Slovenija

Vstaja kabinskega osebja

Luka Tetičkovič
22. 5. 2015, 16.36
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.57
Deli članek:

Združenje kabinskega osebja posadk letal Slovenije (UCC SLO) bo 1. junija stavkalo. Zahtevajo prekinitev nezakonitega veriženja pogodb o zaposlitvi za določen čas, redno izplačevanje plač in ponovno uveljavitev kolektivne pogodbe. Delavci, ki skrbijo, da letala letijo, so bili v preteklosti razpršeni po različnih podjetjih, zato njihov boj ni enoten.

Wikipedia

O šikaniranju kabinskega osebja smo na teh straneh že izčrpno pisali, skupine organiziranih posameznikov so namreč večkrat dosegle pravico na sodišču. Višje sodišče je konec preteklega leta odločilo, da mora družba Adria Airways (AA) prekiniti prakso prekarnega zaposlovanja in tam, kjer so znaki sistematiziranega delovnega mesta, zaposlenim ponuditi pogodbo za (ne)določen čas.

Sodeč po aktualnih zahtevah stavkovnega odbora uprava Adrie teh nepravilnosti ni razrešila. Je pa sprejela ukrepe, s katerimi želi obstruirati stavko, ki je napovedana za 1. junij, ko bo potekal tudi prvi let Adriine povezave Maribor–London. Neuradno smo izvedeli, da namerava uprava ta let vseeno izvesti pod pretvezo minimuma delovnega procesa. Te informacije smo poskušali večkrat preveriti pri medijskem središču AA, vendar so se po uvodnih vljudnostih nehali javljati na telefon.

Gordana Boberič, predsednica UCC SLO in vodja stavkovnega odbora, meni, »da delodajalcu ni zares v interesu, da stavkovni odbor in poslovodstvo v najkrajšem možnem času sporazumno rešita nastali spor in da do stavke ne bi prišlo. Najverjetneje želi delodajalec s stavko slabe poslovne rezultate, za katere niso odgovorni delavci, temveč poslovodstvo, obesiti na stavkajoče.«

AA je preteklo leto po več letih izgub vendarle poslovala z dobičkom. To je posledica učinka, ki ga je imela odprodaja letal v lasti družbe in uveljavitev prakse najemanja le-teh. Kljub temu zaposlenim še vedno zamujajo plače.

Pritiski na delavce

Boberičeva nadalje opozarja, da poskuša uprava pritiskati na stavkajoče s pozivi delavcem, naj se posamezno izjasnijo glede stavke, »še posebej pa je neprimerno, da v primeru molka delodajalec šteje, da bo delavec delal«, to pa ni edina obstrukcija. »Delodajalec nekatere člane stavkovnega odbora planira na delo izven domače baze, tako da nimajo možnosti sodelovati pri pripravi stavke in pogajanjih,« trdi Boberičeva.

Predsednik uprave AA Mark Anžur se z delavci ni sestal že vse od novembra preteklo leto, trdi Boberičeva, s potezo zapestja pa je konec preteklega leta celo odpovedal vse kolektivne pogodbe, ponovna uveljavitev katerih je zdaj ena od stavkovnih zahtev.

Grozijo s prizemljitvijo

Neizplačilo plač, neplačane nadure, kršitve pravic in podobno trpijo tudi delavci, ki skrbijo za tehnično brezhibnost Adriinih letal. Leta 2011 je bila Adria Airways Tehnika ločena od matičnega podjetja, delavski boj vzdrževalnih delavcev se je tako ločil od kabinskega osebja in pilotov. Tehniki pod vodstvom sindikalista Mateja Jemca kljub temu napovedujejo, da bodo, če bo to potrebno, letala prizemljili, Jemec pa prav tako dela na tem, da bi delavce poenotil in začel postopek delavskega prevzema.

Prevzem AA s strani delavcev?

Časopis Finance je sredi preteklega tedna poročal, da so se v sindikatu pilotov pojavile namere po delavskem odkupu AA. Za to imajo podlago, saj v prenovljeni strategiji Slovenskega državnega holdinga piše, da mora ta prednostno obravnavati delavske prevzeme. Problem ostaja denar, tega je sicer pripravljena pod tržnimi pogoji zagotoviti Delavska hranilnica. Vlada Mira Cerarja namreč kljub obljubam še ni pripravila zakona, s katerim bi bila država porok za delavske prevzeme.