Glasba

Bravničar ju ni še slekel

Karmen Špacapan
12. 1. 2024, 12.47
Posodobljeno: 12. 1. 2024, 13.09
Deli članek:

Po letu in pol sem se ponovno srečala z glasbenim duom RomaChild, ki ga sestavljata izkušena glasbena mačka Roman Ratej in Martin Štibernik. Od našega zadnjega pogovora sta umetnika prešla pot od priredbe Hotel California do lastnih avtorskih del, ki so resnično nekaj posebnega.

Ivan Valtl
Od priredbe do lastnih skladb, ki navdušujejo ljubitelje dobre glasbe.

Nazadnje smo se videli pred letom in pol … na hitro obnovimo to, o čemer smo že takrat govorili. Torej RomaChild, ker - Roman, Martin?

R: ROman, MArtin - Child - produkt, ki ga ustvarjava.

Torej skupni glasbeni otrok?

M, R: Tako je!

Če skočimo malo v preteklost, začela sta s priredbo?

M: Hotel California.

Zakaj pa drugih priredb ni bilo?

M: Ne, to je edina priredba. Temu se reče zavajanje sovražnika. (smeh) Vsi so mislili - aha, še en cover band, zelo dobre priredbe delata, ampak midva sva rekla NE! To je bil v bistvu trik v levo. 

R: Zvijača. (smeh)

Aha, vsi smo se ujeli na limanice … kaj se je potem zgodilo v tem letu in pol?

R: Marsikaj. Pripravila sva veliko materiala za album, ki izide jeseni. Pripravila sva cel šov, za uro in pol ali dve uri nastopa v živo, tako da, ja … 

M: Izdala sva EP.

EP - temu se po slovensko reče?

M: Temu se po slovensko reče - krajša dolžina kot LP. (smeh) Materiala je več kot tri pesmi in manj kot osem.

Je to na vinilu?

M: Vseh teh šest komadov sva izdala na vinilu. Je pa zelo majhna naklada.

Kje pa to dobimo, mi viniloljubci?

M: Samo pokliči Romana ali pa mene. (smeh)

Dobro, kaj pa nekdo, ki nima zvez? (smeh)

R: Ta pa lahko to naroči na naši spletni strani www.romachild.com

Ivan Valtl
Martin Štibernik in Roman Ratej, tandem, ki stoji za projektom RomaChild.

Sedaj je na YouTubu skladba Matador, ki je nekako podvojena. Kako to, da je tako v slovenščini kot v angleščini?

M: V minulem letu sva imela odmeven, najin otvoritveni koncert v Aleji in po tistem koncertu sva dobila veliko dobronamernih namigov - ‘ker je tako dobro, fanta, kdaj bosta pa v slovenščini kaj naredila?!’ Potem se s to idejo niti nisva ukvarjala, sva jo dala na stran in sva si rekla, da bova delala v angleščini. Veva, kaj hočeva, in če hočeva do tja priti, bova delala pač v angleščini. Potem pa nama vseeno ni dalo miru. Začela sva se poigravati s to mislijo in postal nama je izziv. Potem je Roman prišel z besedili, prevedenimi v slovenščino, in sva si rekla: ‘Ja, glej, saj se da!’ In tako je nastal Matador iz old schoola. Piševa pa vse to najprej v angleščini.

R: Matador je v slovenščino preveden in tako je zajeto bistvo old schoola. 

V slovenskem besedilu sem videla, da pravita: Lep je ta svet. Jaz pa vaju vprašam - pa je res?!

R: Čudovit. Ja, meni se zdi čudovit.


Kako pa si posameznik naredi, da svet postane lep?

M: Stran moraš dati dualizem, stran moraš dati lepo - grdo, dobro - slabo, vroče - hladno. Ko daš te stvari stran, je to, kar je, in je najlepše, kar se ti lahko zgodi. 

R: To, kar je, je. (smeh)

No, ker smo že pri slovenski sceni. Kakšno je vajino mnenje o slovenski glasbeni sceni zdaj, danes?

M: Odkar sva midva, je ful dobra scena. (smeh)

R: Je ful napredovala. (smeh) Super je slovenska glasbena scena, tako in drugače. Ti, ki samo tu delajo, in ti, ki so prosperirali v tujini … saj vemo, imamo Joker Out, ki ful razturajo - tako, da samo dobro.

Ivan Valtl
RomaChild, Roman Ratej, Martin Štibernik

No, da ne pozabimo tudi na tvojo preteklost v tujini, bil si na samem vrhu, na velikih odrih. Gledaš naprej, da bo mogoče še kdaj tako?

R: Ja, seveda. 


Imata namreč veliko več ogledov angleške verzije Matadorja …

M: Angležev je več kot Slovencev. (smeh)

R: Ja, svet je malo večji kot samo Slovenija. (smeh) 

Kaj pa menita o glasbenih šovih talentov? Kakšno mnenje imata o tej sceni?

