Nakup vozovnice ni tako preprost

Potnik se je znašel pred zahtevno nalogo; na železnici s prstom kažejo na vandale

Andraž Zupančič
5. 12. 2023, 06.05
Deli članek:

O trajnostni mobilnosti se veliko govori, naredi pa se premalo. Ljudi pozivajo, naj se vozijo z javnim prometom, a ta pri nas nikakor ne more zadovoljiti potreb sodobnega človeka. Zaplete se lahko že pri nakupu vozovnice, ki naj bi bil povsem preprost.

Slovenske železnice
Vandali so se lotili kartomatov, te so morali odpeljati na popravilo.

Bralec je namreč naletel na težavo, ki verjetno tare še veliko drugih potnikov, ki želijo uporabljati javni prevoz, oziroma natančneje, se voziti z vlakom.

»Opažam, da nove aparate za nakup vozovnic kar hitro odstranjujejo s postaj, kot so Škofljica, Ljubljana Ježica in Ljubljana Črnuče. Ko sem se poskušal pozanimati, kaj se dogaja, so mi zaposleni odgovorili, naj uporabim aplikacijo ali pa vozovnico kupim na vlaku. Na vlaku pa ne sprejemajo plačilnih kartic. Aplikacijo sem uporabil, a mi nakupa ni zabeležila na kartico IJPP, zato sem moral vozovnico ponovno kupiti na vlaku. Kaj se dogaja? Kdaj bodo spet postavili avtomate za vozovnice?« je zapisal in dodal, da na Škofljici ne deluje niti klasično prodajno mesto, saj da je zaprto.

Za pojasnila smo povprašali pri Slovenskih železnicah, kjer pa so odgovorili, da so neznanci kartomate na omenjenih lokacijah poškodovali, torej so jih zaradi vandalizma in kraje gotovine morali demontirati in poslati v popravilo, in jih na teh postajah trenutno res ni.

Sašo Švigelj
Železnica bi lahko postala univerzalno prevozno sredstvo, zato povečujejo investicije v infrastrukturo.

Dve uri traja, da zazna nakup

»Medtem so potnikom na voljo ostala prodajna mesta. Če je na železniški postaji prodajno mesto, lahko potniki kupijo vozovnico tu, z gotovino, prek sistemov Valu in Flik ali s plačilnimi karticami. Če prodajnega mesta na postaji ni ali v času odhoda na vlak ni odprto, lahko potnik vozovnico kupi z gotovino ali brezgotovinsko prek sistema Valu na vlaku. Nakup vozovnic je možen tudi prek spletne trgovine ali mobilne aplikacije Grem z vlakom,« so pojasnili.

V pojasnilo težave našega bralca, ki je zapisal, da aplikacija njegovega nakupa ni zabeležila na kartico IJPP, pa pravijo, da če potnik kupi vozovnico v mobilni aplikaciji brez uporabe čip kartice, se v samo aplikacijo prenese takoj; če pa nakup opravi z uporabo čip kartice, se vozovnica na kartico prenese ob validaciji na mobilnem terminalu in to lahko traja tudi 120 minut. O tem potnike obveščajo tudi na spletni strani, v spletni trgovini ter sami aplikaciji Grem z vlakom. Po tej logiki je najbolje, da potnik vozovnico kupi vsaj dve uri pred odhodom – in to v dobi agresivne digitalizacije in selitve vsakodnevnega življenja na različne aplikacije?

Sicer po Sloveniji, tako na železnici, načrtujejo postaviti 156 kartomatov, in kot pravijo, se po njihovih podatkih število potnikov povečuje. »Predvidevamo, da bo vlak tudi zaradi ugodnih ponudb in višjih stroškov potovanja z avtomobilom pritegnil še več potnikov. Lani smo prepeljali več potnikov kot leta 2019 in v prvih sedmih mesecih letošnjega leta smo prepeljali 8,9 milijona potnikov, kar je za 6,4 odstotka več kot v istem obdobju lani. Pričakujemo, da bo letošnje skupno število prepeljanih potnikov več kot 15 milijonov,« so povedali na Slovenskih železnicah (SŽ).

Slovenske železnice
Potniki se občasno srečujejo s težavami pri nakupu vozovnic.

Ovir je za zdaj še veliko

Seveda brez ovir ne gre, a so na SŽ prepričani, da jih je v tem trenutku največ prav na račun vlaganja v železniško infrastrukturo; to sicer pomeni nadomestne prevoze zaradi zapor prog, počasnejšo vožnjo in zamude, dolgoročno pa, kot pravijo, možnost boljših vlakovnih povezav.

Med pomembnejše načrte spadajo tudi multimodalne točke. To so točke, od koder vlak proti središču mesta vozi na 15 minut, a to mora biti seveda dobro povezano tudi z drugimi oblikami prevozov. Med dopolnilnimi storitvami železnice pa načrtujejo razvoj (za zdaj pilotnega) projekta SŽ Gremo zeleno, ki vključuje povezljivost prevoznih sredstev, da bi potniki, ki se na določeno točko pripeljejo z vlakom, pot lahko nadaljevali z električnim avtomobilom. »Potnik, ki potuje z vlakom, prejme na osnovi vozovnice pet evrov dobroimetja za prvo izposojo električnega avtomobila, v nadaljevanju pa je zanj uporaba cenejša za 33 odstotkov,« pojasnjujejo.

Načrti so torej smeli, a kot po navadi je najpomembnejše, da se začenjajo urejati pri najosnovnejših stvareh. Kot v primeru našega bralca: pri ureditvi preprostega in logičnega nakupa vozovnice.