Slovenija

Se lastniki stanovanj v blokih zavedajo dolžnosti upravnikov?

STA / T.C.
12. 4. 2015, 20.14
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.56
Deli članek:

Lastniki stanovanj v stanovanjskih blokih so pogosto v dvomih glede dela upravnikov. Stanovanjsko upravljanje je tako ena izmed tem, o katerih na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) prejmejo največ vprašanj. Ta so najpogosteje povezana z informacijami o rezervnem skladu ter obveznostmi upravnikov.

Arhiv Svet24

Z denarnimi sredstvi rezervnega sklada gospodari upravnik, pojasnjujejo na ZPS. Sredstva rezervnega sklada so skupno premoženje etažnih lastnikov, upravnik pa jih mora voditi ločeno na posebnem računu. Če opravlja storitve za več večstanovanjskih stavb, mora za vsako voditi ločeno knjigovodsko evidenco za sredstva rezervnega sklada.

Zbrana sredstva iz obratovanja, vzdrževanja in rezervnega sklada so lahko porabljena samo namensko za potrebe posamezne večstanovanjske stavbe oz. etažnih lastnikov. Slednji lahko od upravnika zahtevajo, da sredstva rezervnega sklada dviguje le skupaj z enim izmed njih.

Naloga upravnika je tudi pripraviti načrt vzdrževanja skupnih delov stavbe. Sredstva rezervnega sklada je mogoče uporabiti samo za poravnavo stroškov vzdrževanja, ki so predvideni v tem načrtu. Poleg tega je z njimi mogoče plačati tudi dela, povezana z učinkovitejšo rabo energije, izboljšav, nujnih vzdrževalnih del ali odplačevanje posojil.

Upravnik mora lastnikom vsaj enkrat letno poročati o svojem delu, vsakemu etažnemu lastniku pa mora na njegovo zahtevo omogočiti vpogled v pogodbe, sklenjene s tretjimi osebami glede poslov obratovanja in vzdrževanja.

Vsaj enkrat letno mora upravnik sklicati tudi zbor etažnih lastnikov, kar sicer slednji lahko storijo tudi sami. Zbor etažnih lastnikov lahko veljavno odloča le, če je na seji zbora prisotna takšna večina, ki jo za odločanje določa zakon.

In kolikšno soglasje je potrebno za posamezne odločitve? Vsaj 50-odstotno soglasje je potrebno pri odločitvah o poslih rednega upravljanja, medtem ko se za posle, ki presegajo okvir rednega upravljanja, zahteva soglasje vsaj treh četrtin lastnikov. Takšno soglasje je npr. potrebno glede zavarovanja stavbe, opravljanja dovoljene dejavnosti v delu stanovanja ali izboljšav, ki ne štejejo za vzdrževanje in za katere ni potrebno gradbeno dovoljenje.

Stoodstotno soglasje vseh etažnih lastnikov pa je potrebno, če odločajo o spremembah solastniških deležev, spremembah razmerja med skupnimi in posameznimi deli stavbe, omejitvi rabe posameznih delov, omejitvi uporabe skupnih delov stavbe, spremembi namembnosti posameznega stanovanja, o vseh izboljšavah in gradbenih delih, za katera je potrebno gradbeno dovoljenje, o določitvi upravnika v stavbah, kjer to po zakonu ni obvezno, ter pri najemu in odplačevanju posojila v breme rezervnega sklada.

Gabrijel Toplak