Intervjuji

Darko Brlek: Kvalitetne kulturne ponudbe ne more nikoli biti preveč

Teja Pelko
8. 2. 2024, 09.00
Deli članek:

Tudi Zimski festival so obiskovalci in nastopajoči zelo lepo sprejeli!

Miha Fras
Darku je v čast, da so po večletnih pripravah leta 2023 uresničili idejo o klavirskem tekmovanju takšnih mednarodnih razsežnosti, pripravljajo pa že naslednje, tokrat tekmovanje trobilnih kvintetov in kvartetov, ki bo potekalo med 24. februarjem in 1. marcem 2025.

Festival Ljubljana bo prestolnico letos poleti že 72. obogatil z izbranim in žanrsko raznovrstnim programom od baletnih do opernih in gledaliških predstav, muzikalov ter komornih in simfoničnih koncertov. Izjemno uspešnemu in odmevnemu Ljubljana Festivalu so pred sedmimi leti nadeli še zimskega »bratca«. Ta bo letos potekal od 18. do 23. februarja, več podrobnosti o njem pa nam je razkril dolgoletni direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana Darko Brlek.

Zakaj ste se sploh odločili za uvedbo Zimskega festivala?
Festival Ljubljana je institucija z dolgoletno tradicijo, katere dejavnost ni le vsem dobro poznan poletni festival, temveč tudi manjši festivali in dogodki skozi celo leto. Poletje je letni čas festivalov, prireditev na prostem, zabave in brezskrbnosti. V zimskih mesecih, seveda z izjemo prazničnega decembra, pa se ne dogaja veliko, ljudje se raje zadržujejo doma ali se posvečajo zimskim športnim aktivnostim. Zakaj torej ne bi obiskovalcem ponudili kvalitetnih kulturnih prireditev tudi pozimi? Tako smo leta 2017 z Londonskim kraljevim filharmoničnim orkestrom odprli nov cikel, Zimski festival, ki bogati in poživlja naše mesto in njegovo zimsko dogajanje.

Se je to izkazalo za dobro odločitev? So ga obiskovalci že vzeli za svojega?
Vsekakor. Kvalitetne kulturne ponudbe ne more nikoli biti preveč. Da torej lahko ljudem popestrimo večer z izvrstnim koncertom, je zmeraj dobrodošlo in med našimi obiskovalci dobro sprejeto.

Ali po vaših opažanjih nanj prihajajo isti kot na letnega ali videvate veliko novih obrazov?
Z večdesetletno zgodovino delovanja smo si ustvarili bazo zvestih obiskovalcev, ki nas redno spremljajo in se udeležujejo tako poletnih kot tudi zimskih prireditev. Že samo naš Klub Festivala Ljubljana ima skoraj 10.000 članov. Vsekakor pa se najdejo kakšni novi obrazi, k čemur seveda tudi stremimo, saj je eden izmed naših glavnih ciljev izobraževati novo, predvsem mlado publiko ter jim na sproščen način približati klasično glasbo, opero, balet … Veliko obiskovalcev naših prireditev je tudi iz tujine in pridejo v Ljubljano z namenom, da obiščejo Zimski festival, ostanejo nekaj dni ter s tem izkoristijo tudi priložnost ogleda naše prestolnice, s čimer prispevamo tudi k razvoju kulturnega turizma.

Kako pa so ga sprejeli nastopajoči?
Z odprtimi rokami. Festival Ljubljana je mednarodno priznana institucija, poznana po nastopih izjemnih umetnikov svetovnega kova. Z uvedbo Zimskega festivala imajo umetniki možnost, da se slovenski publiki predstavijo tudi zunaj naše glavne festivalske sezone. Prav tako pa se z veseljem vračajo, za kar imajo v zadnjih letih tako na voljo še več priložnosti.

Katerega od njih se vi letos najbolj veselite?
Težko izberem zgolj en dogodek, ki bi ga izpostavil. Program 7. Zimskega festivala namreč vključuje skrbno izbrano paleto nadarjenih glasbenikov, orkestrov in solistov, ki so predani vrhunskim nastopom. Ponovno bosta na Zimskem festivalu nastopila Roberto Abbado in Yan Pascal Tortelier, uspešna in priznana dirigenta v svetu klasične glasbe. Prvič pa bosta v Sloveniji nastopila pianistka Olga Kern in violinist Maksim Vengerov, kar me izjemno veseli. Prepričan sem, da bodo vsi koncerti izvedeni na odlični ravni.

Festival Ljubljana
19. februarja bo v Ljubljani znova gostoval italijanski maestro Roberto Abbado, in sicer z Rossinijevo Stabat Mater in Busonijevo orkestrsko suito Turandot v izvedbi Orkestra Slovenske filharmonije, Komornega zbora Megaron ter solistov Gaëlle Arquez, Olge Kulčinske, Francesca Demura in Riccarda Zanellata.

