ZLORABA SISTEMA

Kaj je javnosti zamolčal razvpiti manager Boštjan Aver?

Žiga Kariž
5. 11. 2022, 13.07
Posodobljeno: 5. 11. 2022, 14.05
Deli članek:

Zaradi manipulacij ene od družb za ravnanje z odpadno embalažo nam znova grozi, da se bodo na komunalah začeli nabirati nepregledni kupi embalaže.

STA
Boštjan Aver vodi družbo Slopak.

Boštjan Aver, direktor podjetja Slopak, je v četrtek na novinarski konferenci stopil pred javnost in potožil, da jim vladna sprememba uredbe o embalaži in odpadni embalaži nalaga preveliko breme in zato zahtevajo njeno ustavno presojo. Da bi podkrepil svoje izjave, je navedel nekaj dejstev, ob tem pa pozabil na cel kup podrobnosti, zaradi katerih so lahko preostale družbe za ravnanje z embalažo, ki delujejo na trgu odpadne embalaže, na Slopak upravičeno jezne.

Aver je na novinarski konferenci povedal, da je Slopak letos pridobil precej novih velikih zavezancev za odpadno embalažo in tržni delež s približno 15 odstotkov povečal na skoraj 39 odstotkov. »To pomeni 150-odstotno povečanje tržnega deleža in tako tudi povečanje obveznosti. Pobirati moramo 39 odstotkov odpadne embalaže, ki nastane na trgu in se zbira v zbirnih centrih komunalnih podjetij, ki jih je v Sloveniji 64,« je pojasnil.

Profimedia
Slopak je na račun napake znižal cene in svoj delež na trgu povečal za 150 odstotkov.

Nova uredba jim, kot je dejal Aver, nalaga, da morajo embalažo pobrati še za pretekli prvi dve četrtletji, izravnavo (tudi za tretje trimesečje) pa bi opravili v zadnjem četrtletju. »To pomeni, da bi morali pobirati še to razliko, okoli 25 odstotkov za prvi in okoli 25 odstotkov za drugi kvartal poleg obstoječih 39 odstotkov v zadnjem četrtletju. To je 82,2-odstotni delež, kar pomeni, da smo v zadnjem trimesečju monopolisti,« je izpostavil.

A ob tem je Aver pozabil povedati, na kakšen način je Slopak »čudežno« povečal tržni delež za 150 odstotkov, zakaj je vlada uredbo spremenila in kako Slopak s svojim ravnanjem ruši razmere na trgu. V preteklih letih so morala podjetja za pobiranje odpadne embalaže le te pobrati toliko, kolikor je bil njihov tržni delež v tekočem letu. Po stari uredbi se je nato ob izračunu novih tržnih deležev opravila izravnava, in sicer tako, da je vsaka družba za ravnanje z odpadno embalažo v povprečju pobrala toliko odpadne embalaže, kolikor je znašal njen delež.

STA
Večina družb za ravnanje z odpadno embalažo je svoje obveznosti že izpolnila in pobrala količine, ki so jim določene.

Aprila 2021 je začela veljati nova uredba, v kateri pa ni bilo odrejene izravnave. Na napako v uredbi so družbe opozorile ministrstvo za okolje in odpravilo jo je s popravkom uredbe, ki je začel veljati septembra 2022. Podjetje Slopak, ki je imelo po besedah Boštjana Averja v preteklem letu 15-odstotni tržni delež, se je odločilo napako ministrstva izkoristiti sebi v prid in v škodo drugih družb, ki so imele višji tržni delež. Če poenostavimo: glede na uredbo z napako so imeli določeno, da so še vso prvo polovico leta 2022 dolžni pobirati le 15 odstotkov odpadne embalaže, ne glede na to, kolikšen je v resnici njihov delež v letu 2022. Tako so, da bi pridobili čim več novih strank, na trgu ponudili izredno nizko ceno, povečali tržni delež, kot je navedel Aver, za 150 odstotkov, ob tem pa še vedno odvažali le 15 odstotkov, kot so bili obvezani. Tako bi podjetja, ki so na novo podpisala pogodbe s Slopakom, plačevala njemu, odpadno embalažo pa bi morale odvažati družbe, ki so imele v prvem polletju višji tržni delež, čeprav te družbe za to niso prejele plačila.

»Interzero letos že presega z zakonom določene deleže, in sicer smo prevzeli več kot 6040,53 tone mešane komunalne embalaže. Če bi tako delovala vsaka od družb, torej pobirala več, kot ji nalaga zakon, matematično ne bi bilo možno, da bi se pri izvajalcih javnih služb nabirali 'kupi'.«
Iz odgovora družbe Interzero

Kot smo zapisali, se je uredba septembra spremenila in znova uvedla izravnavo. Večina družb, ki se ukvarja z odvozom odpadne embalaže, je bila na to pripravljena in s tem nimajo težav, saj so že v preteklem delu leta odvažale količine, sorazmerne s tržnim deležem. Da je sistem zdaj pravičen, so nam povedali v podjetjih Interzero, Embakom in tudi Recikel. V podjetju Interzero so z zakonom določene deleže že odpeljali, prav tako v podjetjih Embakom in Recikel, ki ima zaradi anomalije v letošnjem sistemu v zadnjem kvartalu celo negativen tržni delež.

Če bi tudi Slopak ravnal enako, letos ne bi imeli nobenih skrbi, da bi po prvem novembru in intenzivnem obdobju prazničnega nakupovanja kupi embalaže ostali nepobrani na dvoriščih komunalnih podjetij. Tako pa se je Slopak znašel v zagati in komunalna podjetja z dopisom 7. oktobra obvestil, da bo pobiral le količine, ki so določene po stari metodologiji določanja deležev prevzema odpadne embalaže, torej bo namesto 82,2 odstotka, kolikor je njegov delež po izravnavi, pobral le 38,81 odstotka odpadne embalaže.

Kot so nam povedali v Slopaku, je bilo po oceni Zbornice komunalnega gospodarstva na dan 30. septembra nepobrane mešane komunalne odpadne embalaže že 7000 ton, torej še pred začetkom z odpadno embalažo najbolj obremenjenega dela leta. Slopak ob tem opozarja, da ni edina družba za ravnanje z odpadno embalažo. Pozabi pa povedati, da so edini, ki so s špekulacijami na račun napake v uredbi povečevali svoj tržni delež in ga želijo kljub vsem težavam, v katerih so se znašli, še povečevati, čeprav že zdaj obveščajo, da svojih obveznosti ne bodo izpolnili.