Nakup vozila

Na avtomobile se čaka vse dlje, v letu 2022 še podražitve

Žiga Kariž
3. 1. 2022, 18.11
Deli članek:

Kriza v avtomobilski industriji ne popušča. Pomanjkanje sestavnih delov otežuje dobave, veliko povpraševanje pa žene cene navzgor.

Profimedia
Zaloge vozil so vedno manjše, nekatere tovarne občasno zaustavljajo proizvodnjo.

Avtomobilska industrija je zaradi pomanjkanja polprevodnikov v vse večjem krču. Kot nam je povedal eden izmed kupcev novega vozila, ki je vozilo naročil v mesecu septembru in zanj tudi že plačal polog oziroma aro, so ga iz salona tik pred novim letom obvestili, da vozila ne bo prejel v dogovorjenem trimesečnem dobavnem roku, ampak bo moral na novega jeklenega konjička čakati vse do pomladi, torej več kot pol leta. A to še ni vse. »Sledil je še dodaten šok, saj so me obvestili, mi ne morejo več jamčiti, da bom vozilo dobil po ceni, za katero smo se dogovorili,« nam je povedal razburjeni kupec vozila.

Čakalne dobe vedno daljše

Pri tem ni edini. V Sloveniji naj bi v letu 2021 zamujala dobava več tisoč vozil, na globalnem trgu pa naj bi prišlo do izpada pri dobavi več kot 6 milijonov vozil. Glede na trenutne podatke nič ne kaže, da bi se razmere umirjale. Čakalne dobe se namreč še vedno podaljšujejo. »Dodatno težavo povzročajo motnje v svetovnih logističnih tokovih, zaradi katerih v tovarne sestavne deli prihajajo z zamudami, enako pa potem tudi končni izdelki iz tovarn do kupcev prihajajo pozneje kot načrtovano,« nam je povedal Rok Istenič, ki v Renaultu Slovenija skrbi za odnose z javnostmi. Neugodne razmere na trgu stopnjuje tudi dejstvo, da imajo gospodinjstva dovolj denarja in smo v obdobju ugodnih kreditov, kar je močno povečalo povpraševanje.

Od nekaj dni do nekaj mesecev

Tovarne po svetu, ki se soočajo s pomanjkanjem sestavnih delov, občasno celo ustavljajo proizvodnjo. Kot povejo pri Renaultu Slovenija, dnevno nadzorujejo dobavo polprevodnikov in njeno selektivno distribucijo različnim tovarnam. »Kljub vsemu pa so razmere zelo napete in se nenehno spreminjajo,« nam je povedal Rok Istenič. Kot je dodal, zagotavljajo takojšnjo dobavljivost večine modelov iz ponudbe, pri ostalih se roki dobave raztezajo od nekaj dni pa do nekaj mesecev. Pri enem od prodajalcev vozil BMW, podjetju Wallis motors, pravijo, da so se dobavni roki podaljšali za približno 30 dni, odvisno od modela želenega vozila. »Okviren rok dobave za vozila, proizvedena v Združenih državah Amerike, je približno 6 mesecev, saj že narava načrtovanja proizvodnje in prevoza vozila vzame približno štiri mesece,« nam je povedala Alenka Toplak, vodja marketinga omenjenega podjetja.

Dreamstime
Prihodnost vozil bo električna.

Avtomobili se bodo dražili

Trgovci neradi govorijo o podražitvah vozil. Pri Wallis motors so zato diplomatski: »Zaenkrat ni napovedanih podražitev proizvajalca BMW, se pa vozila vsako leto podražijo skladno z rastjo življenjskih potrebščin. V lanskem letu je bilo to povprečno za odstotek in pol.« Tudi pri Renaultu so nam o morebitnih podražitvah povedali zgolj to, da presežek povpraševanja nad ponudbo vedno vpliva na oblikovanje cene in da se vozila zlagoma dražijo že več let in se bodo še naprej.  Razlog naj bi bile vedno strožje okoljske zahteve in cena tehnološkega napredka. »Vsaka nova generacija vozil je praviloma dražja od prejšnje, a hkrati tudi bolj opremljena od prejšnje generacije,« pove Istenič. Pri enem od večjih slovenskih trgovcev so nam neuradno povedali, da za svoje najdražje modele načrtujejo podražitev do deset odstotkov, ki pa naj bi jo izvedli z več manjšimi dvigi, da šok za kupce ne bi bil prevelik.

Popustov ni več

Statistični podatki kažejo, da so se motorna vozila v letu 2021 podražila za kar osem odstotkov. V to ni všteto dejstvo, da so pred začetkom epidemije trgovci na prodajne cene dajali tudi deset odstotkov popusta, česar danes več ni. Glede na pomanjkanje ponudbe, visoko povpraševanje in visoko stopnjo inflacije se nam po mnenju poznavalcev v letu 2022 obeta še dodatno zvišanje cen, nekateri omenjajo celo 20-odstotno podražitev. Nič bolje ni na trgu rabljenih vozil; zanje v zadnjih dveh letih odštejemo več. Tisti, ki so uspeli avto kupiti v letu 2019, ga verjetno lahko danes prodajo celo dražje, kot so ga kupili. V svetu avtomobilizma močno odmeva odločitev Renaulta, da v njegovi drugi največji tovarni v francoskem mestu Flins zažene linijo za obnovo rabljenih vozil. Z delovanjem je začela septembra 2021, na leto pa naj bi obnovili kar 45.000 vozil. Pred mesecem dni pa so že najavili odprtje še druge tovrstne tovarne, ki bo v Španiji. Tovrsten pristop je, kot kaže, eden od odgovorov na dejstvo, da v Evropski uniji po letu 2030 ne bo več možno kupiti novih vozil, ki jih poganjajo fosilna goriva, cene električnih vozil pa so še vedno zelo visoke, zaradi česar bodo nova vozila po letu 2030 za marsikoga nedostopna.