Obvezen strošek

Podražitev avtomobilskega zavarovanja močno načenja družinske proračune Slovencev

Žiga Kariž
27. 3. 2024, 06.10
Deli članek:

Vsi, ki ste letos že sklepali avtomobilsko zavarovanje, ste lahko ugotovili, da so cene znova poskočile. Nič drugače ni pri zavarovanju nepremičnin.

Bralka
18.700 prometnih nesreč je bilo v Sloveniji prijavljenih v letu 2022.

Na naše uredništvo se je obrnil bralec, ki je pred dnevi nameraval obnoviti zavarovanje svojega avtomobila, že ob prejemu ponudb zavarovalnic pa je ugotovil, da bo moral letos seči v žep veliko globlje kot lani. Zavarovalni agent mu je namreč sporočil, da so zavarovalnice močno dvignile cene, kot razlog pa navedel inflacijo, višje cene avtomobilskih rezervnih delov ter lanske naravne nesreče. Po podatkih, ki jih je navedel zavarovalni agent, naj bi cene najbolj povišali zavarovalnici Triglav in Generali.

Ogromen skok cen
Naš bralec bi tako moral za zavarovanje, ki ga je pri eni od zavarovalnic lani stalo 1430 evrov, letos odšteti pri Triglavu kar 2374 evrov, pri Allianzu 1959 evrov, pri Savi 1760 oziroma pri zavarovalnici Grawe 1411 evrov. Ob tem je seveda treba poudariti, da se zavarovalne police med seboj delno razlikujejo pri obsegu kritja škod ter pri plačilu in odstotku odbitne franšize.

arhiv
Cene rezervnih delov se močno višajo, v Sloveniji so med najvišjimi.
Zavarovalnice smo povprašali, za koliko so se v zadnjem letu podražila zavarovanja in kaj so vzroki podražitev. Iz zavarovalnice Triglav so nam odgovorili, da so zavarovanja v letu 2022 podražili za 10 odstotkov in v letu 2023 za 20 odstotkov. "Na prilagoditev cen avtomobilskih zavarovanj običajno (kot v zadnjem obdobju) vpliva zlasti visoka rast cen nadomestnih delov in cen storitev pogodbenih partnerjev," so zapisali v odgovoru. Ob tem navajajo podatek, da so se cene nadomestnih delov v zadnjih petih letih zvišale celo za več kot 50 odstotkov, pri čemer Slovenija spada med države, kjer so nadomestni deli najdražji. "Smo na tretjem mestu v Evropi po ceni košarice nadomestnih delov," trdijo v naši največji zavarovalnici. 

Krive tudi naravne nesreče
Pravijo, da se v zadnjih letih povečuje tudi obseg škod zaradi naravnih nesreč, kot je na primer toča, kar tudi vpliva na višino premije avtomobilskih zavarovanj. Ob tem je treba upoštevati dejstvo, da dražji je avtomobil, tem dražje je zavarovanje, in v zadnjih letih so tudi cene vozil znatno zrasle. "Ne nazadnje pa je gibanje premije pogojeno z vrednostjo vozil. Ker se cene vozil višajo, se to do določene mere odraža pri višanju premije," so v odgovoru za naš medij zapisali pri zavarovalnici Generali. Kot pravijo pri tej zavarovalnici, so se cene zavarovanj zadnja leta dvigovale za vsaj deset odstotkov letno. Pri Generaliju so o tem, kaj naj bi se s cenami zavarovanj dogajalo v prihodnje, zapisali: "Poleg zagotavljanja primarne obveznosti zavarovalnice (torej povračila nastale škode oškodovancem) bomo tudi v prihodnje skrbno spremljali gospodarsko okolje in dogajanje na trgu (na primer naraščanje cen rezervnih delov itn.) ter gibanje škodne pogostosti posameznih zavarovalnih kritij, čemur bomo po potrebi prilagodili cenovno politiko."

