pogovor s strokovnjakom za električne polnilnice

»Filozofija okoli električnega avtomobila je, da polniš in vmes počneš kaj drugega«

Božo Lalič
14. 2. 2021, 08.00
Posodobljeno: 17. 2. 2021, 10.49
Deli članek:

Strokovnjak za električne polnilnice se spominja začetkov, ko je bila v Sloveniji leta 2012 le ena polnilnica na Vranskem. Na poti je imel sabo kalorifer, da je lahko med polnjenjem baterij avtomobila prek prenosnika pogledal film in nato nadaljeval pot proti prestolnici. »Filozofija okoli električnega avtomobila je, da polniš in vmes počneš kaj drugega. Potem ti postane normalnost,« je v pogovoru poudaril Bunta.

Božo Lalič
Vsako polnilno mesto ima svojo telefonsko številko, prek katere začnete postopek polnjenja.

Na zeleno obarvanem parkirnem prostoru sem s slabo vestjo parkiral svoj stari dizel, medtem ko me je pred vhodom v delavnico v Slovenski Bistrici čakal Teo Bunta, lastnik podjetja Implera, d. o. o. Naš fotograf, ki je podjetje obiskal nekaj dni pred menoj, je delavnico opisal kot »inženirsko«. Terna. Za vrati me je čakal pogled na elektroniko, pločevino, debele kable in visok stolp, največjo in najmočnejšo polnilnico, kar so jih v podjetju izdelali do zdaj. Bunta, v osnovi sicer strokovnjak za telekomunikacije, je predstavil podjetje, za katerega sem konec dneva začutil, da bo močno sooblikovalo sliko polnjenja električnih avtomobilov v Sloveniji, Evropi in morda tudi širše. Njihovo glavno delo je razvoj in izdelava polnilnic za električna vozila, velik poudarek pa dajejo tudi uporabniški izkušnji. Še preden sem zagnal aplikacijo za snemanje pogovora, je Bunta začel govoriti o izdelkih, ki zapuščajo njihovo delavnico. Visok mož kratkih (in redkih) las je bil miren, a se je čutilo, da poka po šivih od navdušenja. Nekje v ozadju v delavnici je igrala počasna klavirska glasba. Občasno je ob zaposlenem, ki je bil prav tako v delavnici, padel kovinski delec, ki je zadonel po prostoru. Midva pa o elektriki.

Kakšni so bili začetki uporabe električnih vozil in polnilnic v Sloveniji?

Na začetku, leta 2012, je bila pot iz Maribora v Ljubljano pravo doživetje. Takrat je bila samo ena polnilnica na poti. In še to gospodinjska in na Vranskem. Nekako tako je bilo: v Ljubljano po stari cesti sem krenil ob štirih zjutraj, čez uro in pol ali dve uri sem prišel na Vransko. V avtomobilu sem imel kalorifer, razdelilnik, odejo in prenosnik s filmi. Priključil si kalorifer, da nisi trošil energije iz baterije avtomobila, potem pa prenosnik v drugo vtičnico, v tretjo pa avto. Dve uri si gledal film, napolnil avto in zatem krenil naprej proti Ljubljani. Moj kolega je to delal dve leti trikrat tedensko. A nam to ni težko. Po mesecu ali dveh smo se takega načina potovanja navadili in ga sprejeli. S tega vidika smo prava subkultura.

Božo Lalič
Teo Bunta je strokovnjak za električne polnilnice in polnilne postaje.

Božo Lalič
Teo Bunta med delom v delavnici

Bi lahko celo rekli, da ste bili eden izmed voznikov pionirjev električnih vozil pri nas?

Verjetno res. Najbrž je tri četrtine funkcij naših polnilnic zraslo izključno na naših izkušnjah. Zakaj ima vsaka naša polnilnica »šuko« vtičnico? Da lahko vtakneš kalorifer, telefon ali prenosnik. S tem pridobiš več kilometrov. Pa če je to plačljivo, verjemite, da boš z veseljem plačal tistih sedem centov, kolikor bo stala razlika.

Vsaka minuta polnjenja šteje.

Celotna filozofija okoli električnega avtomobila, ki jo moraš osvojiti, je, da polniš in vmes počneš kaj drugega. Potem ti postane normalnost. Nikoli več ne veš, kako dolgo polniš. Vedno polniš. Jaz grem polnit, ko grem kupit nekaj v trgovino. Zapeljem v trgovino, kjer lahko polnim, to je nekaj samoumevnega. Tudi večina naših poslovnih sestankov je danes na lokacijah, kjer lahko polnimo.

