Predaje ne bo

"Nekdanje sobarice Save Turizma smo stebri, ki firmo držijo pokonci"

Sonja Ribolica
31. 3. 2023, 20.01
Deli članek:

»Večkrat smo že opozorile, da je sobaric premalo. V Grand hotelu Bernardin jih je premalo vsaj deset, v Histrionu pa štiri. Od februarja, ko so nam povedali, da nas bodo dali na zunanjega izvajalca, jih je šest dalo odpoved. So si raje našle drugo službo,« pripoveduje ena izmed sobaric, ki jih je Sava Turizem s 1. marcem tako kot preostalih 40 kolegic prenesla na zunanjega izvajalca, družbo Aktiva čiščenje.

Primorske novice
V Grand hotelu Bernardin, kjer so seminarji in drugi poslovni dogodki, manjka vsaj deset sobaric, pravijo.

Po skoraj mesecu dni, odkar Aktiva čiščenje skrbi za čistočo sob tudi v petih hotelih Save Turizma v Portorožu, Strunjanu in Izoli (nekdanji Hoteli Bernardin), smo med sobaricami preverili, kako poteka delo pod novim delodajalcem. Vse naše sogovornice imajo za sabo 10, 12 in več let dela v hotelih. Svojih imen niso razkrile, so pa v klepetu predstavile svoje izkušnje pod novo metlo.

Ne pristajajo na podaljške in nadure

“Korektni in prijazni so, ne morem reči, da niso. A problem, na katerega smo opozarjali, ostaja: kadra je premalo in zato na vse nas pade več dela,” o novem delodajalcu pravi ena izmed sobaric. Vmes v pogovor poseže njena kolegica: “Da bi podaljševale čas dela - tega do zdaj nismo in tudi ne bomo. Tudi nadur ne bomo delale.” Druge kolegice prikimavajo v znak strinjanja. “Tudi mentorice ne bomo. So nam poskušali tudi to obesiti, a je treba že prvič reči ne. Naročijo ti, da naj koga uvajaš, in ti dajo za čistiti več sob, češ saj sta dve. Pa ni tako! Tempo je pri nas hiter, ne utegneš delati, nadzirati, kogar uvajaš, kaj šele učiti,” razlaga ena izmed sogovornic.

“Organizacija dela je slaba. Edina sreča, ki jo imajo, je v tem, da mi poznamo svoje delo, hotel imamo v malem prstu. Se je že zgodilo, da dobiš napačna navodila, pa potem sam vidiš, kaj je treba narediti,” je kritična ena izmed njih. Druga medtem jasno pove: “Zato pa pravim, da smo nekdanje sobarice Save Turizma stebri, ki firmo držijo pokonci.”

Sobarice z drugega konca države v Portorož?

Naše sogovornice pripovedujejo, da so dvakrat doslej prišle pomagat sobarice, ki sicer delajo na drugih deloviščih po Sloveniji, kjer posluje Aktiva čiščenje. “Neki dan, ko je bil hotel polno zaseden, je na vhod pripeljal kombi s sobaricami, ki menda čistijo sobe v Termah Zreče. Si mislite? Tri ure vožnje do Portoroža in še tri domov, vmes pa seveda delo ... ” zmajujejo z glavo.

“Naša firma nas je 'prodala' družbi Aktiva čiščenje, češ da so oni profesionalci pri iskanju kadra za čiščenje in da se bo naša firma tako lahko ukvarjala predvsem s hotelskim poslovanjem,” pripoveduje ena izmed naših sogovornic. “A kadra ni oziroma ga je premalo. Me smo to vedele in opozarjale že prej, zdaj je to dokazano. V Grand hotelu Bernardin, kjer so seminarji in drugi poslovni dogodki, manjka vsaj deset sobaric, v Histrionu pa štiri. Tu delo ni sezonskega značaja, je stalnica.”

Med klepetom priplava na površje tudi vprašanje plač in drugih izplačil. “So nam rekli, da bo pri novem delodajalcu višja. Ne vem; dokler ne vidim plačilne liste, ne verjamem nič. A to bo šele 18. aprila,” je nejeverna ena izmed njih. “Sava je medtem menda vsem zaposlenim zvišala plače. Bo lep regres, pa božičnica ... A ne za nas, me tega ne bomo videle, ker so nas dali stran,” vzdihne druga.

Primorske novice
Prizor z nedavne stavke sobaric Save Turizma.

Ne bodo se vdale

“Mogoče kdo misli, da smo se vdale, ker se o nas zdaj ne sliši več tako glasno, a to ni res. Ne bomo popuščale pri nobeni stvari,” napoveduje druga in dodaja, da sobarice držijo skupaj. “Toda kar koža se mi je naježila, ko sem slišala, da je na zboru članov sindikata v hotelih Lifeclass, kjer prav tako načrtujejo sobarice prenesti na Aktivo čiščenje, nek delavec iz strežbe rekel, da svojih punc, ki so tam že dolgo, ne dajo! To je prava podpora, prava povezanost zaposlenih iz vseh služb!”

Da so tudi gostje solidarni z njimi in da se zavedajo, kako pomembne so sobarice, se je izkazalo že ob njihovi nedavni stavki, tik preden so jih prenesli na družbo Aktiva čiščenje. “Gostje niso hoteli, da pospravljamo njihove sobe. Govorili so nam, da jih bodo že sami in naj se gremo borit za svoje pravice. Gostje vejo, da hotel brez sobaric ne funkcionira. Če gostu jed v hotelski restavraciji ne bo všeč, bo drugič šel jest drugam. Če pa pride v sobo, ki je nepospravljena, je to čisto druga zgodba,” opozarjajo naše sogovornice.

Skladno s pričakovanji

O izkušnjah iz prvega meseca po prevzemu sobaric in čiščenja sob v Savinih hotelih ob morju smo povprašali tudi družbo Aktiva čiščenje. Pravijo, da njihovi delavci v teh dneh podrobneje spoznavajo specifike objektov oziroma lokacij čiščenja v okviru družbe Save Turizem. Očitke portoroških sobaric, češ da organizacija dela šepa, zavračajo. “Smo eden najbolj urejenih in uglednih ponudnikov v panogi, saj imamo dobre delovne pogoje in dobro organizacijo dela, zaposleni pa uživajo vse pravice iz delovnega razmerja,” pravijo v tej družbi. Dodajajo, da so procesi in standardi čiščenja jasno določeni za vsako okolje posebej, njihovi kadri pa se redno usposabljajo in strokovno izobražujejo, pri delu uporabljajo profesionalne stroje in visoko kakovostna, okolju prijazna čistila. Zanimalo nas je tudi, ali si pri čiščenju sob v Savinih hotelih ob morju pomagajo s svojimi zaposlenimi, ki sicer delajo na drugih deloviščih, denimo v Termah Zreče. “Če na kateri od lokacij čiščenja primanjkuje kadra, delovni proces prilagodimo s pomočjo zaposlenih z drugih lokacij, vendar pa to ne pomeni, da taisti zaposleni tisti dan delajo tudi na svoji primarni lokaciji. Zaposleni torej ne opravljajo dela najprej na eni, potem pa še na drugi lokaciji,” so odgovorili.