Med televizijskimi vsebinami je, kot kažejo podatki, šport vse bolj priljubljen. Nekatere panoge bolj kot druge. Kako na TV Slovenija pri izbiri vsebin, ki jih ponujate gledalcem, izbirate med komercialno najbolj zaželenimi in ostalo množico športov? Kaj vam je dosegljivo in kaj ne?

Res je, šport je čedalje bolj priljubljen med televizijskimi vsebinami, predvsem zato, ker je to ena izmed redkih vsebin, ki si jo gledalec želi ogledati v živo, in ne z zamikom. V primerjavi z ostalimi javnimi televizijami po Evropi lahko rečem, da ponuja TV Slovenija ogromno športnih vsebin. Odgovornost in poslanstvo javnega medijskega servisa je v primerjavi s komercialnimi mediji seveda bistveno večja in tudi drugačna. Pri komercialnih medijih je v ozadju vedno kapitalska agenda, naša dolžnost pa je skrb za slovenski šport, ki mu noben drug medij ne posveča toliko pozornosti, in pa seveda zadovoljiti pričakovanja gledalcev z vrhunskimi tekmovanji. Na Televiziji Slovenija imamo olimpijske igre, Evropsko ligo v nogometu, svetovno prvenstvo elitne skupine in divizije I v hokeju, podpisano imamo dolgoročno pogodbo za vse zimske športe, imamo prenose največjih tekmovanj v judu, prenašamo evropska in svetovna prvenstva v atletiki, plavanju, kajaku in kanuju, umetnostnem drsanju, ponovno imamo prenose državnega prvenstva v nogometu, že vrsto let prenašamo vse etape dirke po Franciji, pa dirke po Sloveniji, letos prvič prenašamo tekme svetovnega prvenstva v nogometu za ženske in še bi lahko našteval. Dosegljivo je vse, a nacionalna televizija v nasprotju s komercialnimi televizijami ne more pokrivati samo treh izbranih tekmovanj (niti ne športov), temveč po kriterijih skrbeti za širši krog športov in zanimanja gledalcev. 

Katera so glavna merila, ko se odločate, kaj boste ponudili gledalcem in gledalkam?

Glavna merila so nacionalni interes, prisotnost slovenskega športnika na tekmovanju, uspehi slovenskega športnika v preteklosti, raznolikost športne ponudbe v našem programu, pomen športa v globalnem in lokalnem smislu in seveda vodilo, da gledalcem ponudimo čim več prenosov tekmovanj na najvišji ravni. Letos smo dodali prenose športnega plezanja, ki mu je vrednost z vstopom v olimpijsko družino enormno zrasla. Na olimpijskih igrah v Tokiu 2020, ki jih bomo prenašali na TV Slovenija, bomo plezalce prvič videli nastopiti pod olimpijskimi krogi, Janja Garnbret pa je v tem športu najboljša na svetu. Zanimivo, da TV Slovenija že desetletje pripravlja produkcijo neposrednih prenosov svetovnega pokala iz Kranja, ki je produkcijsko gledano na taki ravni na ostalih prizoriščih do letos ni bilo, večinoma pa televizijsko sploh niso bila pokrita. Zdaj pa se je zanimanje za ta šport tako povečalo, da je mednarodna plezalna zveza letos prvič zagotovila visokokakovostne prenose z vseh prizorišč.  

Vas je v času, odkar ste urednik, presenetila gledanost katerega od prenosov ali znate z gotovostjo napovedati, kako se bodo odzvali gledalci?

Postavljam si cilje, da bi bila gledanost naslednjič še višja in da bi dosegli večje število gledalcev z aktivnostmi pred prenosom. Navdušen sem bil nad gledanostjo zimskih dogodkov, zlasti Planice. Vsaj minuto kateregakoli od letošnjih prenosov iz Planice si je na TV Slovenija 2 ogledalo kar 774.000 posameznikov, starejših od štirih let. Veseli me, da je bil med gledalci odlično sprejet tudi studijski program ob tekmah, v katerega je vloženega ogromno truda. Pa ne le pod Poncami, pač pa tudi s svetovnih prvenstev v alpskem in nordijskem smučanju, saj je studijski program imel samo malo nižjo gledanost od samih tekem. 

Kakšno nalogo oziroma odgovornost ima nacionalna televizija do slovenskih lig in tekmovanj?

RTV Slovenija ima odgovornost pri soustvarjanju dobrih pogojev za razvoj na več področjih, in sicer na kulturnem, umetnostnem, izobraževalnem in seveda tudi športnem. V tem pogledu smo v slovenskem televizijskem prostoru edinstveni in nepogrešljivi. Pa ne samo v primeru vrhunskega športa, temveč tudi športa mladih, invalidov in rekreacije. Tega ne pokriva noben drug medij v takem obsegu in tako kot prav RTV Slovenija. V naših informativnih oddajah poskušamo zajeti večino področij slovenskih lig in tekmovanj, seveda ob upoštevanju določenih kriterijev, ki pomagajo pri uredniških odločitvah v smislu, kaj spada v oddaje in kaj ne ter kaj moramo objaviti danes in kaj lahko v obliki nekoliko drugačne zgodbe pride na vrsto tudi kak dan kasneje. Kar zadeva neposredne prenose, bi si seveda želel imeti v programu vsa velika domača tekmovanja mednarodnega značaja in zaključke državnih prvenstev, vendar to iz objektivnih razlogov ni vedno mogoče. 

