Predložitev načrta

Adrii Airways dihajo za ovratnik: ima le teden dni časa

A.S./STA
25. 9. 2019, 15.25
Posodobljeno: 25. 9. 2019, 17.10
Deli članek:

Adria Airways mora agenciji za civilno letalstvo do 2. oktobra predložiti potrjen finančni načrt prestrukturiranja, podkrepljen med drugim s podpisanimi najemnimi pogodbami za letala in vpisom v spričevalo letalskega prevoznika.

Če družba tega ne bo storila, ji bo agencija odvzela operativno licenco, je povedal direktor agencije Rok Marolt.

Agencija je takšno odločitev sprejela po današnji ustni obravnavi s predstavniki Adrie Airways, na kateri so sodelovale odgovorne osebe družbe, ki so neposredno odgovorne za varnost, in finančna direktorica. Če Adria v tednu dni zahtevane dokumentacije ne bo predložila, ne bo več mogla izvajati komercialnih letalskih prevozov, če jo bo predložila, pa se bodo na agenciji hitro odločili, ali so dokazila dovolj trdna za ohranitev licence.

Kot je na novinarski konferenci v Ljubljani poudaril Marolt, agencija ne bo več pristajala na dokapitalizacije z raznimi manevri pripojitev, prenosov blagovnih znamk in podobno. Tudi zagotovila za morebitnega strateškega partnerja bodo morala biti trdna, je dodal.

Na vprašanje, koliko svežega kapitala bi potrebovala Adria, je Marolt odgovoril, da je to stvar lastnikov. Gre za precej velike vsote denarja, več deset milijonov evrov. Težko komentira letno poročilo, ker še ni javno objavljeno, zato niso pristojni za razlago.

Stečaj pomeni avtomatično izgubo operativne licence

Vodstvo Adrie Airways je sicer lastniku, nemškemu skladu 4K Invest, dalo do ponedeljka čas, da se odloči, ali bo šel v finančno prestrukturiranje. Če bodo na to pristali, bodo imeli 30 dni časa za izvedbo prestrukturiranja, če pa se za prestrukturiranje ne bodo odločili, pa bržkone sledi stečaj letalskega prevoznika. Stečaj sicer pomeni avtomatično izgubo operativne licence, o njem pa mora prevoznik agencijo obvestiti nemudoma.

STA
Tudi zagotovila za morebitnega strateškega partnerja bodo morala biti trdna, je povedal direktor Rok Marolt.

Prevoznik je namreč insolventen po dveh kriterijih in izpolnjuje le še kriterij, da je zaposlenim izplačal večino plač. Je pa neizplačana še četrtina plač za avgust in poravnava teh obveznosti je eno od dokazil, ki jih čez teden dni pričakujejo na agenciji.

Agencija je sicer danes Adrii Airways zaradi zahtev najemodajalcev izdala tudi dve ustni odločbi, in sicer za zaustavitev dveh letal CRJ 900 in za zaustavitev treh Airbusovih letal A3019.

Na spričevalu ima tako vpisanih še deset letal, šest letal tipa CRJ proizvajalca Bombardier in štiri letala Saab 2000, a je Marolt razkril, da imajo na agenciji za šest letal že zahtevek lastnikov, da se jih izpiše s spričevala, nimajo pa še vseh potrebnih dokumentov za to.

Na vprašanje, ali bodo letala Adrie v četrtek po dvodnevni začasni zaustavitvi letov spet v zraku, je Marolt odgovoril, da so to poslovne odločitve družbe. Za agencijo je relevantno, da ima prevoznik vpisanih 10 letal, s katerimi lahko leti in dokler ima Adria vse veljavne certifikate, je vse ostalo stvar poslovne odločitve, v kar agencija ne more posegati.

"Če bi bil kakršenkoli dvom o varnosti, Adria ne bi letela niti minute"

Direktor agencije je povedal, da so njihovi inšpektorji v Adrii v zadnjem letu opravili več kot 30 nadzorov in pri tem niso ugotovili nobenih nepravilnosti. Tudi tuji inšpektorji niso odkrili odstopanj od letalske varnosti, je dodal. Pregled so inšpektorji agencije opravili tudi danes in niso ugotovili nepravilnosti glede varnosti.

Odgovorni v Adrii so danes agenciji zagotovili, da so zadeve pod nadzorom in da imajo dovolj finančnih sredstev za zagotavljanje varnosti na letih, ki jih nameravajo opraviti v naslednjih dneh. "Če bi bil kakršenkoli dvom o varnosti, Adria ne bi letela niti minute," je dejal Marolt.

