Kultura

Velika Prešernova nagrajenca Tone Partljič in Ivo Petrić

STA
8. 2. 2016, 06.49
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.59
Deli članek:

Prešernovo nagrado za življenjsko delo za leto 2016 sta prejela pisatelj in dramatik Tone Partljič ter skladatelj Ivo Petrić. Partljič je ustvarjalec, ki je odločilno zaznamoval slovensko literarno in gledališko dogajanje zadnjega pol stoletja. Petrićev ustvarjalni opus velja za enega najbolj prepoznavnih in najvplivnejših v sodobni slovenski glasbi.

STA
Tone Partljič (desno) in Ivo Petrič

Partljič je edini sodobni slovenski dramatik, ki je komedijam posvetil večino svojega pisateljskega talenta. V njih se odziva na družbeno-politično dogajanje, a hkrati svoje komične učinke gradi tudi na elementih univerzalne, nadčasovne komike, zato so tudi številne njegove komedije iz preteklih časov žive še danes. Širši javnosti je najbolj poznan po komediji Moj ata, socialistični kulak. Slednja velja za najuspešnejšo slovensko komedijo po drugi svetovni vojni, doživela je številne uprizoritve in izjemno ekranizacijo v režiji Matjaža Klopčiča.

Partljič je, kot je v utemeljitvi zapisala Mateja Pezdirc Bartol, klasik slovenske komedije, saj ga odlikuje izjemno poznavanje komedijskih zakonitosti, pri čemer nadaljuje tradicijo Linharta in Cankarja in jo razvija v lastni maniri in slogu. Kot človek gledališča zelo dobro obvlada prvine značajske, situacijske in jezikovne komike. Kar ga dela edinstvenega in za kar ga publika vedno nagradi, pa je njegovo razumevanje malega človeka.

Je tudi mojster proze, saj je objavil več kot 20 del tako za odrasle kot za mlade bralce. Ne smemo pa pozabiti tudi njegovega prispevka k razvoju slovenskega filma, domačih tv-nadaljevank in tv-filmov, kjer se podpisuje kot scenarist pomembnih in odmevnih del, pogosto nastalih na podlagi njegovih lastnih dramskih besedil, piše v utemeljitvi.

Bil je tudi dramaturg v Drami SNG Maribor, umetniški vodja Mestnega gledališča ljubljanskega in umetniški vodja SNG Drama Ljubljana, poleg tega je pomembno sooblikoval podobo festivala Borštnikovo srečanje, v letih 2004-2009 kot njegov predsednik. V letih 1997-2004 je bil tudi predsednik gibanja Bralna značka, vse do danes ostaja njegov podpredsednik.

STA
Ivo Petrić je izšel iz skupine Pro musica viva, ki je v 60. letih pretrgala s tradicionalizmom v slovenski glasbi in se začela odpirati sodobnim tokovom.

Petrić je ustvaril obsežen in raznolik kompozicijski opus, v katerem zasledimo vse od orkestralnih do komornih in solističnih del. Kot je v utemeljitvi zapisal Matjaž Barbo, skladatelja opredeljuje brezkompromisno sledenje lastnim poetskim principom, pa naj bodo še tako v opreki z vodilnimi tokovi okolice in z veljavnimi načeli povprečnega okusa.

To izhodišče je na začetku njegovega ustvarjanja v pogojih nenaravnega optimizma prevladujočega socialističnega realizma 50. let sprožalo Petrićev mladostni odpor in ga vodilo v območje ostrega modernizma.

Pozneje je Petrićev nekonformizem terjal ustvarjalni odklon tudi od vse bolj prevladujočih in vsesplošneje uveljavljujočih se vzorcev modernističnega hlepenja po novem ter mu narekoval ustvarjalno poglobitev glasbenega jezika z doslednim vztrajanjem pri lastnih temeljnih poetoloških principih.

Danes je eden najpogosteje izvajanih sodobnih slovenskih skladateljev. Njegova dela so bila izvedena na mnogih najpomembnejših koncertnih odrih tako pri nas kot v tujini, izdana pa so na številnih nosilcih zvoka z najvidnejšimi glasbenimi poustvarjalci.

Kot (so)snovalec in v veliki meri idejni vodja mlade generacije skladateljev, združene v Klubu komponistov in v skupini Pro musica viva, je bil zaslužen za odpiranje slovenskega glasbenega prostora modernizmu. Ustanovil je Ansambel Slavko Osterc in bil njegov dolgoletni vodja, več desetletij je umetniško vodil Slovensko filharmonijo. Petrić je tudi dolgoletni vodja Edicij Društva slovenskih skladateljev.