Vesoljski teleskop

Odkritje velike rdeče črne luknje

M.G.
29. 2. 2024, 12.22
Posodobljeno: 29. 2. 2024, 12.34

Novo odkritje vesoljskega teleskopa James Webb, ki navdušuje znanstvenike, je črna luknja rdeče barve, ki je obstajala že mnogo pred nastankom našega sončnega sistema.

Nasa
Takšna bi naj bila velika rdeča črna luknja. Slika je umetniška upodobitev in ne dejanska slika iz vesoljskega teleskopa.

Znanstveniki so s pomočjo vesoljskega teleskopa James Webb (JWST), ki deluje že slabi dve leti in s katerim so odkrili že mnogo zanimivih stvari, tokrat v objektiv ujeli črno luknjo rdeče barve z neverjetno maso. Odkrita črna luknja naj bi nastala že pred rojstvom našega sončnega sistema, vsega 700 milijonov let po rojstvu vesolja. Črne luknje same od sebe ne oddajajo ničesar, ampak samo absorbirajo snov iz okoliškega prostora. Da so jo sploh zaznali je kriv pravzaprav njen akrecijski disk, ki oddaja svetlobo. Akrecijski disk je vroč skupek plinov, ki se vrtijo okrog črne luknje in nenehno padajo vanj.

Nenavadna rdeča barva črne luknje pomeni, da je njen akrecijski disk obdan z velikimi količinami prahu, ki blokirajo prehod krajših valovnih dolžin svetlobe. Na novo odkrita črna luknja je od nas oddaljena približno 13 milijard svetlobnih let in je obstajala že pred nastankom našega sončnega sistema. Sodobna astronomska oprema nam sicer ne omogoča, da bi preverili, če obstaja še danes, ampak je po mnenju znanstvenikov, to povsem možno. To odkritje teleskopa James Webb kaže, da so se črne luknje morda pojavile že pred nastankom klasičnih galaksij in zvezdnih sistemov in da so mogoče prav črne luknje igrale pomembno vlogo pri formiranju galaksij in zvezdnih sistemov, kot jih poznamo danes.