Izračuni

Boste zaradi višjih prihodkov na slabšem pri otroškem dodatku ali plačilu vrtca?

T.L./STA
5. 2. 2019, 06.50
Deli članek:

V obeh fiktivnih primerih izračunov gre za štiričlansko družino z otrokoma, starima dve in pet let.

Profimedia
Fotografija je simbolična.

Spremenjene meje dohodkovnih razredov pri letnih pravicah bodo izboljšale položaj družinam, ki so bile na skrajni spodnji meji razreda. Tistim z zgornjih meja pa se lahko kljub dvigu položaj ob morebitnem dvigu plač poslabša. A učinek bodo občutile šele ob izdaji novih odločb, medtem ko jih ponekod višje položnice za vrtec čakajo že za ta mesec.

Prvič večina z višjimi plačami v javnem sektorju ...

Decembrski dogovor med vlado in sindikati o višjih plačah v javnem sektorju, ki jih bodo zaposleni prvič prejeli v tem mesecu z januarsko plačo, določa, da vsi zaposleni v javnem sektorju z izjemo zdravnikov, funkcionarjev in direktorjev pridobijo najmanj en plačni razred, kar za posameznika pomeni približno štiriodstoten dvig bruto plače.

... minimalna plača višja že od 1. januarja

Prav tako decembra je DZ sprejel tudi novelo zakona o minimalni plači, ki je minimalno plačo s 638 evrov neto dvignila na 667 evrov, novi znesek pa velja od 1. januarja.

Dvignjene meje dohodkov pri letnih pravicah

S 1. februarjem pa so se za 1,4 odstotka dvignile meje dohodkov pri letnih pravicah, kot so otroški dodatek, znižano plačilo vrtca, državna štipendija in subvencije malic in kosil za učence in dijake. Za nekatere družine to po pojasnilu ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti pomeni, da bodo upravičene do višjih socialnih prejemkov. Pri tem pa pojasnjujejo, da se pri letnih pravicah praviloma upošteva dohodek iz preteklega leta, kar pomeni, da bo zvišanje minimalne plače na letne pravice praviloma lahko vplivalo šele v letu 2020, ko bodo izdane dohodninske odločbe za leto 2019.

Ob tem so na ministrstvu poudarili tudi, da zvišanje ali znižanje plače ni sprememba, zaradi katere bi se izdajale nove odločbe. Prav tako tudi zaradi spremenjenih meja dohodkovnih razredov novih odločb ne bodo izdajali, saj dvig mej dohodkov ne predstavlja zakonsko določene spremembe, na podlagi katere se lahko izda nova odločba. To pomeni, da bosta imela morebitno zvišanje plač, ki bi lahko nekatere družine pomaknilo v naslednji dohodkovni razred, in dvig meja dohodkovnih razredov, ki bi za nekatere družine pomenil izboljšanje njihovega položaja, za družine z veljavnimi odločbami o upravičenosti do pravic učinek šele ob izdaji novih odločb oziroma šele v prihodnjem letu.

Spremembe občutijo družine na skrajnem spodnjem ali zgornjem robu

Tudi takrat pa bodo spremembe zaradi spremenjenih meja in višjih plač občutili le v tistih družinah, ki so bile po dosedanjih mejah na skrajnem spodnjem ali zgornjem robu. Pri uveljavljanju pravic iz javnih sredstev se pri ugotavljanju materialnega položaja upoštevajo plača in drugi dohodki družine ter delno tudi njeno premoženje. Tako izračunani povprečni mesečni dohodek na osebo v družini pa predstavlja osnovo za uvrstitev v dohodkovni razred, od katerega sta denimo odvisna višina otroškega dodatka in delež cene programa vrtca, ki ga plačujejo starši.

Skok v cenah vrtec

Nasprotno pa bodo v nekaterih družinah z otroki, ki obiskujejo vrtec, že na položnicah za februar lahko višji zneski, saj so v nekaterih občinah zvišali cene programov vrtcev. Občinski sveti so takšne odločitve sprejemali v preteklih tednih, ponekod imajo tovrstne predloge še na mizi, ob tem pa je med pojasnili najpogostejše to, da je dvig cene programov vrtca potreben zaradi zvišane cene dela v javnih zavodih. Cene vrtčevskih programov, ki se po posameznih občinah razlikujejo, se tako dražijo v razponu od tri do deset odstotkov, takšne odločitve so denimo že sprejeli v Kranju, Velenju in na Ptuju.

Bo kdo zaradi višjih prihodkov na slabšem?

Januarski dvig minimalne plače in februarski dvig plač v javnem sektorju sta sicer za prejemnike višjih dohodkov dobri novici. Kljub temu so nekateri v skrbeh, da bi bili zaradi višjih prihodkov na slabšem denimo pri otroškem dodatku ali plačilu vrtca. Vsak primer je drugačen, odvisen od dohodka na družinskega člana in premoženja. V spodnjih tabelah lahko preverite tabelaričen prikaz izračuna sprememb višine plače, posledično umestitev v dohodkovni razred, višino otroškega dodatka in plačila za vrtec v evrih v dveh fiktivnih primerih. 

