Rjav prah, značilen vonj ...

Kako se izogniti nakupu poplavljenega avta in kaj lahko s takim avtom storimo?

S.R./AMZS
25. 8. 2023, 12.40
Posodobljeno: 28. 3. 2024, 13.37
Deli članek:

Nakup rabljenega vozila lahko spremljajo številne skrite pasti, to še zlasti velja v tem kritičnem obdobju, sredi katerega se je znašla Slovenija, saj se lahko na trgu pojavljajo tudi številna vozila, ki so bila poškodovana v vodni ujmi.

AMZS
Očitni znaki, da je bil avto poplavljen, so rjav prah ali zasušen mulj na težko dostopnih kotičkih, do katerih laiki, ki so avto čistili, niso mogli dostopati, opozarjajo pri AMZS.

Kupujete rabljen avtomobil, pa vas skrbi, da bi kupili mačka v žaklju in dejansko prejeli vozilo, zalito v poplavah? Ste zaradi poplav ostali brez avtomobila in iščete hitro nizkocenovno rešitev? Tako glede tovrstnih vprašanj odgovarjajo strokovnjaki AMZS, ki so za svoje člane in druge voznike pripravili nekaj koristnih nasvetov. Smo namreč v obdobju po katastrofalnih poplavah, ki so odnesle ali poplavile tudi številna vozila. Posledično se bodo na trgu znašla tudi nekatera vozila, ki jih je bilo možno popraviti, tovrstna vozila pa lahko vseeno skrivajo številne pasti.

Strokovnjaki AMZS med ključnimi priporočili izpostavljajo, da naj avto pred nakupom pregleda strokovnjak oziroma izkušen mehanik, ki bo stanje avtomobila in druga tveganja zelo hitro ugotovil. Spodaj je naveden izčrpen nabor nasvetov AMZS:

Kako vemo, da je avto zalila voda? Je poplavljen avto sploh smiselno popravljati?

Izkušen mehanik ve, kaj mora ob tveganju, da je avto zalila voda, pogledati in preveriti. Očitni znaki so rjav prah ali zasušen mulj na težko dostopnih kotičkih, do katerih laiki, ki so avto čistili, niso mogli dostopati. Zaznati je mogoče tudi vonj, značilen za avte, ki so bili prepojeni z umazano vodo. »Strokoven pregled rabljenega avtomobila pred nakupom je že sicer zelo priporočljiv, saj se na trgu rabljenih avtomobilov še vedno pojavljajo številne skrite napake in manipulacije, nedavne poplave, ki so zalile tudi veliko vozil, pa so razlog več, da izbran avto pred nakupom prepustite izostrenemu očesu izkušenega mehanika«, svetuje Jurij Kočar, vodja AMZS servisne dejavnosti. »Pregled, pri katerem strokovnjak v več kot 100 točkah natančno pregleda vozilo, je članom AMZS in drugim našim strankam na voljo v naših servisnih delavnicah po vsej Sloveniji. Na pregled se je mogoče naročiti tudi prek spleta, člani AMZS pa lahko pri tej storitvi izkoristijo članski popust.«

Kdaj se poplavljeno vozilo še splača popravljati?

Kočar pojasni, da je pri večini avtomobilov, ki jih je voda zalila nad višino sedeža, popravilo nesmiselno in neekonomično: »Če bi želeli popraviti vse poškodovane dele, bi morali popolnoma zamenjati električno napeljavo, avto dobesedno razstaviti, očistiti, posušiti in nato ponovno sestaviti. A zavedati se moramo, da so vse elektronske komponente, ki jih je zalila voda, uničene. Teh pa je v sodobnih avtomobilih veliko. Če ponazorimo, je s poplavljenim avtom podobno, kot da bi vam v vodo padel prenosni računalnik. Morda uspete rešiti nekaj podatkov in kakšne malenkosti, ampak tak računalnik ne bo več brezhibno deloval. Lahko se sicer zgodi, da ko ga osušite, nekaj časa celo še deluje, a prej ali slej se bodo pojavile usodne težave. Podobno je z avtomobili. Ti imajo na različnih mestih elektronske krmilnike, ki v primeru stika z vodo niso zaščiteni, zato je škoda največkrat nepopravljiva.«

