Juršinci

Po prepovedi mobilnikov na osnovni šoli manj napetosti, konfliktov in nasilja

Mojca Zemljarič
23. 4. 2024, 17.24
Posodobljeno: 23. 4. 2024, 17.37
Deli članek:

Na Osnovni šoli Juršinci so uveljavili prepoved uporabe mobilnih telefonov. Po oceni ravnatelja Mateja Sužnika so se odločili pravilno. Z nenadzorovano uporabo mobilnikov in drugih elektronskih naprav otroci ničesar ne pridobijo, kvečjemu jim to spodbudi dražljaje, ki lahko vodijo v medvrstniško nasilje različnih oblik, najpogosteje gre za spletno nasilje.

Primož Lavre
V OŠ Juršinci so prepoved telefona na območju šole uvedli ob začetku tega šolskega leta.

Ravnatelj Sužnik je povedal, da po nekaj mesecih omejitve mobilnikov pri učencih že opažajo spremembe. Več se pogovarjajo, igrajo družabne igre, nogomet … Ko so bili mobilniki na šoli dovoljeni, so gledali vsak v svoj telefon.

»Zdaj komunicirajo, vzpostavljajo interakcijo, družijo se različne generacije, ne samo enako stari, fantje se podijo za žogo, dekleta skačejo gumitvist, vračajo stare igre. Tudi starši so opazili pozitivne spremembe in to pozdravljajo. Prihodnje šolsko leto začenjamo razširjeni program (Rap) in tudi za to področje imamo ideje ter vsebine. Med drugim načrtujemo kreativni odmor, ko bodo šli vsi učenci na šolsko igrišče, se gibali na svežem zraku, brez telefona,« je pojasnil ravnatelj OŠ Juršinci in dodal, da so mu bili za ukrep prepovedi telefona še posebej hvaležni starši mlajših otrok prve triade. Zakaj? Ker so se lahko izognili po mnenju številnih nepotrebnega nakupa mobilnega telefona. Otroci namreč svojega telefona ne potrebujejo, so prepričani mnogi starši. Ker so ga vrstniki imeli, so tudi najbolj vztrajni starši želji otrok sčasoma popustili. »Zdaj starši doma stavka 'vsi imajo telefon, samo jaz ne', ne slišijo več. Lahko se brez tega pritiska sami odločijo, kdaj bodo otroku kupili telefon. Moj nasvet je, naj bo to čim pozneje.«

Mobilnik v torbi in ugasnjen

Otroci so mobilnike v šoli v glavnem koristili za preganjanje dolgega časa. »Kratkočasenje z mobilnimi telefoni je naplavilo kar nekaj neumnosti, tudi posnemanja s TikToka. Ocenili smo, da imamo na šoli za izvajanje pouka dovolj tehnologije, da otroci svojih telefonov za potrebe pouka ne potrebujejo. Popravili smo pravila šolskega reda, ki jih je bilo treba potrditi na več stopnjah: na skupnosti učencev, svetu staršev in svetu zavoda. Vsi so se s spremembo strinjali in septembra lani, z začetkom šolskega leta, smo uvedli prepoved telefona na območju šole. Otroci lahko imajo telefon še vedno s seboj, vendar ugasnjenega in v torbi. Če zazvoni ali če učitelj vidi, da ga učenec uporablja, telefon odvzame, po njega morajo priti starši. Veliko staršev vidi telefon kot varovalko za varnost otroka, da lahko preverijo, ali je prišel v šolo varno, se je v šoli kaj zgodilo, kdaj bo končal pouk … To se še vedno da preveriti, čeprav imajo otroci telefone ugasnjene in v torbah. Starše lahko pokličejo zunaj šolske stavbe, pred poukom in po njem. Če bi bilo treba med šolskim časom staršem kaj sporočiti, pa imamo za to šolski telefon.«

M.Z.
Ravnatelj OŠ Juršinci Matej Sužnik poudarja, da so se po prepovedi mobilnikov začele ponovno družiti različne generacije učencev.

Telefon je vir številnih neumnosti

Ravnatelj šole z 240 učenci v Slovenskih goricah je dejal, da na šoli med učenci načeloma vladajo prijateljski odnosi in sodelovanje, kdaj pa kdaj se pojavijo konflikti. Zgodi se, da prerastejo v psihično, fizično, verbalno, še najpogosteje pa spletno nasilje. »Razmišljali smo, kaj je vzrok drobnih medvrstniških nasilij, ki so se nam pojavljala in mogoče tudi stopnjevala. Ko sem prišel na delovno mesto ravnatelja, smo uvedli prepoved telefonov za čas med poukom. Med odmori, pred poukom in po njem so učenci telefon lahko uporabljali. In tukaj je bil vir vseh neumnosti: TikTok, Instagram, Snapchat … Če strnem: nebrzdano objavljanje posnetkov, ki ne odražajo realnega stanja, ampak so to zadeve, iztrgane iz konteksta. Uvideli smo, da je to glavni vzrok konfliktov, ki so preraščali v medvrstniško nasilje, do katerega imamo ničelno toleranco. Odločili smo se, da bomo med poukom uporabljali šolske tablice in druge elektronske naprave. Tako v učnem procesu še vedno uporabljamo tehnologijo, razvijamo digitalne kompetence, pri čemer pa gre za nadzorovano in koristno uporabo tehnologije,« je pojasnil ravnatelj OŠ Juršinci.

Druženja ob popoldnevih ni, napetosti rešujejo v šoli

Pred desetletji so se otroci družili v prostem času, ob popoldnevih, ko so se spletale tudi simpatije in reševali konflikti. Danes tega prostega druženja otrok več ni. Tako se večinoma srečujejo v virtualnem svetu, morebitne napetosti pa nato rešujejo dopoldne v šoli, ker je to edini čas, ko so skupaj. Ravnatelj Sužnik pravi, da pri zaznavi konfliktov ukrepajo takoj in dosledno, do nasilja imajo ničelno toleranco. Dodal je, da ne bi mogel reči, da je zdaj medvrstniškega nasilja več. »Zmeraj se je dogajalo, morda na dogodke nismo bili toliko pozorni.«

Sogovornik je poudaril, da funkcija šole ni samo izobraževanje, ampak tudi vzgoja otrok. Zato iz šolskega prostora že umikajo prakse, ki imajo na vedenje otrok negativne vplive, med njimi je vsekakor uporaba mobilnih telefonov. Po ravnateljevih besedah v prihodnje predvidevajo še sprejetje pravil, ki bodo zaposlenim v šoli omogočila pregled šolske torbe. »Svet staršev in svet zavoda imata za ta ukrep posluh in računam, da bodo pravila s prihodnjim šolskim letom lahko stopila v veljavo.«