Radi se pohvalite, da je ravno uporabniška izkušnja največja prednost, ki jo ponuja vaše podjetje.

Seveda, to je največja prednost, ki jo imamo v primerjavi z ostalo konkurenco po svetu. Trenutno smo edini, ki za uporabo naših komercialnih polnilnic ne zahtevamo naročnin, kartic, registracij, papirjev, pogodb ali velikih postopkov za začetek polnjenja. Mi delujemo po osnovnem principu plug-and-charge, priključi in polni.

Kaj pa roaming?

Vsa Evropa se ukvarja s sistemi e-roaminga, v resnici pa je to problematičen sistem, ki zahteva velikansko bazo podatkov, pojavljajo se dodatni stroški ... Implera se temu noče pridružiti, saj v tem vidimo samo breme. Naš sistem je bistveno enostavnejši in zato tudi boljši. Moj leaf je poln kartic in nikoli nimam prave s seboj, saj je verjetno v ženini koni. To je velik problem, ki ga e-roamingi ne odpravljajo dobro. Mi hočemo, da je polnjenje preprosto.

Božo Lalič
Uporaba polnilnice je zelo preprosta.

Vsako polnilno mesto ima svojo telefonsko številko …

… ki jo pokličete in s tem kontaktirate z našim strežnikom. Ta preveri, ali je polnilnica rezervirana, ali ima uporabniška številka negativno stanje oziroma neplačane račune, in če je vse v redu, sproži polnjenje. Ko se polnjenje zaključi, sistem na telefonsko številko, ki je aktivirala polnjenje, pošlje račun v PDF-obliki, uporabnik račun plača na enega izmed načinov, denimo z Moneto, paypalom, kreditno kartico, bančnim nakazilom .... Poenostavljeno povedano, pokličeš in plačaš. No, prav, ne plačaš … Sicer pa plačaš na TRR in v sklic napišeš svojo GSM-številko v mednarodni obliki. Če plačaš malo več, bomo dobroimetje odštevali pri vsakem polnjenju. To je vezano na telefonsko številko, s katere kličete naš strežnik. Večina rednih uporabnikov si prej naloži več denarja, da se izogne več bančnim transakcijam in dodatnim stroškom.

Božo Lalič
Najosnovnejši model polnilnice stane slabih 600 evrov, z naprednejšimi funkcijami pa se cena dviguje do 1500 evrov.

Polniš, plačaš, pelješ.

Polniš in pelješ. Plačaj zdaj, plačaj jutri, plačaj, ko si doma na fotelju, ne tukaj zunaj, kjer je prometno, hladno, dežuje, kot to zahtevajo drugi.

In tisti, ki ne plačajo?

Mi smo pripravljeni tvegati, da račun ne bo plačan. Če uporabnik pripelje na katero izmed 250 polnilnic, ki jih imamo trenutno po Sloveniji, in želi z iste telefonske številke sprožiti polnjenje, se to ne bo zagnalo. To je najbolj preprost način, s katerim so rešene vse težave s karticami, roamingom, zahtevami EU ... Lani smo imeli v celotnem letu za 49 evrov neplačanih polnjenj. Mi to vidimo kot strošek za reklamo našega produkta.

Božo Lalič
Zaslon polnilnice bo lahko služil tudi za prikazovanje oglasov.

Več ur sva govorila o vsem, kar so razvili, kaj zmorejo polnilnice danes, kaj bodo zmogle v prihodnosti in kaj točno bi podjetja, kot je Implera, sploh rada dosegla. Ob vrnitvi v moj stari dizel se mi je porajala misel, da sva se pravzaprav komaj dotaknila površja celotne zgodbe. Da je polnjenje baterij samo ena stran medalje, do pred kratkim nisem še niti pomislil. Pa saj niti ni tako drugače kot pri bencinskih servisih – marže na goriva so nizke, pomembna je dodatna ponudba, tukaj se skriva denar. In tudi pri električnih polnilnicah je enako. Zato ne dvomim, da si bodo inovativna podjetja izmislila še kakšno bistro. Recimo izposojo kolesa ob polnilnici, da bomo bolj mobilni in hitrejši, če bomo želeli skočiti do trgovine ali obiskati prijatelja. Ali pa sesalec, da bomo lahko med polnjenjem posesali avtomobil. Morda še kaj zanimivejšega. Pustimo se presenetiti.

Tako uspešnemu sistemu bodo sledili tudi drugi.

Naj nam sledijo, zdaj smo v odličnem položaju, da se širimo v Nemčijo, Bosno, na Hrvaškem smo že. Postavili smo sistem, ki vzbuja zaupanje, in prepričani smo, da bomo stranke obdržali. Sistem je všečen tako lastnikom polnilnic kot tudi uporabnikom.

