"Piloti moramo delati do skrajnosti"

Se obeta skupinska tožba zoper Adrio Airways?

S.R./STA
18. 6. 2019, 17.21
Posodobljeno: 18. 6. 2019, 19.02
Deli članek:

Na družabnih omrežjih se pojavljajo pobude za skupinsko tožbo proti Adrii.

Bobo
Zveza potrošnikov Slovenije sicer ne zaznava povečanega števila pritožb zaradi Adrie Airways.

Adria Airways, ki se sicer že nekaj časa sooča s kritikami zaradi nenadnih odpovedi in združevanj letov, je pred dnevi sporočila, da bo v času do konca junija odpovedala več letov. V družbi so skopo pojasnili, da so se tako odločili iz tehničnih in operativnih razlogov, predvidevajo pa, da bodo svoje letalske operacije stabilizirali z začetkom naslednjega meseca. Na Zvezi potrošnikov Slovenije so v luči številnih odpovedi sicer zapisali, da število pritožb potrošnikov v zvezi z letalskimi prevozniki v zadnjih letih ostaja bolj ali manj enako, povečanega števila pa niso zaznali. 

Pri Adrii so zagotovili, da obveščanje potnikov poteka in da se trudijo vsem potnikom, ki so jim lete odpovedali, najhitreje poiskati alternativne polete, a jeza potnikov je vse bolj izrazita in se kaže tudi v objavah na družbenih omrežjih. Nekdanji minister Gregor Virant je tako v ponedeljek na Twitterju zapisal, da zbira kandidate za skupinsko tožbo proti Adrii zaradi zamud pri plačilu odškodnin za odpovedane lete in zamude. "Adria najbrž ne bo več dolgo, ampak gre za princip, da nas ne obravnavajo kot bebave ovce," je pripisal.

Ob tem je pojasnil, da po njegovih izkušnjah v Adrii v mnogih primerih zahtevke rešujejo osem mesecev in več, čeprav je zakonski rok osem tednov. Službe prevoznika so ob tem po njegovih besedah povsem nedostopne in z nikomer ni mogoče priti v stik. Dodal je, da se je dogovoril s kolegom odvetnikom, ki jih je pripravljen zastopati. Na Zvezi potrošnikov Slovenije so ob tem zapisali, da oni kakšne pobude za skupinsko tožbo niso prejeli. Kolektivne tožbe v Sloveniji sicer omogoča leta 2017 sprejeti poseben zakon.

"Trpijo vsi, od potnikov do zaposlenih"

Se je pa danes v povezavi z dogajanjem v Adrii oglasil tudi Sindikat prometnih pilotov Slovenije. "Žalosti me. Jezen sem na vodstvo Adrie Airways, saj zaradi njihovih nespametnih potez trpijo vsi, od potnikov do zaposlenih," je za portal Siol navedel vodja sindikata Luka Radovic, ki je s težavami danes po napovedih seznanil tudi premierja Marjana Šarca

Operativne težave, s katerimi se pred vrhuncem poletne sezone srečuje Adria, po Radovičevih besedah niso posledica pomanjkanja denarnih sredstev, ampak slabe organizacije delovnega procesa. "Do odpovedi poletov prihaja zaradi preveč optimistično zastavljenega urnika poletov. Piloti moramo delati do skrajnosti, kot jo še dopušča kolektivna pogodba. Posledično prihaja do preutrujenosti in bolniških odsotnosti," je ponazoril. 

"Namesto da ima družba vsak dan 30 poletov, bi jih lahko imela pet manj. Tako bi si zagotovila rezerve v primeru prizemljitve letal ali pomanjkanja posadk," je dodal in omenil še, da Adria daje prednost donosnemu letenju za tuje letalske družbe oziroma tako imenovani oddaji letala s posadko. "Zaradi tega najbolj trpijo slovenski potniki," je opozoril. 

Pravice in dolžnosti

Pravice potnikov v letalskem prometu v EU in dolžnosti letalskih prevoznikov so sicer jasno določene z uredbo o določitvi skupnih pravil glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov. 

Potnikom na Zvezi potrošnikov Slovenije svetujejo, da najprej poskusijo težavo rešiti neposredno z letalskim prevoznikom, če pa na ta način ne uspejo, se lahko obrnejo na posamezne nadzorne organe, pristojne za pravice potnikov po članicah EU. V Sloveniji je to Javna agencija za civilno letalstvo RS, če gre za tujega prevoznika, pa se lahko obrnejo na Evropski potrošniški center. 

Odvisno od posameznega primera imajo potniki lahko pravico do odškodnine, spremembe leta, povračila cene vozovnice ter oskrbe s hrano in pijačo in zagotovitve nastanitve. Do odškodnin ob tem niso upravičeni le ob odpovedih letov, temveč tudi takrat, kadar na končni cilj prispejo z več kot triurno zamudo. 

Na Zvezi potrošnikov Slovenije sicer opažajo, da je težava predvsem pri izvrševanju in uveljavljanju nekaterih pravic, ki so sicer v zakonodaji povsem jasne. Večjo vlogo in pristojnosti bi zato po njihovem prepričanju potrebovali nadzorni organi, saj se posamezni potrošniki težko sami borijo proti letalskim družbam, kadar te ne spoštujejo njihovih pravic.