Motorne sani

Hitre in le na prvi pogled preproste; nesreč že prej ni bilo malo

Andraž Zupančič
6. 12. 2023, 18.25
Deli članek:

Zima je čas, ko se radi zapodimo po zasneženi pokrajini, na smučeh ali pa tudi z motornimi sanmi, a te so zmogljivo motorno vozilo, ki ga je treba uporabljati previdno.

Profimedia
Motorne sani so zelo zmogljive, a tudi nestabilne in zahtevajo veliko voznikove moči.

Medtem ko so ponekod kot alternativno prevozno sredstvo namenjene vsakodnevni uporabi, v zasneženih deželah so priljubljen način prevoza oseb in tovora, so motorne sani kot prostočasni rekvizit vse prepogosto tudi v rokah manj izkušenih voznikov. Nedavna nesreča 37-letnega voznika, ki je imel za sopotnika otroka, je še en dokaz, kako zahrbtno je lahko tako snežno vozilo. Po podatkih policije je namreč voznik preveč stopil na plin in je sani dvignilo v zrak, poletele so dobrih deset metrov ter trčile v drevo. Voznik se je pri tem tako hudo poškodoval, da je umrl na kraju nesreče; hudo poškodovan je tudi otrok.

Smrtnih žrtev je preveč

Policija dodaja, da so v zadnjih petih letih samo na območju Policijske uprave Celje poleg že omenjene obravnavali še eno smrtno nesrečo voznika motornihsani in nekaj nesreč, kjer na srečo ni bilo hujših poškodb. »Ob tem vse voznike motornihsani opozarjamo, da lahko sani uporabljajo le na za to namenjenih in označenih območjih. Pri vožnji pa naj bodo skrajno previdni,« pravijo na policiji.

Leta 2018 se je smrtna nesreča z motornimi sanmi zgodila na Golteh, življenje je izgubil 50-letni voznik. Vozil je po klancu navzgor, in ko je prispel na vrh, ga je zaradi velike hitrosti dvignilo v zrak, s sanmi je trčil ob tla, nato pa ga je odbilo čez smučarsko progo. Pri tem je trčil v večjo smreko in obležal v neposredni bližini, poškodbe so bile žal prehude. Ob nezgodi leta 2021 k sreči ni bilo smrtnih žrtev. Voznik je po zagonu motorja dodal plin, a ker ni sedel na saneh, so te speljale in pri tem povozile sedemletnega otroka, ki je stal v neposredni bližini. Otrok jo je odnesel z nekaj poškodbami. Leta 2013 se je v Italiji zgodila nesreča, v kateri je umrlo kar šest turistov. Ti so bili potniki snežne prikolice, ki jo je vlekel voznik motornih sani, med vožnjo ponoči pa je očitno izgubil nadzor nad vozilom, zato so sani skupaj s prikolico zdrsnile v globel.Med bolj odmevnimi je zagotovo nesreča voznika relija in kaskaderja Kena Blocka. Američan, ki je sicer veljal za izjemno spretnega in drznega voznika različnih vozil, je dobro obvladal tudi sani, a je šel v začetku letošnjega leta tudi prek svojih zmogljivosti. Tudi tu so se sani med vožnjo po klancu navzgor prevrnile in padle na voznika. Previdnost velja torej tudi za tiste, ki so vožnje motornih sani vajeni. To je le nekaj primerov nesreč, kakršne se bodo gotovo še dogajale, če bodo vozniki ob vožnji preizkušali svoje zmogljivosti, ne da bi se poučili o slabostih kombinacije motorne moči in oprijema pogonske gosenice.

Profimedia
Relist Ken Block je dobro obvladal tudi sani, a je vseeno postal ena od njihovih žrtev.

Vsako leto nekaj nesreč

Policija sicer ne vodi posebne statistike o nesrečah z motornimi sanmi, a je vsako leto znova obveščena o različnih nesrečah in dogodkih, povezanih s tem prevoznim sredstvom. »Domnevamo lahko, da o vseh niti nismo obveščeni, saj se pogosto dogajajo ob nedovoljeni vožnji v naravnem okolju,« je povedala Maja Ciperle Adlešič s policije.

Med pogostimi uporabniki so tako lastniki sani kot tisti, ki jih najamejo za nekajurno uživanje na snegu, saj te ponudbe, posebno v smučarskih središčih, ne manjka. Ta vozila, ki spadajo pod posebna prevozna sredstva, je sicer izjemoma dovoljeno uporabljati v cestnem prometu, če je to potrebno za reševanje človeških življenj ali premoženja, preprečitev ali odpravo velike materialne škode ali odpravo posledic onesnaženja okolja. »V takih primerih sme v skladu s prometnimi pravili, ki se uporabljajo za vožnjo motornih vozil, upravljati motorne sani oseba, ki sme voziti motorno vozilo,« dodaja Maja Ciperle Adlešič.

Precej omejitev, kje se lahko vozite

Vožnja z motornimi sanmi in drugimi vozili na motorni pogon je v naravnem okolju zelo omejena. Zakon o ohranjanju narave načeloma vožnjo v naravnem okolju prepoveduje. Kot naravno okolje definira »vsa območja izven naselij, javnih in nekategoriziranih cest, ki se uporabljajo za javni cestni promet, gozdnih cest v skladu s predpisi, ki urejajo gozdove, območij rudarskih operacij« in podobno.

Izjeme veljajo le za službene vožnje občinske redarske službe, javne gozdarske, kulturovarstvene, naravovarstvene, zdravstvene, reševalne in veterinarske službe, lovskočuvajske in ribiškočuvajske službe, inšpekcijskega nadzora, nalog obrambe, zaščite in reševanja, nalog policije, gorskih in jamskih reševalcev ter gasilcev, pri gospodarjenju z gozdovi in upravljanju z divjadjo in podobno. Vožnjo v gozdu dodatno ureja oziroma omejuje Zakon o gozdovih, za območje Triglavskega narodnega parka pa Zakon o Triglavskem narodnem parku.

Profimedia
Umirjena in preračunljiva uporaba ni kritična, težave nastanejo, ko želijo vozniki preveč

Največje pasti za voznike

Za voznike so nevarne tudi ovire, ki se skrivajo po snežno odejo; strokovnjaki pravijo, da je za obvladovanje takega vozila potrebna ustrezna fizična pripravljenost voznika oziroma dovolj moči. Pomembna je ustrezna zaščitna oprema, od rokavic do obutve, in seveda predvsem čelada. Na policiji menijo, da bi lahko v prihodnje resneje razmislili o registraciji teh vozil ter tudi opravljanju osnovnega izpita ali tečaja, pri katerem bi se uporabniki v teoriji in praksi seznanili z lastnostmi vožnje in obvladovanjem snežnih sani. »Policija je bila eden od predlagateljev sprememb Zakona o ohranjanju narave, ki je z novelo leta 2014 predvidel tudi registracijo oziroma evidentiranje tovrstnih vozil na motorni pogon, a ta zakonska norma ni nikoli zaživela,« poudarjajo na policiji.