LUKA KOPER

Minister Gašperšič ujet na laži - bo odstopil?

Matej Klarič
14. 10. 2016, 19.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.00
Deli članek:

Potem ko je minister že ob nastopu funkcije dejal, da gradnja drugega tira ni potrebna, je pozneje zagotavljal, da se bo ta začela že prihodnje leto. Toda okoliščine kažejo, da s tem nikakor ne misli resno in da zavaja javnost.

Bobo
Bo minister Gašperšič zaradi lažnih obljub odstopil?

Na septembrski interpelaciji je minister za infrastrukturo Peter Gašperšič dejal, da bo sam odstopil, če prihodnje leto ne bodo z javno-zasebnim partnerstvom začeli graditi drugega tira.

Dva dneva po interpelaciji je vlada sprejela sklep, v katerem je zapisano, da z vidika makrofiskalne konsolidacije gradnja ni izvedljiva v obdobju 2014–2020. »Zato je gradnja drugega tira železniške proge na odseku Divača–Koper v dolžini 24,6 kilometra ob sklenitvi javno-zasebnega partnerstva predvidena po letu 2019,« s čimer je vlada javno priznala, da z gradnjo v prihajajočem letu ne misli resno.

Bobo

Matej T. Vatovec, poslanec ZL: "Minister je zavajal javnost, poslance, predvsem pa koalicijske partnerje, ki so ga podprli zaradi teh obljub. Zaradi tega smo včeraj v Združeni levici naslovili poziv predsedniku vlade, naj v DZ pošlje predlog za njegovo razrešitev."

Poziv k njegovi razrešitvi

V Združeni levici, kjer so prvi opozorili na omenjene načrte, so zato na predsednika vlade naslovili odprto pismo, v njem so zapisali: »Povsem jasno je, da se je minister ob podajanju izjav zavedal, da govori neresnico. Na lažni obljubi, ki jo je izrekel minister Gašperšič, je bila utemeljena nadaljnja podpora njegovemu delovanju s strani vlade in koalicije. Ker je zdaj nedvomno jasno, da ta obljuba ne bo mogla biti izpolnjena, vas zato pozivamo, da državnemu zboru nemudoma predlagate njegovo razrešitev.«

Zavajanje z datumi                                                             

Tudi v nedeljskem intervjuju za nacionalno televizijo je profesor ekonomije Jože P. Damjan, ki je pripravil že dve strokovni študiji o stroških gradnje drugega tira dejal, da gradnja naslednje leto nikakor ne more steči. Pravi, da bi se gradnja, že samo zaradi birokratskih in ostalih tehničnih ovir, najhitreje lahko začela leta 2021, torej pet let pozneje kot govori minister Gašperšič. Po njegovih izračunih na podlagi podobnih primerov iz preteklosti že samo sklenitev javno-zasebnega partnerstva, ki ga za gradnjo predvideva minister, vzame v povprečju 3,5 leta.

Nekdo ugaja tujim interesom

Damjan je o vladnih načrtih dejal: »Dejansko si tega ne želijo, ker je v ozadju neki drug načrt, ki ga hočejo uresničiti. Nikoli mi ni bila jasna formula, za kaj gre. Imam pa svojo razlago ... Da je prvič Deutsche Bahn v času Janševe vlade poskušal kupiti Luko Koper. Do tega takrat ni prišlo in za časa Boruta Pahorja so spet nemške železnice želele skleniti posel. Mislim, da sta zdaj v ozadju slovenskega logističnega holdinga privatizacija in prodaja nekemu tujemu vlagatelju, ki pa ni več Deutsche Bahn, ampak so avstrijske železnice, ki imajo velik načrt, integracije celotne regije, nekdanje Avstro-Ogrske,« je še dejal Damjan. Slednji so namreč kupili že madžarske železnice in zanimivo nekdanji direktor železnic Kern Christian je celo zdaj postal predsednik avstrijske vlade, kar kaže, kako severni sosedi skrbijo za svoje gospodarske interese. »Moja razlaga je ta, da nekdo želi ugoditi tujim interesom,« je o skrivnih načrtih vlade dejal Damjan. Da je tako, nam je potrdil tudi vodja poslanske skupine ZL Luka Mesec. »Drugi tir je samo pesek v oči, v ozadju je prodaja slovenskih železnic avstrijskim. Nobena železniška proga v Evropi ni bila zgrajena z javno-zasebnim partnerstvom,« je dejal in dodal, da uporabnina za železnice znaša samo sedem milijonov evrov, v nasprotju z avtocestnim omrežjem, s katerim Dars pobere 370 milijonov. »Zato se je z zasebnimi sredstvi ne da graditi,« je še zaključil.

Pravzaprav je to tudi edina logična razlaga, da nekdo zavira projekt, ki bi bil v interesu slovenskega gospodarstva in Luke Koper. Obstoječe kapacitete tovora bodo namreč kmalu dosežene, brez novega tira pa bo Luka začela stagnirati. V tej luči postane tudi bolj jasno, zakaj je ministrstvo »zamudilo« s prijavo na razpis za sofinanciranje gradnje drugega tira in v nadzorni odbor želelo imenovati ljudi, ki niso bili naklonjeni tej gradnji. Toda zakaj nasprotnikom interesa javnosti hrbet ščitita minister in vlada?