Avtomobilizem

Avto ne more biti kriv, kriv je lahko le voznik

Marjan Kodelja
6. 7. 2016, 22.15
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.00
Deli članek:

Tesla se je znašla pod plazom kritik, ker je v nesreči voznik umrl, medtem ko je avto upravljal samodejni sistem za pomoč med vožnjo. A ta nikakor ne more biti odgovoren.

Tesla
Med sistemi pomoči med vožnjo in avtonomno vožnjo zija širok prepad.

Posredno pa je ameriški izdelovalec vsekakor kriv, če nič drugega, ker je sprožil in dovolil preveč nekritične hvale »avtopilota«. Že ime je napačno, kajti subtilno nam sporoča, da je zmogljivejši in varnejši, kot je v resnici. Če je res, da je voznik med vožnjo gledal film, potem se moremo vprašati, zakaj je tako zelo zaupal sistemu, ki ni dosti drugačen od enakih v vozilih tradicionalnih izdelovalcev in niti približno še ni blizu avtonomni vožnji.

Vozila Tesla so povezana v internet

Tradicionalnim izdelovalcem avtomobilom ni padlo na pamet, da bi sisteme za pomoč vozniku poimenovali kar avtopilot. Tipala zaznavajo bližnjo okolico, med vožnjo z vklopljenimi sistemi za pomoč pa voznik postane »pametno tipalo«, ki skrbi za dogajanje daleč pred vozilom.

V tehnološki industriji je postalo običaj dajati tehnikalijam olepševalne oznake, da so za kupce, ki so vse manj kritični in pred nakupom ne premislijo dobro o podrobnostih, zanimivejše. Teslin avtopilot je samo v eni stvari drugačen od sistemov tekmecev. Povezan je v internet ter redno na strežnike pošilja podatke, ki jih tam analizirajo in ga nadgrajujejo. Uči se in postaja vse boljši.

Pomaga mu, vendar je voznik še vedno glavni

Sicer pa gre za dva »banalna« podsistema. Eden s pomočjo tipal skrbi, da avto ostaja na voznem pasu, ako talne oznake niso primerne, se izklopi in voznik mora voziti sam. Drugi pa je tempomat, ki poskrbi za stalno hitrost, ker zna brati znake omejitve hitrosti, tudi ko je ta v mejah dovoljene, ter primerno varnostno razdaljo do drugih udeležencev v prometu. Sicer je to dovolj, da je videti, kot da avto na avtocesti vozi sam, vendar to še ne pomeni, da lahko voznik umakne roke z volana in med vožnjo počne kaj drugega.