Letos bo na njem nastopilo tudi veliko Slovencev in Slovenk. Skušate tudi na ta način promovirati naše umetnike?
Zagotovo. Vsako leto k nastopu na naših dogodkih, kot sta Ljubljana Festival in Zimski festival, k sodelovanju povabimo ugledne slovenske glasbenike in umetnike. Redno sodelujemo s slovenskimi zbori ter orkestri, kot sta Simfonični orkester RTV Slovenija in Orkester Slovenske filharmonije, ki na naših prireditvah sodelujejo s svetovnimi zvezdami, kot so Ana Netrebko, Elīna Garanča, Plácido Domingo, Jonas Kaufmann, Juan Diego Flórez, Charles Dutoit, Vasilij Petrenko, Roberto Abbado, Christoph Eschenbach, Oksana Liniv, Julian Rachlin, Martha Argerich, Alexander Gadjiev itd. S tem si želimo utrditi položaj slovenskih glasbenih zasedb v samem vrhu današnje glasbene produkcije. Še posebej pa so spodbujanju slovenske glasbe in umetnikov namenjeni Slovenski glasbeni dnevi, ki jih organiziramo od leta 1986. Zaznamuje jih pester koncertni program s številnimi novitetami in krstnimi izvedbami slovenskih skladateljev. Že 31 let prirejamo tudi Mednarodni glasbeni cikel Mladi virtuozi, ki ponuja možnosti za vzgojo mladih poslušalcev in izvajalcev. V sklopu cikla so se na začetku svoje kariere na odru Viteške dvorane Križank zvrstili vrhunski slovenski glasbeni ustvarjalci, kot so Lana Trotovšek, Mate Bekavac, Andrej Žust, Eva Nina Kozmus, Karmen Pečar, Luka Šulić, Stjepan Hauser, Nikola Pajanović, Tim Jančar, Andraž Golob, Eva Dolinšek in mnogi drugi.

Tudi tokrat pa ste dali prostor Slovenskemu mladinskemu orkestru pod vodstvom dirigentke in umetniške vodje Žive Ploj Peršuh. Zakaj se vam to zdi tako zelo pomembno?
S Slovenskim mladinskim orkestrom in dirigentko ter umetniško vodjo orkestra Živo Ploj Peršuh sodelujemo že vse od ustanovitve orkestra leta 2019. Od takrat se z raznolikim repertoarjem predstavijo tako na Zimskem festivalu, ki ga bodo letos zaokrožili, kot poletnem Ljubljana Festivalu. Mladinski orkestri imajo ključno vlogo pri razvoju mladih glasbenikov, saj jim omogočajo, da izpopolnjujejo svojo tehnično spretnost ter pomembno prispevajo h kulturnemu in glasbenemu prostoru. Tako se naučijo sodelovati, uskladiti svoje igranje in slediti navodilom dirigenta. Zagotavljajo pa tudi spodbudno platformo za glasbenike iz različnih okolij in pomagajo odpravljati ovire pri sodelovanju v klasični glasbi, zaradi česar je ta zvrst bolj dostopna in reprezentativna.

Festival bo odprl zmagovalec prvega Mednarodnega klavirskega tekmovanja Festivala Ljubljana, tajvanski pianist Kai-Min Chang. Ste zadovoljni s prijavami nanj in s tem, kar je pokazal zmagovalec?
S prijavami na klavirsko tekmovanje smo bili izjemno zadovoljni, saj je privabilo 120 pianistov s celega sveta. Veliko zanimanje za sodelovanje na tekmovanju pa veliko pove o ustvarjalnosti in umetniški predanosti med mladimi pianistkami in pianisti. Mednarodno uveljavljena žirija s priznano pianistko in zaslužno profesorico Dubravko Tomšič Srebotnjak na čelu je izbiro zmagovalca opravila izjemno profesionalno. V čast nam je, da smo lahko po večletnih pripravah uresničili idejo o klavirskem tekmovanju takšnih mednarodnih razsežnosti.

Nameravate uvesti še kakšno tekmovanje?
Z veseljem lahko rečem, da že pripravljamo naslednje veliko glasbeno tekmovanje – tekmovanje trobilnih kvintetov in kvartetov, ki bo potekalo med 24. februarjem in 1. marcem 2025. Prijave se bodo odprle 15. marca in bodo potekale do 15. septembra letos, zmagovalna zasedba pa bo nagrajena z glavno nagrado v znesku 20.000 evrov. K sodelovanju smo povabili enega najbolj priznanih slovenskih pozavnistov Branimirja Slokarja, ki bo nastopil v vlogi umetniškega vodje in predsednika žirije. Poleg njega bodo člani tekmovalne žirije še drugi uveljavljeni glasbeniki – trobentač Reinhold Friedrich, hornist Radovan Vlatković, tubist Andreas Martin Hofmeir in skladateljica Nina Šenk. Tekmovanje bo odlična odskočna deska za nadaljnjo pot trobilcev, upamo pa, da se bo razvilo v enega vodilnih tekmovalnih glasbenih dogodkov. Prav tako pa bo leta 2026 potekalo že 2. Mednarodno klavirsko tekmovanje Festivala Ljubljana. Umetniški vodja je priznani pianist in dirigent Epifanio Comis, s katerim že mnoga leta sodelujemo tudi pri drugih koncertih v sklopu poletnega Ljubljana Festivala in ki tudi poučuje na Mojstrskih tečajih Festivala Ljubljana. Nadejamo se, da bo tudi prihajajoče klavirsko tekmovanje pritegnilo nove obetavne mlade obraze iz klavirskega sveta, ki bodo občinstvo in žirijo prepričali s svojimi edinstvenimi interpretacijami.