Primer štiričlanske družine z otrokoma, starima dve in pet let

V obeh fiktivnih primerih izračunov gre za štiričlansko družino z otrokoma, starima dve in pet let. Starša imata oba enako visok dohodek. Otroka hodita v vrtec v občini Kranj, kjer je s februarjem cena programa za oddelke otrok prvega starostnega obdobja višja za približno tri odstotke, drugega starostnega obdobja pa približno 5,5 odstotka. Za drugega otroka plačujejo 30 odstotkov plačila, ki jim je določeno kot znižano plačila vrtca. 

Izračun upošteva tako spremembo neto plače, ki lahko družino pomakne v drug dohodkovni razred, kot spremembo cene vrtca, ki je, kot so v zadnjih dneh pojasnjevale občine, pretežno posledica dviga plač v javnem sektorju. Umestitev v dohodkovni razred pa upošteva tudi februarski dvig dohodkovnih mej. Vpliva premoženja družine na izračun STA ni upoštevala. 

V prvem primeru starša prejemata minimalno plačo in po januarskem dvigu minimalne plače in februarskem dvigu dohodkovnih mej pri letnih pravicah ostaneta v istem dohodkovnem razredu. V drugem primeru pa sta starša javna uslužbenca, ki prejemata nekaj evrov nad povprečno neto plačo v javnem sektorju in po spremembah, med katerimi je upoštevan tudi štiriodstotni dvig plač za zaposlene v javnem sektorju, prideta v naslednji dohodkovni razred. 

Spremembe sicer za večino ne bodo začele učinkovati takoj, saj se za tiste z veljavno odločbo s februarjem pravice ne spreminjajo, ampak bodo morebitne spremembe občutili po izdaji nove odločbe. Edino povišanje cen programov vrtcev, za katerega so se že odločile nekatere občine, se bo poznalo že pri naslednjih položnicah. 

V tabeli so plače navedene v evrih za eno osebo, višina otroškega dodatka in plačilo za vrtec pa v evrih za oba otroka skupaj.

                              december     februar     razlika
--------------------------------------------------------------
minimalna plača                638,42       667,11      28,69
dohodkovni razred                3.           3.         /
otroški dodatek                157,73       157,73       /
vrtec                           99,68       104,57       4,89
--------------------------------------------------------------
plača v javnem sektorju       1300,00      1346,08      46,08
dohodkovni razred                6.           7.         1
otroški dodatek                 68,54        53,27     -15,27
vrtec                          214,35       277,11      62,76

vir: MDDSZ, Mestna občina Kranj

Stare in nove meje dohodkovnih razredov (povprečni mesečni dohodek na osebo) za pravico do znižanega plačila vrtca in otroškega dodatka (v evrih):

                                 % cene  dodatek: OŠ/do konca 18. leta    SŠ/do konca 18. leta
      stare meje      nove meje   vrtca   1. otrok 2. otrok 3. otrok    1. otrok 2. otrok 3. otrok
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1.      do 185,43      do 188,02    0 %    114,31   125,73   137,18      114,31   125,73   137,18
2.  185,44-309,05  188,03-313,37   10 %     97,73   108,04   118,28       97,73   108,04   118,28
3.  309,06-370,86  313,38-376,05   20 %     74,48    83,25    91,98       74,48    83,25    91,98
4.  370,87-432,67  376,06-438,72   30 %     58,75    67,03    75,47       58,75    67,03    75,47
5.  432,68-545,98  438,73-553,63   35 %     48,04    56,06    64,03       48,04    56,06    64,03
6.  545,99-659,30  553,64-668,53   43 %     30,44    38,10    45,71       30,44    38,10    45,71
7.  659,31-844,73  668,54-856,56   53 %     22,83    30,44    38,10       28,83    36,44    49,65
8. 844,74-1019,86 856,57-1034,14   66 %     19,88    27,50    35,11       22,88    30,50    39,89
9.     od 1019,87     od 1034,15   77 %         /        /        /           /        /        /

vir: MDDSZ

Stare in nove meje dohodkovnih razredov (povprečni mesečni dohodek na osebo) za državne štipendije (v evrih):

      stare meje      nove meje   do 18 let  nad 18 let
---------------------------------------------------------
1.      do 309,05      do 313,37     95         190
2.  309,06-370,86  313,38-376,05     80         160
3.  370,87-432,67  376,06-438,72     65         130
4.  432,68-545,98  438,73-553,63     50         100
5.  545,99-659,30  553,64-668,53     35          70

vir: MDDSZ

Stare in nove meje dohodkovnih razredov (povprečni mesečni dohodek na osebo) za subvencijo malice za dijake:

      stare meje      nove meje   subvencija malice
-----------------------------------------------------
1.      do 432,67      do 438,72      100 %
2.  432,68-545,98  438,73-553,63       70 %
3.  545,99-659,30  553,64-668,53       40 %

vir: MDDSZ

Stare in nove meje dohodkovnih razredov (povprečni mesečni dohodek na osebo) za brezplačne malice in kosila za učence:

                     stare meje    nove meje
---------------------------------------------
brezplačna malica    do 545,98     do 553,63
brezplačno kosilo    do 370,86     do 376,05

vir: MDDSZ