Zamišljen pogled v ekran

To na videz nedolžno opravilo je igranje z življenjem

Andraž Zupančič
24. 2. 2023, 19.02
Posodobljeno: 24. 2. 2023, 22.57
Deli članek:

Človek včasih že prav nerazumno želi biti povezan z ostalim svetom vedno in takoj. Žal tudi za volanom, kar je smrtno nevarno. Telefoni so namreč zadnje desetletje eden večjih motilcev pozornosti v prometu, ki dokazano povečuje tveganje za nastanek prometnih nesreč.

Profimedia
Fotografija je simbolična.

Kaj bi danes brez vse te tehnične navlake, računalnikov, tablic, interneta, wi-fija, prenosa podatkov, paketov z neverjetnimi ugodnostmi, pametnih telefonov in malo manj pametnih uporabnikov. Namreč ne glede na to, kako gledate na sodobni razvoj, na to, kako danes otroci, namesto da bi po dvorišču skakali za žogo, si sami izmišljali in izdelovali igrače ali kakšne druge športne pripomočke, igrajo neke igrice v svetu, ki ne obstaja, morate priznati, da nam ni lahko.

Dvesto petdeset evrov in tri kazenske točke je kazen za uporabo mobilnega telefona med vožnjo. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, je kazen za uporabo mobilnikov, slušalk in drugih naprav med vožnjo 120 evrov.

Vožnja z avtomobilom in pametni telefon. Kaj bi radi lepšega. Vsaka minuta za volanom je minuta več za opravljanje »nujnih« službenih ali neslužbenih opravil. Pogovor bo zdaj počasi postal še najbolj nedolžen dogodek za volanom. To na videz nedolžno opravilo je namreč igranje z življenjem.

Leta 2022 je policija ugotovila 25.670  kršitev, leta 2021 je bilo takšnih kršitev za skoraj četrtino več oziroma kar 33.297. Trend upada je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, nadzoru policije in ozaveščanju Javne agencije RS za javnost prometa (AVP). Med zadnjo enotedensko nacionalno preventivno akcijo januarja 2023 so policisti ugotovili 1415 kršitev. A to je bila, kot navajajo na AVP, prva letošnja nacionalna preventivna akcija, ki jo bosta agencija in policija ponovili med 9. in 15. oktobrom 2023.

Kršitelji so tudi kolesarji, uporabniki e-skirojev

Med uporabo mobilnega telefona je uporabnikova pozornost zmanjšana v treh vidikih: vidnem (pogled je usmerjen v zaslon), telesnem (roke niso na volanu/krmilu) in miselnem (miselni procesi so usmerjeni v napravo). Tveganje za nastanek prometne nesreče se ob uporabi mobilnega telefona po različnih mednarodnih raziskavah poveča od 4- do 23-krat.

Za koliko nesreč je kriv mobilni telefon? Po besedah AVP mobilni telefon ne šteje med primarne vzroke nastanka za prometno nesrečo, zato policija statistike prometnih nesreč ter poškodovanih ali umrlih zaradi mobilnega telefona ne vodi. Zato pa je bolj natančna že omenjena statistika kršitev. Od leta 2011, ko jih je bilo ugotovljenih 19.818, je bilo nekaj nihanj, najmanj denimo leta 2016, ko je bilo ugotovljenih 14.519 kršitev. Potem so številke narastle, pred tremi leti je bilo celo 36.771 kršitev, zaradi česar so odgovorni začeli biti plan zvona. In zvišali kazni: sredi avgusta 2021. Za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je za voznike motornih vozil predpisana kazen 250 evrov in tri kazenske točke. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), pa kazen za uporabo mobitelov, slušalk in drugih naprav med vožnjo znaša 120 evrov.

Agencija in policija še opozarjata, da nemalokrat vidimo zamišljene pešce, ki s pogledom v mobilni telefon stopijo na prehod za pešce ali na kolesarsko stezo in ne preverijo, ali so to storili dovolj varno. Pravočasnost in ustreznost reakcij pešca sta zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij zmanjšani do 60 odstotkov.

Po statističnih podatkih vseeno že vrsto let med kršitelji prevladujejo vozniki osebnih vozil, teh je bilo skoraj dve tretjini (60,2 odstotka), sledijo vozniki tovornih vozil, ki jih je za slabo četrtino, in kolesarji s 3,5 odstotka, kjer so ugotovili za tretjino več prekrškov kot leta 2021. Naraščajo kršitve pri voznikih e-skirojev, teh je bilo lani 35, še leta 2021 le devet. Po eni od francoskih študij tudi vozniki tovornih vozil med vožnjo v povprečju devet odstotkov časa uporabljajo mobilni telefon.

Številke so lahko grozljive

Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS-sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno pet sekund osredotočen na telefon in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h v tem času prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju pri hitrosti 50 km/h prevozi skoraj 70 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa prevozi 139 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi.

Reakcijski čas se mu zmanjša kar za 50 odstotkov v primerjavi z običajno vožnjo, navzven pa se to vidi kot daljši zavorni čas, vijuganje po cesti, neustrezna varnostna razdalja, neenakomerna hitrost vožnje ali prepozno speljevanje pri zeleni luči in še kaj.