Nesreča pri Budanjah

Peter ni videl padalca zaradi mrtvih kotov?

Ana Cukijati
16. 2. 2023, 20.14
Deli članek:

Skoraj tri leta po tragični letalski nesreči pri Budanjah je na zatožno klop novogoriškega okrožnega sodišča sedel Peter Žvab, pilot ultralahkega motornega letala, ki je na velikonočno soboto leta 2020 trčilo v jadralnega padalca. Ta je v nesreči umrl. Žvab včeraj ni priznal krivde za kaznivo dejanje ogrožanja posebnih vrst javnega prometa.

Osebni arhiv
Kraj letalske nesreče pri Budanjah.

“Ne, nisem kriv,” je bilo vse, kar je 55-letni Peter Žvab včeraj dejal sodnici Andrejki Luznik glede očitkov za kaznivo dejanje ogrožanja posebnih vrst javnega prometa, kar mu očita novogoriško tožilstvo. Po ugotovitvah tožilstva “ob okupiranosti s fotografiranjem objektov v coni letenja” med naseljema Budanje in Dolga Poljana, na območju, kjer jadralni padalci pogosto letijo, ni pilotiral s posebno pazljivostjo.

Tožilstvo: Spregledal pričakovano oviro

S tem ni dal prednosti padalcu Danjelu Kovšci, ki je bil po ugotovitvah tožilstva ob brezhibnih pogojih vidljivosti in ostalih vremenskih razmerah zanj - glede na neposredno bližino vzletne točke Kovk in pristajalnega mesta Log pri Vipavi - pričakovana ovira. Na višini 1000 do 1300 čevljev je trčil v padalca, ki ga je odbilo v kabino in koren desnega krila. Med trkom mu je potrgalo vrvice, zaradi česar je prosto padel na travnik in tam mrtev obležal, ultralahko letalo pa je s pomočjo padala zasilno pristalo. Sopotnik v letalu Andrej Trošt je utrpel hudo poškodbo, zlom ledvenih vretenc. Huje se je poškodoval tudi obtoženi, ki si je zlomil desno nogo.

Ana Cukijati
“Ne, nisem kriv,” se zagovarja Peter Žvab

Obtoženčev odvetnik Simon Čehovin je sodišču predlagal, naj izvedenec letalske stroke dopolni svoje izvedensko mnenje, nato pa ga bodo na obravnavi še zaslišali. “Mnenje je nejasno in pomanjkljivo. Obenem naj naredi časovno pot leta letala in padalca. Tako ultralahko letalo ima številne mrtve kote, zato nas zanima, ali je padalca sploh lahko videl,” je utemeljil svoj predlog. “Glede na poškodbe desne noge pilota je bil trk očitno v desni del letala in ne čelno, kot trdi izvedenec,” je še dodal odvetnik. Sodnica je napovedala, da se bo sojenje začelo maja.

Padalo rešilo življenje pilotov

Ultralahko letalo storch 912 sta 25. aprila 2020 upravljala pilota Aerokluba Josip Križaj Ajdovščina. Po besedah takratnega upravnika kluba Stojana Štoklja sta se odpravila na trenažni let. Pilota naj bi po trku izgubila nadzor nad letalom in začela strmoglavljati, zaradi česar sta sprožila reševalno padalo na letalu, ki se je odprlo, vendar se zaradi majhne višine ni odprlo v celoti in ni popolnoma ublažilo strmoglavljenja letala. To se je ob pristanku prelomilo v predelu pilotske kabine, približno 100 metrov stran od padalca, a je pilotu in njegovemu sopilotu rešilo življenje.

Aleksander Boh, ki je bil v času nesreče predsednik ajdovskega aerokluba, je po nesreči dodal, da so ultralahko letalo storch S912, italijanske izdelave, letnik 2013, v klubu uporabljali za trenažne lete, šolanje pilotov in tekmovanja. Po nesreči so ostali brez edinega tovrstnega letala, ki so ga sicer imeli najetega, a v upravljanju. Bilo je zavarovano.