Zanimivosti

Spletno nakupovanje - polno užitkov in pasti

Manca Preznik
27. 4. 2015, 15.45
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.56
Deli članek:

Za nakupovanje prek spleta se opogumlja vse več potrošnikov, in čeprav zaupanje v tovrstno obliko nakupovanja narašča, morate biti pri nakupih z miško pozorni na morebitne pasti in prevare.

Thinkstock

Domače spletne trgovine so pod drobnogledom tržnega inšpektorata in manj verjetno je, da boste pri nakupu prevarani, pred vsakim nakupom v tuji spletni trgovini pa vam svetujemo, da trezno presodite, ali ponudba odtehta čakanje na pošiljko in tveganje, ki ga z nakupom prevzamete na svoja pleča.

Pomanjkljivosti spletnega nakupovanja
- V spletni trgovini se morate zanašati izključno na fotografijo izdelka in opis lastnosti izdelka, nemalokrat je navedeno, da prikazani izdelek na fotografiji lahko odstopa od realnega stanja.
- Spletni nakup vam ne omogoča svetovanja strokovno usposobljenega prodajalca, pač pa se morate sami lotiti strokovnega raziskovanja.
- Izdelka v spletni trgovini ne morete pomeriti ali ga potipati. Zanašati se morate na lastno presojo glede oblike, ustreznosti kroja in izbora velikosti. Svetujemo vam, da ste pozorni na oznake (navajanje v centimetrih ali inčih), pred nakupom oblačil pa preverite velikost – pomagajte si s primerjalnimi razpredelnicami, v katerih so navedene velikosti oblačil v različnih državah sveta.
- Čeprav se spletne trgovine trudijo dostaviti izdelke v najkrajšem možnem času, se utegne zgoditi, da pošiljka potuje do vas precej dlje, kot ste načrtovali.
- Reklamacijski postopek je lahko zelo dolgotrajen. Pri večjih tujih spletnih trgovinah imate sicer na voljo reklamacijski center, ki se navadno zavzame za pravice kupca in deluje kot posrednik (in pospeševalec) reševanja reklamacij. Svetujemo vam, da v primeru reklamacije navežete stik s prodajalcem in hkrati obvestite reklamacijski center.
- Vračilo neprimernega izdelka je povezano s stroški pošiljanja, ki jih za vračilo blaga v večini primerov krije kupec.
- Pri spletnem nakupovanju morate paziti na varnost osebnih podatkov. Preden jih vpišete, se vedno prepričajte, da za spletno trgovino stoji podjetje, ki se trudi varovati osebne podatke strank. Kljub temu se morate zavedati, da lahko pride do kraje osebnih podatkov.

Prednosti spletnega nakupovanja
- Nakupovanje v spletni trgovini vam prihrani čas, saj vam blago dostavijo kar na dom. Hkrati se vam ni treba ozirati na delovni čas trgovine, saj je spletna trgovina odprta 24 ur na dan, tudi ob nedeljah in praznikih.
- V spletni trgovini imate vso ponudbo samo zase. Do trgovine se vam ni treba peljati, iskati parkirnega prostora, se prebijati med gnečo in prerivati z drugimi kupci.
- V spletni trgovini se lahko zadržujete poljubno dolgo, zato ni bojazni, da bi nakupovali impulzivno, saj lahko pred nakupom izdelka dobro premislite, ali ga res potrebujete.
- Med ponudbo, ki si jo v trgovini ogledujete na obešalnikih ali zloženo na policah, lahko spregledate kakšen kos, ki ga v spletni trgovini ne boste zgrešili.
- Nekatere spletne trgovine ponujajo primerjavo med podobnimi izdelki glede na različne lastnosti, kar vam lahko precej olajša nakupno odločitev.
- Ker spletna trgovina od ponudnika ne zahteva dodatnih stroškov, je ponudba na spletu lahko nekoliko cenejša.
- Če vam je všeč natančno določen izdelek, ki ga ne morete kupiti v lokalni trgovini, je spletni nakup edina možnost, da pridete do želenega izdelka.

Raznovrstnost pri plačilih
Pri plačevanju prek spleta imate na voljo več načinov – nekateri so povsem varni, pri drugih vam svetujemo, da ste previdni, nekatere pa vam celo odsvetujemo.
- Blago v spletnih trgovinah lahko plačate po predračunu prek položnice ali spletne banke, pri čemer bo trgovec blago poslal šele po zabeleženi transakciji. Pri tovrstnem plačevanju morate biti pozorni, da plačate blago na račun podjetja, in ne fizične osebe.
- Če se odločite za plačilo s kreditno ali plačilno kartico, boste morali izpolniti spletni obrazec, pri tem bodite pozorni, da se URL-naslov spletnega mesta začne s https in da je v naslovni vrstici na desni strani ikona s ključavnico.
- Priljubljen plačilni sistem je tudi Paypal, ki deluje kot posrednik pri plačevanju, zato vam ni treba vpisovati številke kreditne kartice v posamezni spletni trgovini. Paypal omogoča tudi vračilo denarja za primer, če blaga ne prejmete – a le pod določenimi pogoji, ki jih pred nakupom preverite.
- Lahko se odločite tudi za plačilo blaga po povzetju z gotovino ali kartico. Ta izbira je navadno dražja, saj morate dostavni službi plačati provizijo za kupnino.
- Plačilom s sistemoma Moneygram in Western Union se raje izogibajte, saj omogočata hitri prenos sredstev na fizične osebe, prejemniku nakazila pa ne morete slediti.

