v zraku

Prva je bila Tanja, druga je Breda: ljudje so presenečeni, ko izvejo, kaj počne

J.P.
17. 8. 2022, 16.50
Deli članek:

V Letalski policijski enoti je zaposlenih 19 pilotov, od tega dve pilotki. Nič lažje jima ni kot moškim.

Generalna policijska uprava
Pilotka Breda Šprajcar

Slovenska policija zaposluje dve pilotki, ki naloge opravljata v Letalski policijski enoti.

Osnovni pogoji, da nekdo postane pilot ali pilotka pri policiji, so, kot so nam pojasnili na Generalni policijski upravi, sledeči: najmanj visokošolsko strokovno izobraževanje smeri tehnika; znanje angleškega jezika (ICAO Level 4) in dovoljenje PPL (H) (kar pomeni Private Pilot License – Helicopter); ali PPL(A) (kar pomeni Private Pilot Licence – Airplane oziroma Licenca športnega pilota). Zaželeno je tudi, da ima kandidat oziroma kandidatka opravljen teoretični izpit za ATPL(H) ali ATPL(A) na Javni agenciji za civilno letalstvo RS.

Ko je to enkrat za njimi, izbrani kandidati in kandidatke najprej zasedejo delovno mesto pilot – pripravnik in se začnejo šolati v Letalski šoli Letalske policijske enote. "Po uspešno zaključenem šolanju in pridobitvi ustreznih licenc se prične operativno šolanje in postopno izvajanje policijskih nalog s helikopterji," so nam povedali na Generalni policijski upravi.

Generalna policijska uprava
V letalski policijski enoti sta dve pilotki.

Se usposabljanje žensk kakorkoli razlikuje od usposabljanja moških pilotov? "Ni razlik med spoloma."

V Letalski policijski enoti je trenutno zaposlenih 19 pilotov, od tega dve pilotki. Letijo lahko do 65. leta starosti, če seveda izpolnjujejo zdravniške pogoje, ki jih preverjajo vsakoletno.

Širok spekter nalog

Kar se tiče njihov nalog, je teh več vrst. "V enem delu gre klasične segmente policijskega dela oziroma nadzor cestnega prometa; nadzor državne meje; vzdrževanje javnega reda in miru; varovanje oseb in objektov ter preprečevanje, odkrivanje in preiskovanje kaznivih dejanj. V drugem delu pa gre za naloge, v katerih policija sodeluje z drugimi službami. Na primer v "humanitarnih nalogah", ko gre za prevoze bolnikov, dojenčkov ali za gašenje v požarih, reševanja v naravnih nesrečah, za prevoze ekip, pa tudi za reševanje v gorah, iz plazov, v prometnih nesrečah. V poletnem času se Letalska policijska enota za reševanja v gorah izmenjuje s Slovensko vojsko. Velik del nalog predstavljajo tudi usposabljanja, tako lastna – policijska, kot usposabljanja drugih policistov (na primer Specialna enota, Gorska policijska enota, observerji iz helikopterjev) in pripadnikov Gorske reševalne zveze Slovenije oziroma gorskih reševalcev – letalcev ter zdravnikov – letalcev," so nam pojasnili ga Generalni policijski upravi.

Generalna policijska uprava
Izbrani kandidati in kandidatke najprej zasedejo delovno mesto pilot – pripravnik

Orala ledino

Kdaj pa je Slovenija dobila svojo prvo pilotko policijskega helikopterja? "Prva pilotka v Letalski policijski enoti je bila Tanja Novak. V enoti se je zaposlila leta 2004. Danes je vodja zrakoplova za opravljanje vseh policijskih nalog ter inštruktorica na helikopterju tipa A109E. Gre za izkušeno pilotko, ki je predana policijskemu poklicu, nalogam enote in svoji družini. Z letenjem se ukvarja tudi izven službe. V srednji šoli je začela s padalstvom, potem je postala jadralna pilotka in pozneje še pilotka motornih letal. Je diplomantka strojne fakultete. Njena strast je še vedno tudi akrobatsko letenje. Pred leti je bila državna prvakinja."

Sanja o letenju s starim dvokrilcem

Generalna policijska uprava
Pilotka Tanja Novak

"Druga" pilotka v policiji pa je Breda Šprajcar. Kot nam je povedala, jo je letalstvo prvič zamikalo, ko je imela 16 let. "Pred tem sem večkrat imela možnost biti potnica v manjših športnih letalih. Odločila sem se, da bom poizkusila pilotirati tudi sama. Za začetek sem izbrala bolj prvobitno obliko letenja – jadralno letenje. V Aeroklubu Lesce sem začela obiskovati tečaj jadralnega letenja in po uspešno opravljenem teoretičnem tečaju sem kmalu poletela tudi čisto sama, brez inštruktorja. Stara sem bila 17 let, občutek svobode v zraku in pogled na svet s ptičje perspektive sta me popolnoma prevzela. Kaj kmalu za tem se je pojavila želja, da letenje postane tudi moj poklic. Zdaj, ko opravljam poklic pilotke helikopterja, pa razmišljam tudi, kako bom zopet nekoč poletela tudi z letali. Jadralno letenje me še vedno privlači, sanjam pa tudi o letenju s starim dvokrilcem z odprto kabino."

