Svet

Končno znano: Za lansko letalsko nesrečo krivi piloti

STA/mv
25. 6. 2014, 10.45
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.54
Deli članek:

Ameriški Nacionalni odbor za varnost v transportu (NTSB) je v torek objavil izsledke preiskav tragične nesreče južnokorejskega potniškega letala družbe Asiana v San Franciscu, ki kažejo na krivdo treh pilotov. NTSB obenem opozarja na problem vse bolj avtomatiziranih sistemov upravljanja letal.

V nesreči 6. julija 2013 so umrle tri kitajske najstnice, ki niso bile pripete z varnostnim pasom in jih je ob ponesrečenem pristanku vrglo iz letala. Dve sta umrlo takoj, tretja pa je sicer preživela, a so jo na stezi povozili reševalci. Letalo je med pristajanjem na začetku steze z repom zadelo ob valobran letališča San Francisco. Rep se je odtrgal, večji del letala pa je ostal cel. Ranjenih je bilo 200 ljudi od tega 49 resno. To je bila edina smrtonosna nesreča letala v ZDA v zadnjih petih letih.

Piloti naredili med 20 in 30 napak

NTSB je ugotovil, da so piloti, vsi trije veterani, med pristajanjem naredili med 20 do 30 napak, ker so se preveč zanašali na avtomatske sisteme, ki jih niso povsem razumeli. Med drugim si niso na glas sporočali podatkov o višini letala, hitrosti in svojih postopkih. Prav tako niso pozorno spremljali hitrosti letala in so se raje zanašali na avtomatski sistem, da najde zahtevano hitrost za varni pristanek.

Eden od pilotov je nehote izklopil sistem za nadzor hitrosti, ko ga je dal v prosti tek, ko se je letalo nenadoma dvignilo. Mislil je, da bo sistem avtomatično spet prevzel nadzor nad hitrostjo, vendar se to ni zgodilo, ker je pilot hkrati izklopil avtomatskega pilota.

Pilotov kolega napake ni opazil in je povečal težave, ko je izklopil še enega od dveh ključnih sistemov za upravljanje leta. Ta dva morata biti ali vklopljena ali izklopljena, vendar oba hkrati.

Tretji pilot je opazil, da pristajajo prehitro, vendar kolegov ni opozoril dovolj hitro. Piloti so prav tako prepozno odstopili od pristajanja, ko so videli, da je nekaj narobe. Letalo je bilo prenizko in je letelo prepočasi, ko se je spuščalo na stezo.

NTSB pa je prav tako sporočil, da nesreča kaže na problem vse bolj avtomatiziranih krmilnih mehanizmov letal, ki so narejeni za večjo varnost, vendar pa ustvarjajo nove priložnosti za napake.

Proizvajalec letala boeing 777 podjetje Boeing pa letalskim družbam ni dovolj natančno pojasnil, pod kakšnimi pogoji sistem za avtomatsko določanje hitrosti ne dela tega, za kar je bil narejen.

Boeing je nemudoma zavrnil vsako kritiko in opozoril, da je omenjeni sistem dal skozi 200 milijonov ur leta in varno pristal 55 milijonov poletov. Boeing 777 je v prometu 18 let in do lanskega julija ni imel nobene smrtne nesreče.