Kompleksen projekt

Ministrica Bratušek in pristojni razlagali, zakaj se je nadgradnja železniške postaje na Jesenicah tako nesramno podražila

G.G./STA
6. 3. 2024, 17.31
Posodobljeno: 6. 3. 2024, 18.08
Deli članek:

Kako je mogoče, da se je obnova železniške postaje na Jesenicah še pred objavo razpisa za izbiro izvajalca podražila za približno 55 milijonov evrov, smo se spraševali v enem od nedavnih člankov, Danes so na to poskušali odgovoriti predstavniki ministrstva.

Bobo
Ministrica Alenka Bratušek je prepričana, da so jasno obrazložili razloge za dvige cen.

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je začela z besedami, da gre za res pomemben in velik projekt. "Projekt je mnogo mnogo več kot samo železniška postaja," je dejala in dodala, da je na Jesenicah železniško vozlišče. Vodja sektorja za investicije v železnice Dejan Jurkovič je pojasnil, da je jeseniška železniška postaja mejna postaja med Slovenijo in Avstrijo, na kateri se spreminja sistem napajanja vozne mreže. Poleg tega je to tako imenovana cepna postaja za bohinjsko progo. Bralec se bo nasmejal ob naslednjem opravičevanju drage obnove. Samo poslopje postaje je spomeniško zaščiteno, zato je bilo treba vse rešitve uskladiti z Zavodom za varstvo kulturne dediščine Slovenije, je dejal Jurkovič.

Na postaji se soočajo z dotrajanim stanjem železniške infrastrukture, premajhnim številom peroniziranih tirov in neustrezno peronsko infrastrukturo. Ni možna manipulacija vlakov dolžine 740 metrov, ki je danes evropski standard, pri menjavi vleke oziroma lokomotiv pa je oviran promet ostalih vlakov, je navedel Jurkovič in nadaljeval, da želijo z investicijo doseči evropske standarde, povečati hitrosti vlakov skozi postajno območje s sedanjih maksimalnih 35 na 100 kilometrov na uro in skrajšati potovalne čase. Prav tako želijo z nadgradnjo postaje zagotoviti uporabnikom prijaznejšo infrastrukturo, povečati varnost prometa in potnikov ter dostopnost železniškega prometa in zmanjšati obremenjenost poseljenega območja s hrupom.

Predstavnik podjetja SŽ - projektivno podjetje Edmund Škerbec je pojasnil, da nadgradnja obsega 21,2 kilometra tirov z optimizacijo tirne sheme in 58 kretnic, izvedbo 20,4 kilometra novega voznega omrežja, 1,8 kilometra novih protihrupnih ograj ter nadgradnjo in prilagoditev signalno varnostnih, telekomunikacijskih in elektroenergetskih naprav. Obnovljena bo tudi stavba postaje, vključno s fasadnim ovojem, stavbnim pohištvom in streho. Železniška proga bo podaljšana, tako bosta nastali dve novi postajališči, in sicer na Plavžu ter na Hrušici. Projekt obsega tudi obnovo in sanacijo premostitvenih objektov ter ureditev parkirišč. Za varno prečkanje tirov bo zgrajen nov podhod, obstoječi podhod pa bo podaljšan. Železnica namreč deli mesto, občina pa si želi večje povezljivosti.

Jeseniški župan Peter Bohinec je zadovoljen, da so v projekt vključene potrebe mesta in da se bo prenova postaje, ki je v klavrnem stanju, končno izvedla. Zadovoljen je, da bo infrastruktura urejena, da bo postaja namenjena tudi informacijskemu turističnemu centru in drugim potreba mesta ter da bodo Jesenice lahko zaživele v novi, sodobni dimenziji. "Gre za celovito nadgradnjo proge, ki bo omogočala sodobno vodenje prometa, večjo udobje in varnost potnikov, vpeljujejo se možnosti za sočasne uvoze, postaja bo bolj pretočna in tudi v prihodnje, ko bo proga dvotirna, bo mogoče skozi njo speljati ves promet," je pridobitve povzel Škerbec. Ob tem je dodal, da gre za kompleksen projekt, saj je jeseniška postaja velika, primerljiva s postajo v Ljubljani, zato je obseg del velik, s tem pa tudi sama investicija.

Bobo
Železniška postaja na Jesenicah je nedvomno potrebna prenove. Vprašanje pa je, koliko davkoplačevalskega denarja bo šlo za nadgradnjo.

Kot vedno, vrednost del ocenili na novo

A do te točke ni še nihče od govorcev pojasnil, zakaj se je projekt še pred objavo razpisa za izbiro izvajalca podražil za okoli 55 milijonov evrov? Še aprila 2022 je ocenjena vrednost projekta, ki ga bo sofinancirala EU, znašala dobrih 81 milijonov evrov.

Predstavnik DRI, družbe za razvoj infrastrukture Marko Movrin je razložil, da je bila leta 2021 investicijska ocena vrednosti gradbenih del 83 milijonov evrov. Ob pridobivanju projektnih pogojev in soglasij pa so se pokazale potrebe po izvedbi dodatnih manipulativnih tirov, novega podhoda in mostu. Na podlagi dodatnih del in dviga cen je projektant ocenil vrednost del na okoli 120 milijonov evrov. Končna ocenjena vrednost gradbenih del ob objavi javnega naročila pa je na podlagi upoštevanja inflacije in stanja na trgu narasla na 137 milijonov evrov.

Na razpis so prispele tri ponudbe, pri čemer najnižja znaša 170 milijonov evrov. Trenutno so ponudbe v fazi ocenjevanja. "Pregledali bomo, kje prihaja do odstopanj in potem bo sprejeta odločitev, ali bo kakšna ponudba sprejeta ali ne," je pojasnil Jurkovič in ocenil, da ponudbe kažejo na neko novo realnost na trgu.

Poročilo o dvigu ocenjene vrednosti projekta je ministrstvo podalo tudi predsedniku vlade. Podobno poročilo bodo pripravili še za projekt ljubljanskega potniškega centra in postaje v Novi Gorici, je napovedala ministrica Bratušek, ki je prepričana, da so jasno obrazložili razloge za dvige cen.

Na koncu spomnimo na komentar Dejana Steinbucha za revijo Reporter. "Ste se kdaj zamislili nad tem, s kakšno neverjetno lahkotnostjo slovenska država operira z milijonskimi zneski, ko gre za investicije? Sto milijonov tu, sto milijonov tam. Litijska 51 je drobiž v primerjavi z infrastrukturnimi in gradbenimi projekti, ki so bodisi končani, potekajo ali pa jih šele načrtujejo," se je spraševal publicist.