Odkritje

Srhljivo ogromni črni luknji, ki krožita druga okoli druge

B.K.
29. 6. 2017, 09.45
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.03

750 milijonov svetlobnih let stran od našega domačega planeta se nahaja ena izmed najbolj nenavadnih in zanimivih odkritih galaksij v vesolju: takšna, ki ima v središču dve črni luknji.

Joshua Valenzuela/UNM
Umetniška upodobitev dveh bližnjih črnih lukenj.

Zanimivi vesoljski pojavi: Labod X-1

ESA/Wikimedia commons
Umetniška upodobitev dvozvezdja Labod X-1

Labod X-1 je dvozvezdje v ozvezdju Laboda, ki je zanimivo zato, ker ga sestavljata črna luknja in navadna zvezda, ki kroži okrog nje. Črna luknja z zvezde trga maso, zaradi česar nastaja poseben disk, ki seva rentgensko svetlobo. Ozvezdje je od Sonca oddaljeno približno 6100 svetlobnih let.

Gre za prvo takšno galaksijo, ki so jo odkrili zemeljski astronomi, čeprav so bili že leta prepričani, da najbrž obstaja. Črni luknji – masa zgoščena do te mere, da njenemu gravitacijskemu polju ne more uiti nič, niti svetloba – v središču galaksije krožita druga okoli druge.

Sveža raziskava znanstvenikov iz Univerze New Mexico trdi, da imata črni luknji v centru te galaksije skupno maso veliko za kar 15 milijard naših sonc. Črni luknji se obkrožita enkrat na 24.000 let, med sabo pa sta oddaljeni 24 svetlobnih let.

Galaksija poimenovana 0402+379, ki jo znanstveniki opazujejo že od leta 2003, je požela veliko zanimanje v znanstvenih krogih, saj bi lahko pomagala bolje razumeti naravo supermasivnih črnih lukenj in galaksij, ki se formirajo okoli njih.

Skoraj vsaka galaksija namreč kroži okoli ene črne luknje, tudi naša – Rimska cesta. Ta kroži okoli sicer masivne črne luknje, ki pa se nikakor ne more primerjati z novoodkritima. Njena masa je namreč “le” štirikrat večja kot masa našega Sonca.