Zgodbe

S telefonom po špecerijo

Jelka Sežun
13. 2. 2024, 08.51
Posodobljeno: 13. 2. 2024, 09.33
Deli članek:

Popusti so pomembni. Če imaš nizke dohodke, če moraš gledati na vsak evro, na vsak cent, potem je pomembno imeti neoviran dostop do stvari, ki jih trgovci prodajajo po nižji ceni. A kaj storiti, kaj storiti, če popusti, na katere si računal, ker so pomembno vplivali na družinski proračun, nenadoma izginejo? Če jih ni več, ker so dostopni samo še tistim, ki se ne bojijo novih tehnologij in si jih tudi lahko privoščijo? In zato je Slovence zelo razburilo, ko so začeli veliki trgovci precej vsiljivo pritiskati na svoje stranke, naj si na svoje pametne telefone naložijo njihove aplikacije. Še bolj so bili jezni, ko se je pokazalo, da je brez njih pot do cenejših nakupov močno otežena, nekaterim celo zaprta.

Pixabay
S telefonom po nakupih?

Danes ima že vsak pametni telefon, je pogosto slišati. Ni res. Veliko ljudi, predvsem starejših, ga nima. Ne samo zato, ker je dražji, tudi zato, ker se starejšim svet vse bolj oži in manjša, ker jih je – nekatere – napredek pustil za seboj in se jim nove tehnologije, kot so računalniki in pametni telefoni, zdijo prezapletene. Bojijo se jih. In nočejo imeti z njimi nobenega opravka.

Toda svet postaja vse bolj digitalen, do tistih, ki se oklepajo svojih analognih navad, je vse manj prijazen. Bančne podružnice se zapirajo. Bankomati izginjajo v noč. Pošte se digitalizirajo. Celo gotovina vse bolj izginja. In zdaj se bodo počasi odvrtinčile v pozabo še kartice zvestobe velikih trgovskih verig. Hočem reči, kartice zvestobe so v duhu še vedno z nami, le da so postale digitalne, zato si je treba naložiti na pametni telefon posebne aplikacije trgovcev. Ker pa je večino ljudi težko prepričati, da se odrečejo starim navadam, jih skušajo izdajatelji kartic zvestobe, velike trgovske verige, podkupiti z ugodnostmi, ki jih prinaša aplikacija, popuste pa odtegovati s klasične kartice. Če podkupovanje ne doseže učinka, ga bo pa izsiljevanje. Spomnim se, kako sem bila besna, ko so mi v nekem podjetju predlagali, da mi seveda lahko še vedno pošiljajo papirnati račun po pošti – vendar mi bodo po določenem datumu pošiljanje zaračunali. Ne bi raje prešla na e-račun? In sem. S stisnjenimi zobmi. Zagrožena vsota za pošiljanje papirnatega računa je bila zunajserijsko oderuška. Izsiljevanje jezi. Ampak deluje.

Gorje, če pozabiš telefon

Zima našega nezadovoljstva se je začela z nastopom novega leta. Popusti za kupce, dosegljivi samo preko aplikacije, so bili že prej. Pritožbe nad njimi tudi. Po novem letu pa je na svoje kupce pritisnil še Spar. Prej je bilo uveljavljanje popustov za imetnike kartic zvestobe pri blagajni bolj ali manj avtomatično, po novem letu pa so se stvari spremenile. Predložiti je treba kupon, ali digitalnega v aplikaciji ali izrezanega z reklamnega letaka.

Kaj pravijo trgovci

DM: izrezanih kuponov že leta ne uporabljajo, so napisali, v uporabi pa so kartice v fizični obliki in mobilna aplikacija, oboje sprejemajo v vseh njihovih prodajalnah (naleteli smo na trditve, da v nekaterih prodajalnah trgovke zahtevajo aplikacijo). Na vprašanje, kako aktivirati kupone samo s kartico, torej brez pametnega telefona z aplikacijo, ponujajo odgovor (kdo ve, ali se zavedajo ironije): digitalno. »Na payback.si ali prek svojega profila na spletni strani dm.si. Vsakemu našemu kupcu pa je za nasvete in pomoč vedno na voljo tudi naše prodajno osebje.« Pametnega telefona tako sicer res ne potrebujete, računalnik pa vsekakor. Za aktiviranje kuponov morate izrecno dovoliti, da vam pošiljajo oglasna sporočila in vaše podatke uporabljajo za tržne raziskave, se pravi, da vam pošiljajo ankete.

Lidl: sklicuje se na odločbo zagovornika načela enakosti iz leta 2022, ki pravi, da podjetje z uvedbo aplikacije zasleduje legitimen cilj na legitimen način, da torej ne gre za diskriminacijo. Samo za upokojence, pravijo, »ostaja aktualen« upokojenski desetodstotni popust, ki ga lahko uveljavljajo s kuponom iz tiskanega letaka in upokojensko kartico. Mimogrede, desetodstotni popust na celoten nakup, le da se mu drugače reče (»super bonus popust«), je mogoče uveljavljati tudi z aplikacijo. Če ima torej upokojenec aplikacijo in kupon iz letaka, lahko desetodstotni popust uveljavlja dvakrat? Oni brez pa le enkrat na mesec? In ne, zdi se, da sprememb ne načrtujejo: »Aplikacija je in ostaja pomemben del digitalne preobrazbe v podjetju, saj nam omogoča, da s kupci komuniciramo na bolj trajnosten način, obenem pa našo interakcijo in ustvarjanje dolgoročnega odnosa.« Karkoli so hoteli s tem povedati.

Mercator: napovedal je spremembe s 1. februarjem in od takrat, je trdil ljudski glas, naj bi bili pri njih popusti dostopni le še na spletu. Ne drži, odgovarjajo pri Mercatorju: »Zaposleni na blagajni povpraša kupca o izbiri kupona. Kupon je na blagajni, pri našem zaposlenem, in ni nobene potrebe, da bi kupci izrezovali kupone ali jih kako drugače zbirali. Vsi kupci, ki imajo naloženo aplikacijo, pa vse kupone najdejo tudi v njej, kjer se pojavijo ob svoji veljavnosti. Kuponi pa so jasno označeni tudi na tik-tak blagajnah in kupec sam 'poskenira' želen kupon. Ocenjujemo torej, da naši kupci z uveljavljenjem kuponov, popustov in drugih ugodnosti nimajo težav. Enako velja tudi za starejše kupce, ki običajno uporabijo fizično pika kartico in tako lahko uveljavljajo vse veljavne kupone in popuste.«

Spar: našteva sedem oblik, v katerih lahko nastopa kupon – vendar je samo ena analogna, iz letaka izrezan kupon; ena je dvoumna: »natisnjen kupon« (natisnjen kje, od kod, si ga moraš sam natisniti?), za vse druge potrebujete pametni telefon ali računalnik. »Novost je le v tem, da zaposleni na blagajni zdaj kuponov ne hranijo več pri sebi, ampak jih morajo kupci prinesti s seboj,« pravijo. Ponujajo pa rešitev za tiste, do katerih akcijski letaki ne pridejo: če pokličete na številko 080 82 44 in jim pustite domači naslov, vam bodo letake pošiljali po pošti. Tudi oni ponujajo pomoč svojega osebja pri namestitvi aplikacije in registraciji.

Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 7., 13. februar, 2024.

revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Prijazno vabljeni k branju!