Zgodbe

Slovenski zračni ferrari na prvi vožnji

Petra Grujičić
9. 7. 2013, 09.38
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.57
Deli članek:

Z ministrom za obrambo in poveljnikom Generalštaba Slovenske vojske na krovu pilot Matjaž Kačičnik pač ni mogel prikazati, kaj vse letalo zmore.

»Vzpenja se besno. Kadar smo sami, je to res brutalno,« je razlagal mehanik letalec Uroš Ganza, kakšno moč ima razvpito vladno letalo Falcon 2000 EX. Z roko je pokazal kot, ki bi lahko imel tudi 75 stopinj, vendar na prvem uradnem letu iz Ljubljane v Bejrut nismo spoznali občutkov, ki so njemu na obraz izvabili uživaški izraz. Ne pri vzletu in ne med letom. Piloti si to privoščijo le, kadar so sami. Z »živimi potniki« na krovu ne. Živi potniki? Zabavno. Bomo ob vrnitvi morda »mrtvi potniki«?  

Z ministrom za obrambo Romanom Jakičem in poveljnikom Generalštaba Slovenske vojske Dobranom Božičem na krovu 44-letni pilot Matjaž Kačičnik pač ni mogel prikazati, kaj vse letalo zmore in po čem se razlikuje od običajnega potniškega letala. Vendar je bila razlika občutna že med vsakdanjim letom. Falcon se je od tal odlepil hitro in se v zrak dvignil ostro. Telo se je prilepilo ob sedež. Če bi hodil, bi rinil v hrib. Zanimiv občutek, vendar je takšna moč koristna predvsem iz varnostnih razlogov, je pojasnil Uroš Ganza: »V slabem vremenu hočeš hitro preleteti z ene ravni na drugo, priti čim prej na čistino. Takrat sta pospešek in moč nepogrešljiva.« In vedno neustavljivo privlačna.

Nazaj v vojsko le zaradi falcona. Nekdanji vojak Matjaž Kačičnik se je, potem ko je štiri leta preživel v civilnem letalstvu, v vojsko vrnil le zaradi falcona. Tudi za trenutek ni razmišljal, ko so ga novembra lani poklicali, ali bi ga zanimalo njegovo pilotiranje. »Bil sem absolutno za.« Pridobiti licenco za upravljanje falcona je drago, pilotov, ki ga obvladajo, je malo. Toliko več pa je tistih, ki bi si to želeli postati, zato en klic iz vojske ni pomenil nič. Kar nekaj nekdanjih vojakov ga je prejelo. Bo res prav on sedel na pilotski sedež letala, ki ga je očaralo, ker je hitro, ima odlično elektroniko, ga je preprosto upravljati in manevrira kakor druga letala ne? Bo prav on eden redkih pilotov na svetu, »ki jim je ponujeno, da letijo na višini 14 kilometrov in pol«? Bo spoznal, kako je, »ko daš poln gas in čutiš, kako te pritisne ob sedež, ko začutiš surovo moč tega letala«? Če bi bil falcon avto, bi bil ferarri, je Matjaž Kačičnik podal primerjavo. »Morda starejša različica, a še vedno ferrari.«

Vse to je vedel, ko se mu je uspelo prebiti v ožji izbor dvanajstih kandidatov, na koncu je postal eden od dveh izbranih pilotov, vendar tudi takrat ni bilo gotovo, da bo s falconom res tudi letel. S kolegom sta morala še enkrat opraviti vse zdravniške preglede in psihoteste. Dokazati, da imata značilnosti pilota, ki mora biti »dosleden in miren, se v kritični situaciji odzvati s hladno glavo in se ne prepustiti paniki«. Je takšen tudi doma ali pa tam morda pokaže drug obraz, tistega, ki ga v službi ne sme? »To morate vprašati moja otroka in partnerko,« je nemudoma odvrnil z nasmehom, potem pa resneje dodal, da je umirjen in obvladan tudi takrat, ko ne sedi v pilotski kabini.

Khm, kako pa to deluje? In ko ne pilotira falcona, poslovnega letala srednjega razreda, katerega »koncept izgradnje izhaja iz vojaškega letala«. Verjamemo na besedo, kajti v njegovi notranjosti na vojsko ne spominja prav nič. »Letalo je večnamensko, le da je to v luksuzni različici, ker je namenjeno za dolga potovanja. Vendar ga vse države uporabljajo tudi za primere v sili. Italijani, na primer, gredo z njim po ranjence v Avstralijo, ker je ceneje,« je razlagal Uroš Ganza. Takrat lahko usnjene, izdatno oblazinjene in široke sedeže, pred katerimi je nič koliko prostora za noge, spremenijo v postelje. Kako? Bomo pokazali pozneje. Kdaj pozneje? Pozneje. 


Več preberite v tiskani Jani (št. 28, izid: 9.7.2013).