Po končanem študiju na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani, smer letalstvo, se je zaposlila v podjetju Flycom, "ki se ukvarja tudi s helikopterskimi operacijami". "Tam sem pobliže spoznala dinamičen helikopterski svet, ki me je navdušil. V Flycomu takrat niso potrebovali dodatnega pilotskega kadra, zato sem se prijavila na razpis za pilote pri policiji. Pri policiji sem kot pilotka helikopterja zaposlena zadnjih 14 let."

Ni počivanja na lovorikah

S kakšnimi težavami pa se je srečevala na svoji poti? "Bolj pomembni od težav, ki jih v letalstvu sicer ni malo in smo jih letalci primorani reševati na dnevni bazi, in to po navadi precej hitro, so v našem svetu pomembni izzivi, kateri nas na nek način ves čas preizkušajo, ali smo popolnoma predani svojemu poklicu. Letalstvo namreč terja popolno predanost in izzivi, ki nas, letalce, spremljajo od začetka kariere so, ali bomo kos številnim zahtevnim usposabljanjem in izobraževanjem, konstantnim preverjanjem strokovnosti, ohranjanju psihofizične pripravljenosti ter prilagajanju zasebnega življenja poklicnemu."

Generalna policijska uprava
V poletnem času se Letalska policijska enota za reševanja v gorah izmenjuje s Slovensko vojsko.

Kot rečeno, se je njeno letalsko usposabljanje začelo v leškem aeroklubu, "kjer sem po pridobitvi licence pilota jadralnega pilota pridobila še licenco športnega pilota na manjših enomotornih letalih. Dokončan študij letalstva na strojni fakulteti je bil odlična teoretična podlaga in takraten pogoj za zaposlitev za veliko večino pilotskih mest v Sloveniji v tistem času. Med mojim sodelovanjem v podjetju Flycom sem pridobila tudi licenco športnega pilota na helikopterju. Izšolala sem se na simpatičnem tipu helikopterja Schweizer (HU269) z batnim motorjem. V policiji imamo svojo letalsko šolo in usposabljanje sem začela na Jet Rangerju. Po opravljeni licenci poklicnega pilota na helikopterju sem prve operativne izkušnje pridobila na istem tipu helikopterja, potem pa nadaljevala usposabljanje na dvomotornih Agusta Bellih 212 in 412, kasneje še na Eurocopterju 135, zadnje usposabljanje pa je potekalo na sodobnem helikopterju Agusta Westland 169. V Letalski policijski enoti imamo trenutno dva helikopterja tega tipa in usposabljanje na njih je pomenilo precejšen miselni in tehnološki preskok za vse nas v enoti – tako za pilote kot za tehnike letalce.

O odzivih ljudi:

"Ljudje so presenečeni in z navdušenjem sprejemajo moj poklic. Spričo medijske ozaveščenosti že nekaj vedo o tem, kaj počnemo v letalski policijski enoti in običajno izkoristijo priliko ter mi postavijo še dodatna vprašanja o moji službi."

Največji zalogaj usposabljanj je, kot sem že omenila, dejstvo, da letalci nikoli ne moremo "počivati na svojih lovorikah". Usposabljanja so del našega vsakdana in tudi ko se ne usposabljamo, smo operativno aktivni – takrat uporabljamo vsa znanja, pridobljena na usposabljanjih in že pridobljene izkušnje. Polovičarstva v letalstvu ni in si ga ne smemo privoščiti. To je zalogaj, ki ga imamo v službi vsak dan".

Število reševalnih akcij narašča

In če bi izpostavila katero od posredovanj, v katerem je kot pilotka sodelovala, katerega bi? "Vsakemu vedno povem, da če bi v Letalski policijski enoti pisali knjigo s spomini na posredovanja, ki jih bomo posamezniki pomnili vekomaj, bi bila ta knjiga v dobrih 50 letih že zelo zajetna. Tudi mojih osebnih spominov se je v 14 letih nabralo kar nekaj in med njimi bo letošnje poletje nedvomno imelo svoje poglavje – sodelovanje pri gašenju največjega slovenskega požara ter izredno visoko število gorsko-reševalnih akcij v tej sezoni me ne puščajo ravnodušne. Gašenje požara na Krasu v mesecu juliju je izkušnja, ki mi je pokazala veliko – od tega, kako močna je narava, do tega, kako smo ljudje lahko složni, ko imamo isti cilj in kako resnično veliko zmoremo v izrednih razmerah. Kar se tiče števila reševalnih akcij v gorah, ki narašča iz sezone v sezono, letos pa še posebej izstopa, apeliram na vse pohodnike, plezalce, alpiniste ter padalce, da svoje aktivnosti izvajajo preudarno, varno in odgovorno."