Ponaredki
Posebno poglavje pri spletnem nakupovanju predstavljajo ponaredki.
Na carini se med nadzorom uvoženega blaga izvaja varstvo pravic intelektualne lastnine – za blagovne znamke, modele, patente, avtorske in druge pravice, za katere je bila v Sloveniji ali drugi državi članici EU vložena zahteva za ukrepanje.
Postopek: Na carini sumljivo blago zasežejo in o tem obvestijo prejemnika in imetnika pravice ter na zahtevo slednjega lahko pride do postopka, prek katerega se ugotovi, ali je zaseženo blago ponarejeno. Če je ugotovljeno, da gre za ponaredek, imetnik pravice lastniku blaga pošlje izjavo, s podpisom katere se mora strinjati z uničenjem ponarejenega izdelka pod carinskim nadzorom. Nemalokrat se zgodi, da imetnik pravice skuša prevaliti strošek uničenja ponaredka kar na lastnika blaga, a pozor: stroške uničenja mora nositi imetnik pravice intelektualne lastnine.
Kako se izogniti plačilu stroška uničenja ponaredka?
Če vam imetnik pravice pošlje izjavo, na kateri morate hkrati izpolniti in podpisati, da se strinjate z uničenjem ponaredka in da prevzemate stroške uničenja, je nikar ne podpišite! Napišite novo izjavo, na kateri navedite le, da se strinjate z uničenjem ponarejenega blaga, in tako podpisano izjavo pošljite imetniku pravice. Stroške uničenja mora namreč nositi imetnik pravice intelektualne lastnine, ne pa kupec ponaredka! Imetnik pravice nima pravne podlage, da bi od vas terjal znesek stroška uničenja blaga, navsezadnje od njega niste naročili nobene storitve in vam na podlagi tega tudi ne more izdati računa. Dejstvo je tudi, da v praksi imetnik intelektualne lastnine zelo težko dokaže, da je kupec namenoma kupil ponaredek, saj je kupec prek spletne trgovine lahko kupoval izdelek v veri, da je originalen, in ga je v tem primeru zavedel in ogoljufal prodajalec.

Konkretni nasveti, kako ravnati pred spletnim nakupom
- Izbirajte znane in preizkušene spletne trgovine, o izkušnjah povprašajte prijatelje in znance ter pobrskajte po spletnih forumih, na katerih ljudje radi zaupajo negativne izkušnje.
- Ne nasedajte neverjetnim ponudbam, ki vas vabijo k nakupu z najugodnejšo ceno, previdni bodite tudi pri nakupih v spletnih trgovinah, do katerih dostopate prek spletnih oglasov ali prek elektronskih sporočil neznanih pošiljateljev.
- Vedno preverite podjetje, ki ima v lasti spletno trgovino. Podjetje mora javno navesti osnovne podatke skupaj s sedežem in registrskim organom, telefonsko številko za pomoč uporabnikom in elektronski naslov, za katerega je priporočljivo, da se ujema z naslovom spletne trgovine. Pred nakupom lahko prodajalca kontaktirate in se prepričate o odzivnosti. Ne bo odveč, če boste preverili tudi domeno (na povezavi http://whois.domaintools.com vpišite spletni naslov trgovine in dobili boste podatke o tem, kdo je domeno registriral in kdaj je bila registrirana ter kateri kontaktni podatki so navedeni o registrantu).
- Vedno preverite pogoje poslovanja, politiko zasebnosti, pogoje plačila, dostave in vračila blaga ter trajanje garancije za dražje izdelke. Oglejte si tudi pritožbeni postopek v primeru reklamacije oziroma vračila blaga, če blago ne bo izpolnilo vaših pričakovanj.
- Vedno preverite strošek pošiljanja blaga in bodite pozorni na dejstvo, da so stroški poštnine lahko odvisni od teže naročila.
- Zavedajte se, da morate pri naročilih iz držav, ki niso članice EU, plačati uvozne dajatve – carino in davek na dodano vrednost. Blago, katerega vrednost ne presega 22 evrov, je oproščeno plačila DDV, plačilo uvoznih dajatev pa se oprosti, če vrednost blaga ne presega skupaj 150 evrov na pošiljko. Konkretno to pomeni: če je pošiljka vredna 15 evrov, zanjo ni treba plačati carine in DDV-ja; če je pošiljka vredna 85 evrov, je oproščena carine, je pa treba plačati davek na dodano vrednost; za pošiljko v vrednosti 170 evrov pa je treba plačati carino in DDV. Plačilu carine in davka na dodano vrednost iz držav nečlanic EU se lahko izognete tako, da večje spletno naročilo razdelite na več naročil manjših vrednosti.
- Pri spletnem nakupu v spletne obrazce vpisujte le zahtevane podatke, ki jih prodajalec nujno potrebuje za izvedbo naročila, ostalih podatkov raje ne vpisujte in tako poskrbite za zaščito osebnih podatkov.
- Osebnih podatkov in številke kreditne kartice nikoli ne pošiljajte po elektronski pošti, telefaksu ali telefonu.
- Izogibajte se spletnim nakupom prek javno dostopnih računalnikov, nakup raje opravite na domačem računalniku.
- Ko potrdite nakup, si shranite številko naročila in podatke, ki so navedeni v naročilu, ter kontaktno številko ali elektronski naslov prodajalca, vse dokler ne prejmete kupljenega blaga v svoje roke in ste z nakupom tudi zadovoljni.
 

Za več informacij o varnosti na spletu obiščite stran www.varninainternetu.si.