Odvisni od pomoči drugih

Zato je Slovenija brez posebnega letala za gašenje

J.V.
18. 7. 2022, 13.20
Posodobljeno: 18. 7. 2022, 15.11
Deli članek:

Po stari celini pustošijo požari in padajo temperaturni rekordi. Prav apokaliptični prizori prihajajo iz Francije, Italije, Španije, Portugalske, gori tudi pri nas.

Bobo
Pri gašenju požara na Krasu v okviru sistema rescEU pomaga hrvaški kanader.

Pri nas so trenutno najbolj kritične razmere na goriškem Krasu, na skoraj 400 hektarjev velikem območju med Renškim vrhom in naseljem Temnica, kjer je zagorelo v nedeljo popoldne, ogenj pa se je nevarno širil proti vasi Lokvica. 

Gasilci imajo razmere pod nadzorom, vendar zaradi burje grozijo vnovični izbruhi. Dodatno nevarnost na območju predstavljajo neeksplodirane bombe, ostanki prve svetovne vojne. Na požarišču deluje več kot 400 gasilcev iz več regij, na voljo imajo 120 vozil ter pomoč iz zraka. Pomagajo helikopterji slovenske in italijanske vojske ter letalo Canadair CL-415, posebej namenjeno gašenju požarov, ki ga je v okviru sistema rescEU posodila Hrvaška.

Kot lahko razberemo iz spletne strani hrvaškega ministrstva za obrambo, protipožarna flota naših južnih sosedov šteje šest omenjenih kanaderjev in več Airtractorjev, ki se uporabljajo za škropljenje pesticidov, primerni pa so tudi za gašenje požarov.

Slovenski gasilci pa v nasprotju z več drugimi državami nimajo posebnega letala za gašenje požarov. V skrajnih primerih se zanašajo na pomoč vojaških helikopterjev, po potrebi tudi vojaškega letala Pilatus PC-6, ki je sicer primarno namenjeno transportu.

Za Slovenijo – kot posledica kratke obalne črte – nakup kanaderja bržkone ne bi bil smiseln, airtractor, ki je bistveno manjši in cenejši, pa bi že prišel v poštev, a se "za zdaj ne razmišlja o tem", je avgusta lani v pogovoru za Svet24 povedal Franci Petek, poveljnik Gasilske zveze Slovenije.

Canadair CL-415 je amfibijsko letalo, posebej namenjeno gašenju požarov. Ima več kot 6000-litrsko kapaciteto rezervoarja, ki se napolni v le 12 sekundah. V dolžino meri približno 20 metrov, v višino pol manj, razpon kril je skoraj 30 metrov. Cena CL-415 je okrog 30 milijonov evrov. Rezervoarji airtractorjev so pol manjši, letala pa še cenejša.

Trenutno se v Sloveniji pri gašenju večjih požarov lahko zanašamo na vojaške helikopterje in pilatusa oziroma pomoč v okviru evropskega mehanizma za nujne primere rescEU, kjer so Hrvaška, Francija, Grčija, Italija, Španija in Švedska za leto 2022 osnovale floto skupno 12 letal za gašenje najhujših požarov na stari celini, na voljo je tudi helikopter. Prva skupna gasilska flota sistema RescU je sicer pričela z delom v letu 2019.

Glede na to,da so cene teh letal v primerjavi z nekatero vojaško opremo, ki jo kupujemo, drobiž, nas je zanimalo, če nova vlada morda vendarle razmišlja o okrepitvah na tem področju? Na pojasnila še čakamo.

Bobo
Pri nas so trenutno najbolj kritične razmere na goriškem Krasu, na skoraj 400 hektarjev velikem območju med Renškim vrhom in naseljem Temnica.