Leta 2040

Ali obstaja življenje na eni od Saturnovih lun? Znanstveniki pripravljajo misijo, da bi to ugotovili

M.G.
16. 6. 2024, 11.41
Posodobljeno: 16. 6. 2024, 11.45

Odkritje vode na Saturnovi luni Enceladus je močno vznemirilo znanstveni svet, tako da je za leto 2040 že planirana misija robotske sonde, ki bo odgovorila na večno vprašanje ali poleg življenja na Zemlji obstaja še življenje drugod.

Najnovejše slike lune Enceladus, ki jih je posnela sonda Cassini.

Enceladus je ena izmed majhnih Saturnovih lun, ki je postala središče zanimanja znanstvenikov, ki iščejo življenje v našem sončnem sistemu. Evropska vesoljska agencija (ESA) namerava do leta 2040 tja poslati robotsko sondo, ki bo raziskala to zanimivo luno. Kljub svoji majhnosti ponuja Enceladus obetavne pogoje za življenje, saj ima tekočo vodo, organski material in vir toplote, kar so bistvene sestavine za življenje. Luna, ki jo je prvi opazoval William Herschel davnega leta 1789, ima gejzirje, ki v vesolje brizgajo vodo in druge kompleksne organske spojine, kot sta propan in etan.

ESA je misiji na Enceladus dala prednost pred drugimi potencialnimi tarčami, kot sta luni Evropa in Titan, zaradi njenega velikega potenciala za pomembna znanstvena odkritja. Cilj misije je bodisi pristati na ledeni površini ali vsaj narediti prelet skozi gejzirje, pri čemer bi bilo idealno, da opravijo oba cilja. Vendar takih ciljev ne bo lahko doseči, kot je prejšnji teden poudarila profesorica astronomije Michele Dougherty z Imperial Collegea v Londonu. "Ena stvar je postaviti sondo v orbito okoli velike lune ali planeta, ki ima močno gravitacijsko polje, ki upočasni prihajajoče vesoljsko plovilo. Toda Enceladus je majhen s šibko gravitacijo, kar pomeni, da boste potrebovali veliko goriva, da ga upočasnite, da ne bi švignil mimo cilja v globoko vesolje. To bo težavno vprašanje za načrtovalce misije."

Zanimanje za Enceladus je naraslo zaradi ugotovitev misije Cassini, ki je proučevala Saturn in njegove lune od leta 2004 do 2017. Sonda Cassini je odkrila vodno paro in organske spojine v gejzirjih na Enceladusovem južnem polu, kar je razkrilo prisotnost tekoče vode, tako je Enceladus iz majhne in nepomembne lune postal glavna tarča znanstvenih raziskovanj našega osončja in morebitnega prvega odkritja življenja izven našega planeta.