Bunti sem sledil, medtem ko mi je kazal zavrženo elektroniko.

To je ena izmed polnilnic, pri kateri je lastnik želel imeti sistem enak našemu, pa tudi predelavo z izmeničnega na direkten tok. Na koncu smo morali vreči vse komponente stran in vgraditi svoje. Zdaj deluje. Dogovarjamo se, da bi sodelovali neposredno s prvotnim proizvajalcem te polnilnice in vgrajevali naš sistem. Vse več lastnikov javnih polnilnic se na nas obrača z željo po tem, da bi vzdrževali njihove polnilnice. A za to moramo v večini primerov zamenjati vse komponente v notranjosti polnilnic in namestiti naše. Samo tako lahko zagotovimo dobro delovanje polnilnic, ki neprestano komunicirajo z nami, in s tem tudi pogoj za redno vzdrževanje.

Nekaj korakov naprej.

To je tudi tak primer. Ta polnilnica je neumna, nihče ne ve, kdo jo uporablja, koliko jo uporablja in koliko polni. Z našim sistemom bo pametna in veliko učinkovitejša. Nanjo smo namestili še zaslon za oglase.

Kako to mislite – za oglase?

Uporabili smo dober prijem. Lastnikom polnilnic rečemo, naj nam dajo polovico časa na tem zaslonu za naše oglase. Sporočila se bodo vrtela, v zameno pa bomo brezplačno nadgrajevali, popravljali in nudili najboljšo in stalno podporo uporabnikom.

Pa garancijo?

Pa garancijo. Trajno. Uporabniki polnilnice lahko tako vedno koga pokličejo, če pride do kakršnekoli težave. Koga pa bodo klicali? Občino, fakulteto? V petek popoldne ne bo nikogar, kaj šele za vikend. Nam je v interesu, da imamo podporo 24/7 (24 ur 7 dni v tednu, op. p.), investitorjem pa ne nalagamo novih ali dodatnih stroškov. In to je ta zmagovalna situacija za vse vpletene.

Zaslon za oglase na polnilnici za električna vozila torej.

Ne samo za oglase. Ankete, kupone, novice, nagradne igre … Možnosti je neskončno. Polnite avto, medtem pa igrate nagradno igro. Aktivirate jo s klicem na telefonsko številko na zaslonu. Če dobite nagrado, na to telefonsko številko prejmete denar za polnjenje avtomobila. Na zaslonu se stalno prikazujejo podatki polnjenja, tako da lahko spremljate tudi to stanje v realnem času. 

In veliki mednarodni načrti konkurence o deljenju polnilnic med različnimi uporabniki?

To že vse deluje, sistem plačevanja in avtentikacije je že dolgo časa razvit in učinkuje. Tak sistem ponujamo na vseh naših modelih polnilnic, razen pri najosnovnejši domači polnilnici.

Sprehajava se naprej po delavnici in Bunta razlaga ...

Te so od 40 do 60 kilovatov, DC, te so najmanjše. Tu so cene okoli 15 tisoč evrov, te pa so potem od 90 do 650 kilovatov ...

650?

650 kilovatov. Take še nikjer ni v Evropi, mi pa jo imamo v ceniku in jo lahko naredimo. Ampak mora biti naročnik. Taka naprava je draga. In potrebuješ trikrat 900-amperski priključek.

To bo ljubljanska občina prva imela. (smeh)

Da, nekdo jo bo moral imeti. (smeh) V praksi je nekaj omejitev, kako močna polnilnica je lahko postavljena na nekem mestu. Ena izmed teh je, da mora biti možnost dovolj močnih priključkov, da polnilnica sploh zmore polniti z neko močjo. Druga omejitev pri polnilnicah je tok, ta namreč greje. Prevelik tok pomeni, da se ročka pregreje, tega pa si seveda ne želimo. Šele pred kratkim smo našli proizvajalca s 300-amperskimi ročkami. Ta je super. Naslednja stopnja je 500-amperska. Ampak takšna ročka je hlajena in zelo draga. Skozi kabel gre hladilna tekočina, skozi ročko mora prav tako.

Kaj je po izkušnjah najpomembnejše pri polnjenju električnega avtomobila?

