Zabava

Spor med organizatorji in zvezdniške zdrahe okoli Blejskega filmskega festivala

Sonja Javornik
14. 2. 2015, 07.15
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.56
Deli članek:

Mnogi do konca niso verjeli, da bomo res dočakali 1. Bled Film Festival, vendar je bila prireditev uspešna in glamurozna. Ampak tako je bilo samo zunanje opazovalce. Malce podrobnejši pogled je namreč hitro razkril, da se pri sami organizaciji skriva kup razpok, ki so samo zaradi velike osebne motiviranosti vpletenih zdržale vse pritiske.

Pred kratkim pa je resnično počilo. Nekdanji sodelavci so zdaj nasprotniki, obstaja pa celo možnost, da bomo dobili kar dva konkurenčna festivala. Marko Gajić in Daniel Utješanović sta dolgoletna prijatelja, ki sta že pred leti dobila idejo, da bi Hollywood pripeljala na Bled. Predvsem Daniel, ki je zaradi zveze z Iris Mulej javnosti bolje znan, nikoli ni skrival svojih ambicij, ker pa njegov obisk v tej ameriški filmski prestolnici ni bil tako uspešen, je prišel na resnično genialno zamisel, da se hollywoodskim producentom predstavi kot organizator filmskega festivala. Saj veste – če v Hollywoodu niso kazali interesa za postavnega mladeniča, je druga pot do velikih platen lahko takšna, da pač producenta povabiš na ljubek festival na drugi konec sveta, kjer imaš več časa, da predstaviš vse svoje adute. Daniel in Marko sta si upala z idejo, ki se je večini zdela utopija. Okoli sebe sta zbrala ekipo resnih zvezdnikov. Imeni Rade Šerbedžija in Branko Đurić tudi v svetu veliko veljata, zato je bilo jasno, da bosta tako pritegnila nekaj pozornosti, kar se je tudi zgodilo.

Armand Assante in Caterina Murino sta na poziv prijatelja Đura resnično obiskala prvi festival in menda celo uživala v prelepem blejskem ambientu. Harvey Keitel pa žal ni imel te sreče, saj mu je menda Đuro moral – po tem, ko ga je vendar prepričal, naj pride – odpovedati gostovanje na festivalu, saj niso uspeli zbrati financ za njegov prihod. Daniel in Marko nista bila ravno uspešna pri novačenju sredstev.

Kakšna dva tedna pred festivalom je že kazalo, da bo vse skupaj propadlo, potem pa sta se kot prava rešitelja po organizacijski plati pokazala Milan Gregorn, izvršni producent, in Tilen Majnardi, vodja ekološko-razvojnega programa. Poskrbela sta, da so zadeve stekle, saj sta za razliko od idejnih vodij imela tudi že dosti praktičnih izkušenj, ne le visokoletečih idej. Tudi Đuro nam je to potrdil: »Ta ekipa je z izrednimi napori povezala, osmislila vse potrebne lokacije na Bledu (Festivalna dvorana, Grad, Blejski otok, Golf Bled, hoteli …), jih opremila, sestavila scenarija odprtja in veličastnega zaključka na Blejskem otoku, sestavila ekološko platformo festivala, pridobila nekatere ključne medijske in druge pokrovitelje, organizirala okroglo mizo na temo pomena vode, uskladila vse potrebne stvari s protokolom predsednice vlade, predsednikom republike, Evropsko komisijo …«

Izguba in zablokirani računi

Ampak po zaključku se je izkazalo, da ima festival izgubo in zablokirane račune. Daniel to sprejema kot logično posledico: »Nismo pričakovali, da bi tako velik projekt, finančni in organizacijski zalogaj, že prvo leto zaključili s plusom. Nekaj izplačil izvajalcem je še odprtih, saj še nismo dobili izplačanih vseh sponzorskih sredstev, vendar je to v primerjavi s celotnim proračunom projekta minimalno. Z izvajalci, ki plačil še niso prejeli v celoti, smo dosegli dogovore in bodo poplačani v najkrajšem možnem času. Vsi resni partnerji, ki so pristopili k sodelovanju, so se tega zavedali, saj smo se med sestanki dotaknili tudi te teme. Dolgovi oziroma investicije so prav tako del poslovanja, predvsem v začetni fazi, ko je treba investirati v razvoj in projekt postaviti. Gre za naložbo v dolgoročen projekt, ki bo trajal desetletja.«

Kdo je lastnik licence?

No, Đuro pa meni drugače. »Dejstvo je, da je 'poslovno-finančni' del organizacije zelo škripal, deloma zaradi naivnosti, deloma zaradi neznanja nekaterih. Zato se trudimo, da vse skupaj postavimo v realne okvire, pridobimo, ohranimo najboljše, najbolj kompetentne ljudi, ki bodo omogočali razvoj tega unikatnega festivala.« Ker je Đuro kot kompenzacija za dolg postal lastnik licence, zdaj z Noahom Charneyjem, ki je selektor tekmovalnega programa, Gregornom ter Majnardijem organizira letošnji festival. Hkrati pa očitno Marko in Daniel ne nameravata odstopiti od svoje ideje in vztrajata pri organizaciji svojega festivala, saj Daniel pravi: »Lastnika in ustanovitelja Bled Film Festivala sva jaz in Marko Gajić. Prav tako letos ostaja predsednik odbora festivala Rade Šerbedžija, ki je s svojimi izkušnjami prvi pristopil k sodelovanju že leta 2011. Branko Đurić je bil le direktor festivala BFF 2014, katerega sva na častno mesto direktorja postavila jaz in Marko, gospod Đurić pa si je pridobil le prvoten logotip festivala (modri zvonček).«

Potencial festivala je ogromen

Đuro pa ima očitno drugačne papirje, saj nam je povedal: »Treba je vedeti, da sem bil solastnik znamke od začetka. Lastništvo znamke pa je zaradi že omenjenih finančnih napak, neizpolnjevanja obveznosti ustanoviteljev festivala po pogodbi prešlo name. To je bila edina možnost, da se zaščitimo pred poslovno spornimi dejanji in neizpolnjevanjem obveznosti. Moj edini interes je vedno bil, da znamka in festival ohranita dobro ime in se razvijata. Potencial festivala pa je ogromen, saj edini ustvarjalno kombinira filmsko industrijo, šovbiznis ter pomembna razvojna, ekološka vprašanja, kot je denimo pomen vode za naše življenje.« Leonardo Da Vinci je imel idejo, da bi človek letel. Leta in leta je proučeval ptice, da bi razkril skivnost in našel rešitev, pa mu ni uspelo. Je torej on lastnik licence za letala? Seveda ne! Ideja pač ni bila dovolj za realizacijo. Potrebno je bilo še mnogo drugih stvari. Ideja seveda ni nepomembna, ampak žal je za dobro realizacijo potrebno še veliko, veliko več kot le dobra ideja … Tako očitno meni tudi Đuro: »Osebno zelo spoštujem ustanovitelja festivala, njuno osnovno idejo in njuno veliko željo po festivalu. Za izvedbo takšnih projektov pa ni dovolj dobra volja in ideja, pač pa mnogo znanja in izkušenj na vseh področjih – finančnega načrtovanja, organizacije, promocije takšnih prireditev. Ne nazadnje poznavanje filma še s kakšnega drugačnega vidika kot z vidika gledalca.«