav so imeli pri pošiljanju sporočil, pa tudi pri uporabi raznih aplikacij. Zelo rada sodelujem v takih akcijah in pomagam drugim, tudi v družbi različnih generacij se počutim zelo prijetno. Vsi skupaj si prizadevamo, da bi tudi starostniki znali na primer poklicati svoje vrstnike, jim poslati sporočilo in uporabljati internet, socialna omrežja.«

Tudi Marko Tomčič iz devetega razreda je pomagal hajdinskim upokojencem pri uporabi telefona. Ko je kateri izmed udeležencev potreboval dodatno pomoč, se je takoj odzval in mu zelo prijazno ter potrpežljivo pokazal naslednje korake. Franc Ivančič, član DU Hajdina, se je tovrstne delavnice pri svojih 84 letih udeležil že drugič. Rad bi pridobil čim več znanja na tem področju. Velikokrat se mu je namreč že zgodilo, da je želel na telefonu kaj pogledati ali uporabiti, pa ni znal. »Ni mi nerodno vprašati mladih, da mi pojasnijo neko novo stvar na telefonu. Če naredim kaj narobe, se opravičim in potem gremo spet od začetka. Zelo sem vesel, da se lahko pri teh letih učim nečesa novega, hkrati pa so v pogonu tudi moji možgani, kar je zelo pomembno. Ko sem prvič slišal za »neke« aplikacije, sem si mislil, kaj to sploh je in kako pridem do njih. No, sedaj pa jih že znam najti in nekatere izmed njih tudi uporabljati.«

Črtomir Goznik
Simbioza s pomočjo mobilne učilnice digitalno opismenjuje starejše ljudi.

Tudi 93-letniki uporabljajo pametno uro in telefon

Gorazd Garafol, vodja projekta Simbioza Mobiln@ – potujoča učilnica, je pojasnil, da so na tokratni delavnici udeležencem podrobneje predstavili trgovino Play oz. knjižnico za nalaganje različnih aplikacij, kar so pokazali na primeru njihove aplikacije za starejše Magda. Slednja ponuja dostop do raznih informacij in novic ter kontaktnih podatkov pomembnejših ustanov, kot so zdravstveni domovi, uprave enote, lekarne … Med zelo uporabnimi je tudi spletna učilnica, ki je namenja samoučenju uporabe računalnika in pametnega telefona skozi različne video vsebine. Posameznika na primer korak za korakom vodi, kako naj shrani novo telefonsko številko v imenik ali pošlje elektronsko sporočilo z dodatno prilogo. Ponuja pa tudi možnost poslušanja radijskih postaj. »Ta skupina je zelo napredna, saj nekateri že znajo uporabljati aplikacije in družabna omrežja. Nikakor si ne smemo misliti, da upokojenci ne uporabljajo napredne tehnologije, je pa to znanje zelo različno. Opažamo, da zanimanje za učenje digitalnih veščin iz leta v leto narašča. Pred kratkim sem srečal 93-letnega gospoda, ki uporablja pametno uro, telefon, računalnik, se povezuje na televizijo in nikakor ni osamljen primer,« je povedal Garafol. Z mobilno učilnico obiskujejo občine, osnovne šole, društva in domove upokojencev, učne vsebine pa prilagodijo znanju uporabnikov.