Tudi če bodo v vmesnem času do 2. oktobra ugotovili kakršnekoli znake, da je ogrožena letalska varnost, bodo ukrepali takoj, ne glede na čas, ki so ga dali vodstvu Adrie, je napovedal.

Ni pa Marolt želel komentirati Adrijinih odnosov s strankami in upniki, saj to ni del pooblastil agencije. Prodaja vozovnic za lete, za katere je velika verjetnost, da bodo odpovedani, bi po njegovem mnenju sicer pomenilo nedovoljeno poslovno prakso, a za sankcioniranje tega niso pristojni. So pa pristojni za pritožbe potnikov in s temi so po Maroltovih besedah zasuti, njihovo število pa bo v teh dneh še naraslo.

Marolt je povedal še, da na agenciji nimajo nobenih zagotovil države oz. politike glede reševanja Adrie, prav tako v zadnjih dneh ni bilo nobenih pritiskov ali klicev. Tisti, ki bi kaj takega zahteval, bi moral prevzeti odgovornost za letalsko varnost, je ob tem opozoril direktor agencije.

Na tleh še vsaj do petka

Adria Airways tudi v četrtek in petek ne bo izvajala letov, izjema bosta večerna leta v Frankfurt in nazaj, so danes sporočili iz letalskega prevoznika. V vodstvu družbe, ki ji brez izvedljivega načrta finančnega prestrukturiranja grozi odvzem operativne licence, zagotavljajo, da nadaljujejo aktivne pogovore s potencialnimi novimi lastniki.

"Adria Airways nadaljuje aktivne pogovore s potencialnimi novimi lastniki in glavnimi upniki ter ostaja predana pri doseganju pozitivne rešitve za vse," so v sporočilu za javnost navedli v družbi.

Potnikom so ob tem vnovič svetovali, da še pred prihodom na letališče preverijo, kdo operativno izvaja njihov let in se, v kolikor je to Adria Airways, obrnejo na prodajno mesto, kjer so kupili letalske vozovnice.

Adrijina letala - v upravljanju jih ima po izgubi osmih letal še deset - so že v torek in danes začasno prizemljena, družba je v teh dneh dneh izvedla le dva leta v Frankfurt, vendar pa je za to po poročanju Financ najela letalo in posadko pri družbi WDL.

Zaradi dvodnevne začasne zaustavitve letalskih operacij je na tleh danes in v torek ostalo 3700 potnikov, odpovedanih pa je bilo 158 letov, so povedali v družbi.

Zakaj je Adria izvedla samo leta v Frankfurt in nazaj in bo s prakso nadaljevala tudi v četrtek in petek, uradno ni znano. Je pa neuradno to pogoj za ohranitev članstva v mednarodnem združenju letalskih prevoznikov Iata.

Vlada pripravlja rešitve

Za primer, da bi šla Adria Airways v stečaj oz. bi prenehala opravljati letalske prevoze, drugi letalski prevozniki v EU pa ne bi začeli opravljati mednarodnega zračnega prevoza v oz. iz Slovenije, bi mednarodni redni zračni prevoz vzpostavili kot obvezno javno službo. Tako je zapisano v predlogu novele zakona o letalstvu, ki naj bi ga vlada v kratkem poslala v potrditev v DZ po nujnem postopku.

Predlagana rešitev bi zagotovila morebitne izgube letalskih povezav, ki so za Slovenijo velikega pomena, piše v obrazložitvi predloga novele zakona, objavljenega na spletnih straneh vlade. Takšno rešitev dopuščajo tudi evropska zakonodaja.

Vsaka država članica ima namreč pravico, da lahko uvede obveznost javnih služb za redne zračne prevoze na progah, ki veljajo kot izredno pomembne za gospodarski in socialni razvoj območja, kateremu služi letališče.

To pomeni, da v primeru, da je npr. zaradi potreb povezovanja gospodarstva nujna vzpostavitev mednarodne redne letalske povezave na določeni liniji, na kateri letalskega prevoza ne opravlja noben izmed letalskih prevoznikov z licenco katere od članic EU, potem lahko ministrstvo začne postopek za vzpostavitev obvezne javne službe.

Potrebna sredstva bo zagotovila vlada. Stroškov izvajanja gospodarske javne službe na ministrstvu za infrastrukturo sicer še ne znajo oceniti.