Zanimivosti

Romanje v Meko je za vernike več kot le zapoved

STA/ mv
28. 9. 2014, 20.30
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.55
Deli članek:

Pred bližajočim se muslimanskim praznikom kurban bajramom, ko verniki množično romajo v Meko, se v to sveto mesto odpravlja tudi skupina iz Slovenije. Romanje, imenovano hadž, je ena od zapovedi islama, a za vernike pomeni več kot to. Srečanje s Kabo in bližina svetih krajev je za vernika nekaj posebnega, pravi Nevzet Porić iz islamske skupnosti.

Letošnje tradicionalno romanje v muslimansko sveto mesto, ki se ga vsakokrat udeleži množica vernikov z vsega sveta, bo gotovo minilo v senci nasilja teroristov Islamske države (IS) in odgovorov mednarodne koalicije proti temu nasilju. Tudi v vrhu Islamske skupnosti v Sloveniji se v nagovorih ob bližajočem se prazniku ne bodo mogli izogniti vse bolj perečemu dogajanju okoli islamskih skrajnežev, je za STA dejal tajnik skupnosti Nevzet Porić.

Ob tem Porić poudarja, da je vsako nasilje v imenu religije dejansko nasilje zoper religijo samo. To, kar se dogaja v Siriji in Iraku, nima nikakršne povezave z islamom, terorizem namreč obsojajo, dodaja Porić. V islamski skupnosti so po njegovih besedah zaradi dogajanja zaskrbljeni; predvsem zato, ker sta se zaradi dejanj skrajnežev začeli pojavljati islamofobija in stigmatizacija muslimanskih vernikov.

Na romanje v Meko, ki ga mora po zapovedi opraviti vsak polnoleten vernik, če ima za to fizične in finančne zmožnosti, se letos iz Slovenije odpravlja 20 vernikov. Skupina 13 vernikov se na pot preko Dunaja odpravlja danes, sedem pa jih bo proti Meki odšlo v ponedeljek, je pojasnil Porić.

Romarji se bodo že na poti proti svojemu cilju v Savdski Arabiji preoblekli v bela oblačila, imenovana ihram, saj v Meko ne morejo vstopiti brez njih. Kot je pojasnil Porić, bela oblačila predstavljajo enakost ljudi pred Bogom, oblačijo pa si jih samo moški, saj ženska obleka, ki jo imajo na sebi, namreč že predstavlja ihram.

V Meki bodo romarji iz Slovenije najprej opravili obred, ki se opravlja ob obisku tega mesta, imenovan umra - sedemkrat bodo obkrožili svetišče Kaba, kot je to storil prerok Mohamed, in se prav tako sedemkrat sprehodili med bregovoma Safa in Merva.

Osrednji dogodek hadža bo v petek, dan pred začetkom praznika kurban bajram. Ta dan bodo verniki preživeli na planoti Arafat, kjer je imel prerok Mohamed po verskem izročilu zadnjo pridigo. Romarji bodo na planoti molili, po sončnem zahodu pa se bodo začeli vračati v Meko. Po poti bodo v Muzdalifah nabrali 49 kamenčkov, s katerimi bodo nato v soboto, nedeljo in ponedeljek simbolično kamenjali hudiča v Mini. V Meki bodo nato vnovič opravili umro in tako bo hadž končan, pojasnjuje tajnik islamske skupnosti.

Po njegovih besedah je romanje za vsakega vernika nekaj posebnega, saj gre za srečanje s svetimi kraji. "Vsak vernik se želi odpraviti na to pot in doživeti to izkušnjo," je poudaril Porić, ki je Meko tudi sam že večkrat obiskal.

Slovenski romarji bodo po njegovih navedbah v Meki nameščeni zelo blizu Kabe. Romanje, na katerega gredo v organizaciji dunajske turistične agencije, pooblaščene s strani ministrstva za hadž iz Savdske Arabije, vključuje tudi oglede po prazniku. Tako bodo med drugim obiskali tudi Medino in tamkajšnjo džamijo Božjega poslanca Mohameda in njegov grob, v domovino pa se bo večina vrnila 17. oktobra. Cena romanja, ki poleg prevozov in organizacije vključuje tudi hrano in prenočišče, znaša 3850 evrov. Za sedem muslimanov, ki se bodo v Slovenijo vrnili teden dni prej, pa stroške romanja krije ministrstvo za hadž Savdske Arabije. To vsako leto nameni nekaj mest za tiste, ki si romanja ne morejo privoščiti, so aktivni v skupnosti ali zelo izobraženi, je pojasnil tajnik islamske skupnosti.

Verniki, ki bodo ostali v domovini, bodo praznik kurban bajram, ki se bo začel v soboto, obeležili z jutranjo bajramsko molitvijo, sledilo pa bo druženje s sorodniki in prijatelji. Kurban bajram je praznik žrtvovanja, verniki se spominjajo dogodka, ko je Alah po verskem izročilu Abrahamu zaukazal, naj žrtvuje svojega sina. Ko je videl, da je Abraham to pripravljen storiti, ga je zaustavil in na žrtveni kamen namesto sina postavil jagnje.