Zanimivosti

Prihodnost letenja? V nebo s tronadstropnim velikanom

J.P.
21. 2. 2014, 11.29
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.53
Deli članek:

V želji, da bi lahko prepeljali čim več potnikov in s tem znižali cene vozovnic, izdelovalci letal delujejo po principu »večje je bolje.« Kako pa bodo te oblikovalske smernice vplivale na način letenja, kot ga poznamo?

Neskromna pojava Airbusa A380 še vedno vzbuja občudovanje. Dvonadstropni velikan bi zmogel med 500 in 850 potniki – odvisno, koliko prostora je odmerjenega v prostorskem smislu racionalnejšemu ekonomskemu razredu. Kakor koli, gre za krilatega velikana, kakršnega na nebu še nismo videli. A soj odrskih luči bi za A380 lahko kaj kmalu prestal, če bo udejanjen še bolj grandiozen dizajn.

AWWA nebesni kit je koncept potniškega letala, kakor ga je zasnoval španski oblikovalec Oscar Vinals. S tremi nadstropji, namenjenimi potnikom, izgleda kot križanec med tropsko ribo in vesoljskim plovilom iz znanstveno fantastičnih filmov. Je kot tak glasnik prihodnosti letalskega potovanja?
V svetu potniških letal večje vsekakor pomeni boljše. Tako je že od zore reaktivne dobe, kot jo je začrtal sloviti Boeing 707 – letalo, ki je lahko več potnikov prepeljalo hitreje kot pa katero koli drugo na propelerski pogon. Pojav večjih modelov, denimo Boeingovega 747, je pomenil več potnikov na posamezen let, s tem pa tudi cenejše letalske vozovnice.
»Potovanje z nebesnim kitom bi bilo primerljivo z udobjem kinematografskih sedežev,« pove Vinals. »Uživali bi v dogajanju; hrup bi bil minimalen, znotraj velikega trupa pa bi se počutili varno.« Vinals je v svojo zasnove vključil marsikatero tehnološko naprednost, denimo samopopravljiva krila, vrtljive motorje, ki bi omogočali navpično vzletanje, in hibridni pogon. O slednjem pravi: »Motorje in baterije bi napajale turbine znotraj kril, podobno kot en velik dinamo.« Vendar pa poznavalci pravijo, da gre za bolj stilski koncept – ko pride do letal, še pravijo, se je bolje držati preverjenih receptov kot pa začenjati z ničle.