Zgodbe

Se bomo premagovanja turbulence učili od ptic?

JELKA SEŽUN, jelka.sezun@jana.si
12. 6. 2024, 05.00
Posodobljeno: 12. 6. 2024, 09.21
Deli članek:

»Kot bi dal jajce v kovinsko škatlo in jo stresal gor in dol,« je strokovnjak opisal dogajanje na singapurskem letalu, ki je 21. maja zaradi hude turbulence dobesedno skoraj padlo z neba – v slabih petih sekundah je padlo za 54 metrov. Kriva je bila nenadna turbulenca. In tule je slaba novica: zaradi okoljskih sprememb bo turbulenc čedalje več. Nebo bo postajalo čedalje bolj nemirno. Ampak iščemo rešitve.

Shutterstock
Razburkano nebo

Na letu iz Londona v Singapur Singapore Airlines, letalske družbe na zelo dobrem glasu, so ravno stregli zajtrk, ko je letalo 11,3 kilometra nad Mjanmarom nenadoma začelo divje tresti. Brez svarila – ko so se pojavili opozorilni napisi »privežite se«, je bilo za neprivezane potnike na letalu že prepozno. Metalo ga je gor in dol, neprivezani so poleteli v strop in potem treščili dol. Večkrat. »Videli smo kri na stropu, vladal je popoln kaos. Veliko ljudi je ležalo na tleh,« je povedal eden od potnikov. Vse skupaj, več naglih vzponov in padcev, je trajalo manj kot minuto in pol. Slabe pol ure pozneje je letalo zasilno pristalo v Bangkoku.

Sto štiri ljudi so odpeljali v bolnišnico, eden je umrl. Ne neposredno zaradi turbulence, 73-letnik, srčni bolnik, ki se je z ženo peljal na počitnice, je doživel srčni zastoj. V bolnišnici so rekli, da niso še nikoli videli ljudi s takimi poškodbami, ki bi jih povzročila turbulenca – našteli so več poškodb lobanje in možganov, hrbtenice, mišic ter kosti.

Trudimo se, res se trudimo

Prvi rezultati preiskave kažejo, da so imeli ljudje na letu v Singapur predvsem precejšnjo mero smole, čeprav je prevoznik med nesrečo in po nesreči čisto vse naredil prav. Takoj po dogodku so pri Singapore Airlines uvedli nekaj novih ukrepov. Spremenili so pravila privezovanja z varnostnim pasom: po novem ne bodo več stregli hrane in pijače, dokler je prižgan znak »privežite se«, kabinsko osebje bo potnike, ki zapustijo svoj sedež, opozarjalo, naj se vrnejo nanj in pripnejo. Čeprav njihova letala še naprej dnevno letijo med Londonom in Singapurjem, pa ne letijo več nad območjem Mjanmara, kjer se je zgodila usodna turbulenca.

Piloti turbulenc ne jemljejo kot nevarnost, bolj kot neprijetnost. Poleg tega imajo v letalih sisteme, ki jim pomagajo določiti območja, kjer so turbulence, in se jim lahko izognejo. Okrog 75 odstotkov turbulenc se da napovedati že osemnajst ur prej. Kadar letalo zaradi turbulence spremeni višino, je to zaradi udobja potnikov, ne zaradi morebitne ogroženosti letala.

Za tiste turbulence, ki udarijo nenadoma in z jasnega neba, pa znanost še vedno išče rešitve. NASA razvija talni sistem infrasoničnih mikrofonov, ki bo take tihe turbulence lahko zasledil na stotine kilometrov daleč. Avstrijsko tehnološko podjetje Turbulence Solutions razvija tehnologije, ki naj bi bile sposobne odpraviti do 80 odstotkov turbulenc.

Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 24, 11. junij, 2024.

revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Prijazno vabljeni k branju!