Če voda avta ni zalila nad višino sedeža, je treba čim prej odklopiti akumulator. Kočar razloži, da s tem dosežemo breznapetostno stanje vozila in preprečimo morebitno dodatno škodo. Pri sodobnih avtomobilih namreč veliko naprav zaradi stanja pripravljenosti tudi v mirovanju ostane pod napetostjo. Naslednji korak je, da avtovleka avto odpelje do preverjene servisne delavnice, kjer bodo razstavili vodi izpostavljene dele in preverili, katere komponente je voda poškodovala. Pri tem mora tudi na videz posušen avto ostati odklopljen, kar pomeni, da mora biti na pregled prav tako pripeljan z vleko. »V sodobnih avtomobilih je veliko občutljive senzorične elektronske opreme, ki je vgrajena v dno avta – pod preproge in v osrednji tunel, ki se začne pri prestavni ročici«, še pojasni Kočar in spomni, da elektronski deli – za razliko od električne napeljave in konektorjev v motornem prostoru –, v kabini niso zaščiteni z dodatnimi tesnili, zato je treba vsako vlago v kabini čim prej posušiti oziroma očistiti.

Člani AMZS, ki za vleko poplavljenega vozila še niso izkoristili svoje članske ugodnosti, lahko to seveda še vedno storijo s klicem v AMZS klicni center na številko 1987 oziroma z uporabo SOS gumba v brezplačni AMZS aplikaciji. Če je avto še popravljiv, ga bo mehanik z avtovleko odpeljal do izbrane servisne delavnice, specializirane za čiščenje vozil, sicer pa na avtomobilski odpad oziroma ustrezno deponijo.

Nasvet, če ste ostali brez avtomobila in iščete avto nižjega cenovnega ranga

Pri nakupu avtomobila, vrednega od 2000 do 5000 evrov, ki ima za sabo že nekaj let in kilometrine, je nujno upoštevati predvidene (in tudi nepredvidene) stroške popravil. Kočar svetuje, da je treba pri nakupu avtomobila z veliko kilometri poskrbeti, da imamo na voljo od 100 do 1000 evrov za morebitno izredno popravilo. Po njegovih izkušnjah bi tak znesek moral moralo zadostovati, tudi če pride do zelo velike okvare na motorju: »Gre za okvare pogonskega agregata, kamor sodijo tudi okvare sistema za dovod goriva in prisilnega polnjenja. Tu so še okvare podvozja in varnostnih ter asistenčnih sistemov. Naj omenim še udobje. Če klimatska naprava ni bila ustrezno servisirana, je ob okvari strošek menjave uparjalnika in kompresorja lahko zelo visok, celo do 1000 evrov.«

Koliko nas lahko stane servisiranje starih in cenejših avtomobilov, je po Kočarjevih pojasnilih povezano s preprostostjo ali kompleksnostjo motorjev in vsega, kar sodi zraven, da avto pravilno deluje: »Logika je nekako takšna: enostaven (danes bi lahko rekli tudi zastarel) atmosferski bencinski motor je najbolj nezahteven in cenovno ugoden za vzdrževanje. Če ima motor tudi turbino, že govorimo o dodatnih senzorjih, stikalih in elementih, ki se sčasoma utrudijo in lahko zatajijo, kar pa privede do dodatnih stroškov. Dizelski motorji so za servisiranje bistveno dražji. Najdražji za vzdrževanje so zaradi visokotlačnih sistemov vbrizga goriva in kompleksnosti sodobni turbodizli.«

V AMZS po duplikat prometnega dovoljenja

Vsi tisti, ki so jim poplave uničile avto in ga želijo odjaviti iz prometa, ob poplavah pa so izgubili prometno dovoljenje, lahko v enem od 23 AMZS centrov, v katerih je mogoče skleniti zavarovanje, opraviti tehnični pregled ter urediti registracijo vozil in postopke prenosa lastništva, zaprosijo za duplikat prometnega dovoljenja. Postopek je zelo preprost. Lastnik napiše izjavo, da je bilo originalno prometno dovoljenje uničeno ali izgubljeno. Cena izdelave duplikata je 23,18 evra, odjava poškodovanega vozila iz prometa pa 13,10 evra.

V svojem izčrpnem sporočilu za javnost so pri AMZS izpostavili še, da se lahko pot do varnejšega nakupa rabljenega avtomobila začne na njihovem portalu DoberAvto.si, na katerem so »vsi oglasi opremljeni z VIN številko, ki omogoča enostavno preverjanje zgodovine izbranega vozila.«