Brez bivališča v Sloveniji

Vozniki tujci napovedujejo bojkot: meje lahko prehajajo, domov pa ne smejo

L.K.
18. 11. 2020, 12.34
Posodobljeno: 18. 11. 2020, 12.42
Deli članek:

Vozniki tovornih vozil lahko v okviru svojega dela potujejo v katerokoli državo in tam ostanejo tudi po nekaj dni. A če se želijo vozniki, ki so tujci, v času, ko niso na delu, vrniti domov, morajo ob povratku v Slovenijo v karanteno. Kot opozarja Sindikat voznikov, lahko zaradi tega ostanejo brez službe.

Bobo
Živijo v tovornjakih.

Ukrepi, ki jih je za boj proti širitvi novega koronavirusa sprejela slovenska vlada, so dodobra spremenili vsakdan državljanov. Še toliko huje pa so doleteli poklicne voznike: zaprte so restavracije, zaprte sanitarije na počivališčih, bencinskih servisih in v podjetjih, na mejah zastoji zaradi poostrenega nadzora.

(Ne)prijava bivališča

V Sloveniji zaposleni vozniki tujci ne potrebujejo bivališča, narekuje zakonodaja. Živijo namreč v tovornjakih. A Sindikat voznikov ob tem izpostavlja EU Uredbo 561/2006, »ki vsem voznikom prepoveduje 45-urni počitek v kaminonu«. Ta med drugim določa, da morajo vozniki najpozneje po treh tednih dela opraviti tudi redni tedenski počitek, ki mora trajati najmanj 45 ur skupaj in ki ga ne smejo preživeti v tovornem vozilu. »Za obvezni redni tedenski počitek 45 ur morajo imeti zagotovljen zidan objekt, sanitarije s tuši, možnost kuhanja in posteljo. To pomeni, da morajo imeti bivališče, ali da jim podjetje omogoči počitek v hotelski/apartmajski nastanitvi,« opozarja omenjeni sindikat.

Slovenski prevozniki večinoma zaposlujejo tujce. Družine običajno pustijo doma, da se »jim še vedno splača delati za minimalno ali nižjo plačo in prejemati večji del zaslužka v obliki fiktivnih dnevnic«. Zato so tudi dva, tri mesece pripravljeni bivati v kabinah tovornjakov, nato pa za nekaj dni oditi domov, pojasnjuje Sindikat voznikov. Tako v Sloveniji nimajo stroškov z bivanjem, kar pomeni, da praktično ves zaslužek odnesejo domov. »Prepoved prijave bivališča je samo voda na ta mlin.«

Drugače je v Avstriji in Nemčiji. Tam je pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi potrebno urejeno bivališče, potrebno je tudi znanje osnov jezika.

Obstoječe stanje jim ustreza

V omenjenemu sindikatu so upor voznikov »načeloma« podprli in jim svetovali, naj vanj vključijo »zahteve po urejenih delovnih pogojih, pravici do bivališča, zahtevo po višjem osnovnem plačilu za delo, plačilo obveznega poklicnega pokojninskega zavarovanja, zahtevo po realnih dnevnicah, striktni odklon bivanja v kamionu, striktni odklon plačil po kilometru, procentu, na dan«.

A očitno smo v Sloveniji priča začaranemu krogu. Kot piše Sindikat voznikov, obstoječe stanje voznikom tujcem ustreza. Moti jih le, da v tem času ne smejo domov k družinam.