Velja, da z uravnoteženo in raznovrstno (torej zdravo) prehrano človek dobi dovolj hranil in mikrohranil (vitaminov, mineralov, raznih esencialnih hranil, kot so posamezne aminokisline in podobno) za zdravo življenje. Življenjski slog posameznikov pa zaradi finančnih omejitev, neustrezne ali slabo načrtovane prehrane ter prehrane z osiromašenimi živili lahko vpliva na povečano potrebo po posameznih skupinah mikrohranil. Takrat si lahko pomagamo s prehranskimi dopolnili. Podobno velja za določena bolezenska stanja, saj z uživanjem prehranskih dopolnil lahko pripomoremo k izboljšanju zdravstvenega stanja. Primer za prvo skupino so vegani, ki zaradi neuživanja živil živalskega izvora lahko trpijo pomanjkanje vitamina B12. Primer za drugo skupino je niacin (vitamin B3), ki vpliva na znižanje ravni holesterola LDL pri ljudeh s povišano ravnjo holesterola.

Preverite, ali ima zdravstveno trditev

Preverjanje delovanja prehranskih dopolnil je razmeroma težavna naloga. Kot »delovanje« večinoma razumemo učinek na zdravje. Pri tem evropska zakonodaja pomaga potrošnikom z uredbo, s katero je Evropska unija uskladila določbe zakonov in drugih predpisov v državah članicah o prehranskih in zdravstvenih trditvah ter tako sprejela skupni predpis, ki zagotavlja učinkovito delovanje notranjega trga ob hkratnem zagotavljanju visoke ravni varstva potrošnikov. Ali prehransko dopolnilo »deluje« ali ne, lahko najlažje preverimo s tako imenovano zdravstveno trditvijo. Zdravstvena trditev povezuje živilo z učinkom na zdravje in mora biti nedvoumno dokazana. Prehransko dopolnilo z zdravstveno trditvijo je torej lahko učinkovito, zato potrošnikom priporočamo, da pred uporabo preverijo, ali ima prehransko dopolnilo odobreno zdravstveno trditev. Seznam zdravstvenih trditev lahko najdete na spletnih straneh Evropske komisije.

Se nam le zdi, da deluje?

Nedvomno je, da prehranska dopolnila imajo placebo učinek ne glede na to, ali to potrjujejo raziskave za posamezno prehransko dopolnilo ali ne. Obstaja veliko različnih indirektnih študij placebo učinka prehranskih dopolnil, saj je v stroki uveljavljeno, da se študije prehranskih dopolnil izvajajo s placebom kot kontrolo. Pri tem ugotavljajo učinke posameznega prehranskega dopolnila v primerjavi s populacijo, ki je prejemala placebo. To pomeni, da placebo učinka ne primerjamo s populacijo, ki placeba ne bi prejemala, temveč primerjamo učinek prehranskega dopolnila s placebom. Že taka zasnova raziskav nam da slutiti, da je placebo učinek prisoten praktično vedno.

Kupujte preverjene znamke

Skrb za zdravje pri odločanju za uporabo prehranskih dopolnil je torej popolnoma preložena na potrošnika, zato velja pri izbiranju ustreznega dopolnila upoštevati nekaj pravil. Osnovno navodilo je, da prehranska dopolnila kupujemo od priznanih proizvajalcev ali proizvajalcev zdravil, saj imajo ti visoke standarde kakovosti proizvodnje. Opozoriti pa je treba še na en vidik: poleg manjše vsebnosti učinkovine je pri prehranskih dopolnilih velikokrat problem prisotnost nečistot, ki so posledica proizvodnih postopkov ali manj kakovostnih izhodnih surovih. Uživanje takšnih izdelkov vas lahko pripelje tudi do zastrupitev z denimo težkimi kovinami. Bodite previdni, ko gre za vaše zdravje!