M: Jaz osebno nimam mnenja, ker ne gledam tega. Ne vem, kaj se sploh dogaja.

Ampak veliko slovenskih glasbenikov danes je prišlo s te scene - Eva Boto, Nina Pušlar, Omar Naber … Veliko jih je.

R: To je neka odskočna deska, da se predstaviš, potem pa delaš to, kar iz tebe prihaja, in si iskren do sebe … Veliko teh, ki si jih naštela, je takih in zato so tu, kjer so. 

Nujno vprašanje, spremljam vajina družbena omrežja, aktivna sta povsod. Tudi na TikToku. Kdo vama to ureja, TikTok vama najbrž ureja nekdo, ki je mlajši od vaju, ali se motim?

M: Je, je mlajša gospodična. (smeh)

R: Živa Jalovec nama ureja te zadeve. 

Saj ne, da sta vidva stara, vendar se po sistemu objavljanja vidi, da je nekdo mlajši.

R: Sva pa stara mačka. 

M: Ja, predvsem mačka. (smeh) No, to je res, svet se s tehnološkega vidika razvija s tako brzino, da se nama res ne bi dalo še s tem ukvarjati. Čisto iskreno. Raje ustvarjava glasbo, raje delava to, za kar se čutiva nekako poklicana, in sva vesela, da nama nekdo to ureja v najinem imenu.

Glede na to, da ustvarjata v studiu, kaj pa menita o razvoju umetne inteligence, kako jo uporabljamo, uporabljajo … In ali jo tudi vidva uporabljata v namen glasbenega ustvarjanja? 

R: Dejansko nimava izkušenj s tem, tako da težko karkoli rečem. Midva sva še vedno old school, vse, kar pride, pride čez idejo - ali tekst ali rif. Ni tu nobene umetne inteligence.

Pa res nista nikoli poskusila, vsaj da vidita, kako to deluje?

M: Enkrat je Živa poskusila neko besedilo prek umetne inteligence in je bilo kar v redu. Vendar ne razumem, v čem je smisel … Najbrž je smiselno, če se greš neko drugo zgodbo, v smislu neke umetne kreacije. Kot na primer umetna vplivnica, Španka. No, če bi zanjo delali komad, bi najbrž tudi uporabili umetno inteligenco. Če pa si ti, tako kot midva, iz krvi in mesa, bi si lahko mogoče le pri videospotu pomagala, recimo.

No, sicer pa je vajin novi videospot za skladbo Matador res fantastičen. Zelo napredno, kako bi ga ocenila? Ga lahko opišeta? 

M: Nama je všeč, težko je ocenjevati, ker sva vpeta že od začetka zgodbe. 

R: Z Alešem Bravničarjem, ki je režiser tega spota, smo se dobili, midva sva imela nekaj idej, on nekaj, in v eni uri smo imeli vse rešeno. Potem smo sproti še ustvarjali in v bistvu smo imeli v enem dnevu vse posneto.

To je ‘ta’ Aleš Bravničar?

M: Ja, ja, ta, ki pa naju še ni slekel. (smeh)

R: Izredno kvaliteten lik, prijatelj.

Matador je tu, kaj pa prihaja?

R: Prihaja cela četica hudih komadov, plošča, nastopi. Ne bi sedaj razkrival. Za pomlad imamo res nekaj velikega, pomembnega, bi pa raje povedal naslednjič. A se res že zelo veselimo.

Ali bo vedno vse dvojezično?

M: Da, naslednja pesem, ki je že narejena, bo tudi dvojezična. Za ostale pa razmišljava tako - tiste, ki bodo primerne, bodo dvojezične. Ne bova pa delala na silo.

Avtorja sta seveda …

Midva, glasbe in besedila.

Ivan Valtl
Njuna zadnja uspešnica Matador je dvojezična.

Kaj bi pa predlagala mladim ustvarjalcem, ki bi radi postali vidni?

R: Bodite iskreni do sebe, sledite svojim sanjam. Konsistenca, vsako kritiko vzemite za dobro, naj vas nič ne sesuva.

M: Telefon malo stran.

Kako pa postaneš viden?

R: Na sto in en način.

Kako pa sta vidva postala vidna, ko sta bila stara 14 ali 15 let?

M: Ni bila agenda postati viden, mi smo izhajali iz želje po ustvarjanju, po igranju in vse je temu sledilo. Sledi, da postaneš viden. To ni bil vzrok, le posledica. 

Torej sporočilo je - ne počni tega zato, da postaneš viden …

M: Ja, realiziraj sebe. Živi za neke notranje občutke, delaj, kar te izpolnjuje, delaj to naprej. To je najboljše.