Prenosi ženskega nogometa so za gledalce novost. Kako je v drugih državah? Se glavne zvezdnice na svetovnem nivoju že lahko primerjajo z moškimi kolegi?

To ne, jih pa zelo zelo dobro poznajo in močno cenijo. Vesel sem, da se bomo zdaj z njimi družili na našem drugem programu. To, kar sem videl na preteklih prvenstvih, je bil spektakel, Fifa in Uefa se izjemno trudita za popularizacijo ženskega nogometa, velika tekmovanja pa so organizirana na ravni moških prvenstev. Že v prejšnjem formatu z 32 tekmami si je prvenstvo ogledalo več kot milijon gledalcev, ko je bilo to v ZDA in potem še na Kitajskem, pred štiri leti v Kanadi je bilo udeleženk več, 52 tekem si je na stadionih ogledalo več kot 1,300.000 gledalcev, v povprečju je bilo na vsaki tekmi več kot 26.000 gledalcev.

Kako se na gledanosti pozna, ali je na dogodku, ki ga prenašate, slovenski športnik, ekipa ali reprezentanca med favoriti?

Zelo, to so najbolj gledani prenosi. Uspehi naših športnikov pritegnejo, zanimanje se poveča, tudi delež gledalcev, ki tisti trenutek spremljajo televizijo. Prenos tekme svetovnega prvenstva v smuku za ženske iz Areja (10. 2. 2019) na TV SLO 2, ko je svetovna prvakinja postala Ilka Štuhec, si je v povprečju ogledalo 19,7 odstotka oziroma 369.900 gledalcev, starih nad štiri leta, kar predstavlja v povprečju 58 odstotkov takratnih gledalcev televizije.

Gregor Peternel
Žiga Culiberg
Gregor Peternel.

Med vedno kritično slovensko športno javnostjo se ob vsakem večjem športnem dogodku razvname tudi debata o komentatorjih. Kako vi sprejemate kritike in pohvale javnosti? Je tudi to odločilen dejavnik, ko se odločate, komu boste zaupali katerega od prenosov?

Tak, ki bi bil všeč vsem, se še ni rodil. Redko dobim kakšno dobro utemeljeno pripombo, okusi so različni, naloga vsakega reporterja pa je, da se na prenos dobro pripravi in da tudi analizira svoje delo. Za vsak šport imamo enega ali več reporterjev, ki so strokovnjaki za posamezen šport. Znotraj tega obstaja hierarhija, ki pa ni večna. Menim, da nacionalna televizija še vedno zna in zmore narediti športne prenose bolje kot drugi ter da smo profesionalno še vedno na najvišji ravni med elektronskimi mediji.

Trendi pokrivanja športnih prenosov zapovedujejo tudi vedno več analitike in interakcije z gledalci. Tako televizijski šport na eni strani vstopa v sfero stroke, na drugi pa v svet zabave. Kako se spoprijemate s tem izzivom? Kako se na to odzivajo gledalci?

Šport je zabava za gledalce. Naša primarna naloga je, da vsebinam, ki jih predvajamo, dodamo strokovni komentar, ki ga pričakujem od novinarjev, reporterjev in strokovnih sodelavcev. Če so ob tem še zabavni, je to dodana vrednost. Zavedamo se pomena interakcije z gledalci, zlasti prek družbenih medijev, zato tudi to vključujemo v naše prenose. Najboljši primer so prenosi kolesarske dirke po Franciji, ki so obogateni z dodatnimi vsebinami, zaradi dobrega odziva gledalcev pa analitične oddaje, ki smo jih po določenih etapah lani predvajali na facebooku, zdaj ob koncu tedna selimo tudi na naš drugi program neposredno po koncu etape.    

Kaj od tistega, česar še nimate, si kot urednik športa želite pripeljati v vaš program?

Rekel bom, da si želim predvsem uspehov slovenskega športa in nastopov naših športnikov na velikih tekmovanjih. Kot predpogoj temu pa, da bi imeli čim boljše pogoje za svoje delo in razvoj in močno domačo konkurenco.

Kaj bomo na TV Slovenija lahko gledali v prihajajočih dneh oziroma tednih?

»Pred nami so svetovni pokal v slalomu na divjih vodah, evropsko prvenstvo v judu, ki je v programu evropskih iger, pa kolesarska dirka po Sloveniji z najbolj obetavnim mladim kolesarjem Tadejem Pogačarjem … Junija bo veliko športa, tudi mednarodnega nogometa, ki ga poskušam v pravi meri umestiti v program. Sem spadajo zaključek svetovnega prvenstva do 20 let in evropskega do 21 let ter seveda žensko svetovno prvenstvo v nogometu, ki bo med 7. junijem in 7. julijem v Franciji in ki je novost, ki jo letos prvič ponujamo našim gledalcem. Gre za velik spektakel, Fifa pričakuje milijardno gledanost. Pozabiti ne smem niti na julijske prenose vseh enaindvajsetih etap dirke po Franciji, ki že vrsto let spada med vrhunce naše poletne športne ponudbe.«