Chris Lee
Na 7. Zimskem festivalu bosta prvič v Sloveniji nastopila pianistka Olga Kern (na sliki) in violinist Maksim Vengerov, česar se Brlek izjemno veseli.

Katera skladba pa vam v hipu pred očmi pričara zimo in katera poletje?
Letne čase mi pričarajo predvsem naše prireditve. Pozimi Zimski festival, poleti pa Ljubljana Festival. Veseli me, da bomo na odprtju 7. Zimskega festivala prisluhnili Rekviemu Camila Saint-Saënsa, ki je redko izvajan. S tem želimo tudi izpostaviti to vrsto glasbene kompozicije, s čimer smo začeli že leta 2022 z Rekviemom Wolfganga Amadeusa Mozarta in lani z delom Hectorja Berlioza. Ta tip skladbe je torej postal rdeča nit, ki povezuje edicije Zimskega festivala. Otvoritvenemu večeru bo sledil koncert pod vodstvom slavnega dirigenta Roberta Abbada, nato pa štiri prireditve v Slovenski filharmoniji – recital Olge Kern, naslednji večer bo dirigent Miguel Á. Navarro vodil Ensemble Dissonance, kot solista pa se bosta predstavila pevka Lidia Rodríguez González in trobentač Vicente Campos, sledil bo še recital violinista Maksima Vengerova s pianistom Vagom Papianom, festival pa bomo zaključili z nastopom Slovenskega mladinskega orkestra pod taktirko Žive Ploj Peršuh in z violinistom Rokom Zaletelom Černošem. Prepričan sem, da bodo vsi letošnji koncerti pričarali idilična zimska doživetja in popestrili dogajanje v Ljubljani med zimskimi počitnicami. Poletje zadnji dve leti zame naznanja Poletna noč tako kot prireditev, ki odpre naš festival, in kot pesem Mojmirja Sepeta. Vsako leto se veselim, da bom slišal to popevko v novi interpretaciji enega izmed odličnih slovenskih pevcev. Čez celo poletje se potem skoraj vsak večer vrstijo vrhunski dogodki z najboljšimi domačimi in tujimi umetniki, ki meni in, upam, tudi ostalim našim obiskovalcem ustvarijo najlepšo poletno izkušnjo.

Z mislimi ste zagotovo že pri Ljubljana Festivalu. Nam lahko malo namignete, kaj nas letos čaka na njem?
Seveda, program za letošnje poletje je že pripravljen. Tudi letos bo festival odprla Poletna noč, ogledali si bomo muzikal Bodyguard v režiji Mykla Randa z londonskega West Enda, pri nas bo gostovalo Državno operno in baletno gledališče Astana Opera, ki je že lani navdušilo občinstvo z izvedbo baletnih odlomkov, letos pa se bodo predstavili z baletom Spartak. Obeta se nam spektakel, za katerega sem prepričan, da vas bo osupnil. Ljubitelji baleta bodo lahko obiskali tudi predstavo primabalerine Svetlane Zakharove, ljubitelje opere pa bo navdušil tenorist Juan Diego Flórez, ki je prvič pri nas nastopil na jubilejnem 70. Ljubljana Festivalu. Z dvema dogodkoma se bo predstavil Teatro del Maggio Musicale Fiorentino pod vodstvom maestra Zubina Mehte, nastopili bodo vrhunski orkestri, kot so Filharmonični orkester iz Seognama, Concerto Budapest, ADDA Simfonica Alicante, London Symphony Orchestra, Filarmonica della Scala idr. Omenjene sestave bodo vodili priznani dirigenti, med njimi Nanse Gum, András Keller, Josep Vicent, Antonio Pappano in Riccardo Chailly. Kot solisti se bodo predstavili pianisti Mihail Pletnev, Bertrand Chamayou, Martha Argerich, klarinetist in saksofonist Paquito d'Rivera in violinistka Vilde Frang.

Koga pa si še želite pripeljati k nam?
Veliko je še umetnikov, s katerimi bi rad sodeloval. Z novimi generacijami umetnikov se vedno najdejo tudi novi nadarjeni ustvarjalci, ki jih želimo predstaviti našemu občinstvu, glasbenikom pa hkrati na tak način nuditi podporo na njihovi karierni poti. Prav tako je vedno zanimivo tudi, ko se vrne nekdo, ki je že nastopil pri nas, saj s tem vidiš, kako se je razvil kot umetnik.