Hrvaške ceste

Letošnji dopust v gneči?

Z.F.
18. 5. 2016, 16.32
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.59
Deli članek:

Število vozil na hrvaških avtocestah se je lani povečalo za 7,2 odstotka, prihodki pa so znašali 216 milijonov evrov. Kljub temu je Jadranska magistrala na testiranju varnosti dobila nezavidljivo nizke ocene. Spremembe so še potrebne.

M. Ž.
Jadranska magistrala, po kateri se vozijo tudi številni Slovenci, je dobila nizke ocene.

Že lani je Hrvaška pridobila 24,4 kilometra novih avtocest, kar pomeni razširitev hrvaškega avtocestnega omrežja za nekaj manj kot dva odstotka v primerjavi z letom 2014. Lanska vlaganja so bila namenjena predvsem gradnji in vzdrževanju avtocest, njihova vrednost je bila nekaj manj kot 350 milijonov kun (46 milijonov evrov). Letos načrtujejo za skoraj 780 milijonov kun (102,5 milijona evrov) investicij, pri čemer naj bi največ denarja, kar 492 milijonov kun (64,7 milijona evrov), namenili za gradnjo novih cest. Zgradili naj bi tudi novih 23 kilometrov avtocest, ki bodo potekale predvsem v notranjosti države ter ob vstopu v pristanišče Ploče. Prav tako naj bi že letos stekla gradnja avtocestnega odseka v Istri od Pazina proti predoru Učka in tudi na predelu od mosta na reki Savi proti BiH na koridorju Vc.

Jadranska magistrala z nizko oceno

Lani je hrvaške ceste prevozilo več kot 70 milijonov vozil, kar je 7,2 odstotka več kot leta 2014, pri čemer pa se ne gre izogniti dejstvu, da je Jadranska magistrala, po kateri se v sezoni vozijo tudi številni Slovenci, na testiranju varnosti hrvaške prometne fakultete in tamkajšnjega avtokluba (HAK) dobila nezavidljivo nizke ocene. Nekateri odseki po kriterijih programa EuroRap predstavljajo celo zelo visoko varnostno tveganje. Varnost so testirali s pomočjo videoposnetkov z vseh 643 kilometrov ceste od meje s Slovenijo pa do meje s Črno goro. Rezultati so po besedah Marka Ševrovića s hrvaške prometne fakultete pričakovani, saj je bila cesta sprojektirana pred 60 leti in posledično ne more zadostovati zahtevam sodobnega prometa, sploh kadar je govor o zaščiti vozila v prometu. Najnevarnejši odsek magistrale je od mesta Novi Vinodolski pa do Zadra. Tam je odsek ocenjen z eno zvezdico, kar predstavlja zelo visoko tveganje potovanja. Ta del ceste ni obremenjen z gostim prometom, prav tako ne nastaja gneča, vendar ceste niso na nivoju glede zaščitnih elementov.

Novih 23 kilometrov

Letos načrtujejo precejšnjo obnovitev dotrajanih cest in graditev novih 23 kilometrov avtocest. Številni turisti bodo zaradi vzdrževalnih del stali v zastojih tudi v največji sezoni, saj bodo dela potekala nemoteno vse leto. Posebej izpostavljeni pa bodo naslednji odseki:

A2 na relaciji Zagreb–Macelj,

A3 na odseku Bregana–Zagreb–Lipovac

A4 Goričan–Varaždin–Zagreb

A5 Beli Manastir–Osijek–Svilaj

A6 Zagreb–Reka

A 11 Zagreb–Sisak

Se obetajo vinjete?

Hrvaška vlada obravnava modele delovanja za podjetji Hrvatske autoceste (HAC) in Autocesta Rijeka–Zagreb (ARZ), ki sta obremenjeni s posojili. V naslednjih 25 letih bosta morali upnikom plačati več kot štiri milijarde evrov glavnic in štiri milijarde evrov obresti, levji delež od tega do leta 2020. Zato nova, desna hrvaška vlada napoveduje finančno in poslovno prestrukturiranje HAC in ARZ ter je začela pogajanja s Svetovno banko o reprogramiranju dolgov. Razmišlja pa tudi o uvedbi vinjet kot eni izmed možnih rešitev. Prejšnja, levosredinska vlada je zaradi množičnega nasprotovanja javnosti prekinila pogajanja s potencialnimi koncesionarji, pred lanskimi parlamentarnimi volitvami pa ni vztrajala več niti pri rezervnem načrtu za reševanje usode dveh javnih podjetij skozi javno ponudbo.