Poleg jasnih stvari, kot sta hitrost polnjenja in lokacija polnilnice, je pomembno še dvoje. Prvič, da lahko rezerviraš polnilnico, in drugič, da je parkirno mesto ob polnilnici dejansko prazno. Kaj koristi, če je polnilnica prosta, a je mesto zasedeno. Mi smo problem rešili z vgradnjo čipa v asfalt, ki ves čas javlja, ali je mesto prazno. Ne bo se zgodilo, da boste prišli in bo polnilnica v resnici zasedena, kar se v praksi sicer ves čas dogaja. Če ima imate polnilno mesto rezervirano, nekdo drug pa ga zasede, to takoj javimo tistemu, ki ima rezervacijo. Če tega ne uspemo pravi čas odpraviti, bo sistem ponudil najbližjo alternativno polnilnico. Ves čas se ukvarjamo z uporabnikom, ne želimo ga pustiti na cedilu. Iskanje polnilnic je neumno tratenje časa. Jaz hočem rezervirati in hočem vedeti, ali je parkirno mesto prosto. Take rešitve še ni.

Božo Lalič
Notranjost električne polnilnice za vozila

Kako pa preprečite, da bo nekdo drug polnil?

Polni lahko samo tisti, ki ima rezervacijo. Po navadi je problem v voznikih, ki pač potrebujejo parkirno mesto, ne pa polnjenja. Če mesta ne sprostijo, pošljemo delovni nalog redarski službi.

Za polnjenje lahko opravimo neposredno klic na številko na priključku ali pa uporabimo aplikacijo.

Tako je. Za polnjenje aplikacije ne potrebujete, tako ohranimo možnost plug-and-charge in najvišjo mogočo enostavnost uporabe. Aplikacija je tista, ki nudi napredne funkcije. Trenutno je sicer na voljo samo za sisteme Android, a se ukvarjamo tudi z različico za sisteme iOS. Po registraciji zna aplikacija za uporabnika poiskati najbližja polnilna mesta, omogoča rezervacije, navigacijo, plačila, nastavitev limita polnjenja, komunikacijo, sprotno spremljanje polnjenja, obveščanje, kdaj vozilo pred nami preneha polnjenje (in samodejno rezervacijo), upravljanje z močjo polnjenja ... Uporabnik lahko vodi statistiko polnjenja in preverja informacije o porabi svojih vozil.

Kakšne so še ideje poleg zelo visokih hitrosti polnjenja?

Visoka oziroma nizka hitrost polnjenja je le ena plat naprednih polnilnic. To še zdaleč ni konec. Ena izmed naših polnilnic, ki se bo v kratkem odprla za javnost, bo imela možnost najhitrejšega polnjenja v Sloveniji, gospodinjske vtičnice, možnost polnjenja pnevmatik z dušikom, nadstrešek, teraso, kavni aparat, kavč, TV, WC, prho ... Tudi lokacija je izjemna. A o tem več kmalu …

Omenili ste tudi realnočasovno merjenje kakovosti zraka.

Tako je, vse naše nove polnilnice bodo imele vgrajen senzor za merjenje kakovosti zraka v okolici polnilnice. Želimo imeti mrežo stotih, tisočih senzorjev kakovosti zraka, s katerimi lahko dolgoročno spremljamo generalno kakovost zraka. Če se ukvarjamo z električnimi avtomobili in čisto energijo, potem je to smiselno za spremljanje razvoja in primerjavo, kako je bilo leta 2020, kako leta 2025, leta 2030, da vidimo, ali napredujemo. Ko pri razvoju pridemo do nečesa novega, potem je to standard za naprej.

Pojdiva za trenutek nazaj k osnovam, k lastniku električnega avtomobila, ki je doma. Tak uporabnik potrebuje polnilnico brez dodatnih funkcij.

Da, zanje ponujamo hišne polnilnice z izmeničnim tokom (AC) vse do 22 kilovatov moči. Najosnovnejši model stane slabih 600 evrov, z naprednejšimi funkcijami pa se cena dviguje do 1500 evrov. Dražje so že bistveno širše uporabne, na primer za gostince, pa tudi veliko pametnejše so.

Pa komercialne?

Za poslovne uporabnike in komercialno uporabo imamo tudi prenosne polnilnice, javne AC-polnilnice in DC-polnilnice z močjo 16 kilovatov in več. Polnilnice z večjo močjo se izdelajo po naročilu, pametne polnilnice za podjetja omogočajo tudi regulacijo moči polnjenja glede na stanje električnega omrežja, hišnih inštalacij, hišnih baterij in proizvodnje solarne energije. Vse polnilnice se lahko vključi v prilagodljiv obračunski in plačilni sistem, ki pomaga pri optimalni uporabi polnilne infrastrukture.

Božo Lalič
Nove polnilnice bodo imele vgrajen senzor za merjenje kakovosti zraka v okolici.