Profimedia
Vse več vozil se poškoduje v naravnih nesrečah.
Dražja vozila, dražje zavarovanje
V zavarovalnici Sava pravijo, da lahko pri avtomobilskih zavarovanjih govorijo o skupnem dvigu premije v obdobju zadnjih 12 mesecev v višini 13,8 odstotka. "Večina dviga premije je močno povezana z razmerami na finančnem trgu. Inflacijski učinki so namreč povzročili pri premoženjskem delu dvig cen storitev in materiala. Prav tako so se v teh letih zvišale vrednosti zavarovanih predmetov (vozil in nepremičnin). Če želimo držati obljubo in zavarovancem povrniti škodo v celoti, je bila potrebna korekcija zavarovalnih vsot, zaradi česar so višje tudi zavarovalne premije," so odgovorili na naša vprašanja.

Slovenci in zavarovanje avtomobilov
Po podatkih Slovenskega zavarovalnega združenja v Sloveniji zavarovanja proti odgovornosti za škodo, povzročeno tretjim osebam, sklepa šest zavarovalnic. Po trenutno dostopnih podatkih je bilo največ osnovnih avtomobilskih zavarovanj sklenjenih prav v letu 2022, prirast je namreč znašal kar 99.864 zavarovanj. Celotna obračunana zavarovalna premija se je povišala za 9,4 odstotka in je znašala rekordnih 285,8 milijona evrov. Povečala sta se tudi število škod (za 13,4 %) in znesek obračunanih odškodnin (za 2,1 %). Vrednost zadnjih je znašala 173,4 milijona evrov, kar je največ do zdaj. Povprečna škodna pogostnost je v zadnjem desetletju znašala 3,1 %. Za zavarovanje avtomobilske odgovornosti (AO) je prebivalec Slovenije v letu 2022 namenil povprečno skoraj 136 evrov ali 9,5 % več kot leto prej. Povečal se je tudi delež stroškov za pridobivanje zavarovanj AO, ki je znašal 16,9 %.

Kaj pa kasko?
Kasko zavarovanje vozila lahko po podatkih zavarovalnega združenja sklenete pri sedmih zavarovalnicah. Skupaj so te zavarovalnice leta 2022 zbrale kar rekordnih 373,4 milijona evrov zavarovalnih premij, avtomobilska zavarovanja pa so predstavljala kar 18,4 odstotka vseh zavarovalnih premij, pobranih v Sloveniji, kar je najvišja vrednost od leta 1998. Število škod zavarovanj avtomobilskega kaska in znesek obračunanih zavarovalnin zavarovanja avtomobilskega kaska sta se povečala, in sicer za 5,8 % oziroma 20,4 %. Lani je prebivalec Slovenije za kasko zavarovanje v povprečju porabil 177 evrov, kar je 11,2 % več kot leto prej in 52,3 % več kot pred desetletjem. V 10-letnem obdobju je bila povprečna letna stopnja rasti 4,4-odstotna, povprečna zavarovalna gostota pa je znašala 134 evrov.   

Koliko avtomobilov imamo?

Jan Klokočovnik
Vozni park v Sloveniji je vse starejši.
V letu 2022 se je na slovenskem trgu obseg registriranih motornih vozil povečal za 2,1 % (enako kot v letu 2021), pri čemer so najvišjo rast dosegli registrirana motorna kolesa (7,4 %) in registrirani specialni osebni avtomobili (6,5 %). Osebni avtomobili še vedno predstavljajo skoraj tri četrtine registriranih motornih vozil. Njihov delež je bil največji leta 1993, ko je znašal 92,3 %, medtem ko je lani dosegel 74 %, kar je najmanj do zdaj. Število prvih registracij novih osebnih avtomobilov v Sloveniji se je v letu 2022 znižalo za 14,5 %, na 45.679. Med njimi je bila petina hibridnih (njihovo število se je povečalo za 10,3 %), petodstotni delež pa so imeli električni osebni avtomobili, katerih število se je povečalo za 31,6 %. Polovica vseh lani registriranih osebnih avtomobilov je vozila na dizelsko gorivo, 46,4 % na bencinsko gorivo, 2,1 % na hibridni pogon in 0,7 % na električni pogon.