Zgodbe

Prihodnost je v solarnem kolesu

Renata Ucman
22. 3. 2023, 08.00
Deli članek:

Andrej Berlec, lastnik mladega podjetja, Befree Solar Bikes, je kot inovator v zadnjem desetletju razvijal sodobnejše solarno kolo na električni pogon.

arhiv Andrej Berlec
Andrej Berlec

Andrej Berlec, inovator in lastnik mladega zagonskega podjetja Befree Solar Bikes, je bil vse življenje športnik. Pred dvanajstimi leti mu je močno obrabljeno koleno, zaradi katerega ni mogel več v hribe ali na kolo, obrnilo življenje na glavo. Začel je iskati rešitev. Razvil je solarno električno kolo in bil spet aktiven. Z njim se je vozil na dolge poti, tudi po Evropi, v zadnjem času pa mu bolezen to žal preprečuje. V udobni in tihi vožnji s kolesom na sončno energijo vidi priložnost za mobilnejšo prihodnost.

Zamislil si je tudi avto s solarnimi paneli, ki bi hkrati ščitili pred vročim soncem in točo

»V življenju sem bil planinec, jamar in kolesar na dolge proge. Pred dvanajstimi leti, pri 45 letih, pa me je obrabljeno koleno tako zelo bolelo, da sem moral opustiti športne aktivnosti. Moral bi na operacijo, a ker sem si še vedno želel kolesariti na daljše razdalje, sem začel premišljevati o rešitvi,« pripoveduje Andrej Berlec, katerega inovacije so znane pod blagovno znamko Befree Solar Bikes. 

»Po izobrazbi sem strojni tehnik. Od nekdaj me je zanimalo, kako si lahko s tehničnimi rešitvami olajšamo življenje. Že pred tremi desetletji in pol sem dobil nagrade za inovacije v proizvodnem procesu, na primer v tovarni Utok v Kamniku. Z bratrancem sva v bližini nekdanje kamniške smodnišnice obnovila malo hidroelektrarno, še danes deluje. Jasno, da sem se posvetil tudi iskanju rešitve zase.«

arhiv Andrej Berlec
Andrej Berlec, lastnik mladega podjetja, Befree Solar Bikes, je kot inovator v zadnjem desetletju razvijal sodobnejše solarno kolo na električni pogon.

Inovacija iz dnevne sobe

Na spletu si je ogledal veliko poskusov inovatorjev z vsega sveta, ki so skušali narediti solarno kolo. »Tudi sam sem začel proučevati, kako bi izdelal kolo, ki bi ga namesto mojih nog poganjala sončna energija. Iz Kitajske sem nabavil solarne panele, litijevo baterijo in druge sestavne dele, ki so bili tedaj še zelo dragi. Kupil sem trpežno gorsko kolo, ki bi zmoglo prevažati večjo težo. Nato sem ga začel sestavljati kar v dnevni sobi in na balkonu.« A podvig ni bil preprost.

»Najprej sem običajno gorsko kolo nadgradil v električno. Bil sem med prvimi v Sloveniji, ki jim je to uspelo. To sem še nadgradil v električno kolo s solarnim pogonom. Litijeva baterija za shranjevanje električne energije se na kolesu polni preko solarnih panelov, ki jih nosi transportna prikolica. Vseskozi pa sem sledil želji, da bi bilo kolo prijazno za vsakdanjo uporabo.«

Spet aktiven!

S solarnim kolesom se je spet začel voziti na krajše in daljše poti. »Med vožnjo se solarni paneli s pomočjo svetlobnih senzorjev in elektronike sami prilagajajo položaju sonca. Na daljših poteh sem imel na prikolici tudi vso osebno prtljago.« 

S solarnim kolesom je namreč odkrival Evropo. »Z njim sem se podal do Blatnega jezera na Madžarskem, to je bila petsto kilometrov dolga pot. V istem letu sem po Sloveniji prevozil štiristo kilometrov. Leto pozneje sem se odpravil do Monte Carla, do tja sem prišel v petih dneh, v obeh smereh pa prevozil dva tisoč kilometrov. Povsod je bilo mogoče priti do želenega cilja, razen v Srbiji se je zgodila večja tehnična okvara.«

Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 12, 21. 03. 2023.

revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Vabljeni k branju!