Zanimivosti

Prehitevamo Evropo?

Jan Kosmač / Moj mikro
25. 11. 2014, 11.48
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.55
Deli članek:

Če bo šlo po sreči, bomo imeli kmalu v vozilu sistem, ki bo v primeru nesreče takoj in predvsem samodejno poklical reševalce.

Za sistem e-klic – ker gre za vseevropski projekt, se v izvirniku imenuje e-call – smo prvič slišali že leta 2007 in tedaj so bili vpleteni optimisti, ki so trdili, da bo sistem uveden pred letom 2010. Pa ni bil. Še dandanes konzorcij HeERO (Harmonized eCall European Pilot), v katerem Slovenija ne sodeluje, ni dokončal dela. Še več. Evropski uradniki so spet premaknili datum obvezne uvedbe sistema na konec leta 2017. Kar kaže na okornost evropskih projektov, ki vzbuja skrb, ko gre za razvoj tehnologije za reševanje življenj.

Naloga konzorcija HeERO je oblikovanje tehnologije oziroma vsega, kar je potrebno, za oblikovanje sistema. Končni rezultat pa bodo standardizirane tehnologije. Pričakovanja so visoka. V celotni EU bi z uporabo e-klica letno zmanjšali število smrtnih žrtev za 2500, število huje poškodovanih pa bi se zmanjšalo za 10 do 15 odstotkov. Na slovenskih cestah, kjer je lani umrlo 130 ljudi, bi število smrtnih žrtev lahko zmanjšali za šest odstotkov.

Strojna oprema e-klica bo zaprta v črno škatlico, ki bo povezana z drugimi varnostnimi sistemi v avtomobilu. Ko bi prišlo do trčenja in bi se sprožile zračne varnostne blazine, bi ta podatek po mobilnem omrežju potoval do centra za obveščanje (številka 112), hkrati pa bi se na zaslonu operaterja prikazala lokacija vozila (podatke zagotovi satelitski sistem). Da bi obvestilo prišlo, tudi ko se varnostne blazine ne bi napihnile (denimo ob naletu od zadaj), so predvidena tudi tipala za meritev pojemkov, ki bi prav tako lahko sprožila klic. Operater bi po standardnem postopku poskrbel za reševalno akcijo, hkrati pa poskušal navezati stik z vpletenimi v prometno nesrečo ali s pričami. Tako bi lahko pridobil dragocene informacije o številu poškodovanih in poškodbah. Informacija o nezgodi bi hkrati potovala tudi v prometni center, ki bi poskrbel za obvestilo vsem vozilom na tej relaciji. Nasploh je mogoče predvideti, da bodo e-klic povezali z drugimi sistemi sodobnega obveščanja in komuniciranja na cesti – denimo tako, da bi obvestilo o nezgodi neposredno opozorilo bližajoča se vozila.

Lahko bi razpravljali o smiselnosti razvoja svoje »tehnologije«, ko je vprašljivo, ali bodo naše rešitve uporabne v Evropski uniji. Vse potrebno za poskusno delovanje so, tudi s pomočjo evropskih sredstev, razvili v konzorciju podjetij, ki jih vodi kranjsko podjetje Iskratel.

Telekom Slovenije pa je storil vse potrebno na mobilnem omrežju, po katerem poteka vsa komunikacija. Sistem so praktično preizkusili poleti, odgovorni pa so povedali, da je vseh trinajst regijskih centrov že primerno opremljenih. Da bi iz poskusnega obdobja prešli na redno delovanje, pa so potrebna še finančna sredstva za ureditev centralnega vozlišča, ki bi sprejemalo klice. Gre za približno 150 tisoč evrov, ki jih reševalci nimajo. Zato upajo, da bodo prejeli potrebna sredstva, da bo z začetkom leta 2015 sistem lahko zaživel.

Po podatkih Avto-moto zveze Slovenije ima le 0,7 odstotka avtomobilov v EU vgrajeno napravo za e-klic, zato je dobro biti pozoren na to, ko kupujemo novo vozilo. Čeprav bo mogoče ustrezno napravo, predvideno za sto evrov, vgraditi tudi v rabljena vozila. Po drugi strani pa je vprašljivo, koliko smo pripravljeni vložiti v lastno varnost in se odločiti za vgradnjo naprave, ki je morebiti nikoli ne bomo potrebovali. Za komunikacijo s klicnim centrom prek mobilnega omrežja bo morala naprava imeti kartico SIM. V teh primerih ne gre za klasično naročniško razmerje, kot ga poznamo pri mobilni telefoniji, vseeno pa bo treba rešiti težavo, koliko in kdo bo plačal prenos podatkov prek omrežja doma in v tujini.