Mnenja

Preveč odrasla osemletnica?

Jana
20. 5. 2009, 17.48
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.58
Deli članek:

Vprašanje: Spoštovana Eva, imam vprašanje za vas. Najina osemletna hči je preveč odrasla za svoja leta...

Vprašanje:

Spoštovana Eva, imam vprašanje za vas. Najina osemletna hči je preveč odrasla za svoja leta. Že na začetku je kazala znake, da napreduje hitreje od drugih otrok, in po pravici povedano, sva se tega veselila. Sedaj pa me je strah, da bo imela zaradi tega probleme. Opazila sem, da v razredu ni preveč priljubljena, in tudi nje sošolke ne zanimajo, ker so »otročje«. V šoli ji gre seveda dobro, vse ve in zanima jo veliko stvari, ki drugih v teh letih še ne. Je tudi zelo naporen otrok, saj ima o vsem izdelano mnenje in se hoče ves čas pogovarjati o resnih temah, midva pa se morava neprestano truditi, da ji ni dolgčas. Pomislila sem, da bi se obrnila na šolsko svetovalno službo, saj se mi zdi, da ji ne midva ne njeni učiteljici nismo več kos. Ali obstajajo v Sloveniji kakšni posebni programi ali društva za nadarjene otroke? Hvala za vaš odgovor.

Odgovor:

Mislim, da tu ne gre za prezrelost, ampak za kombinacijo bistrosti in razvajenosti. Na bistrost nedvomno kažeta njeno zanimanje in pripravljenost na pogovore o resnih temah, na razvajenost pa to, da pričakuje, da jo bo okolje zabavalo in zaposlovalo. Tu trči pozitivno ob negativno, saj je bistrost nekaj zelo pozitivnega, razvajenost pa nikakor ne. 

Naporni otroci

Verjamem, da je vaša hči naporen otrok - ampak kateri pa ni? Res so otroci, pri katerih starši skoraj ne vedo, kdaj so zrasli, ampak takih ni prav veliko. To, da ima izoblikovano mnenje o stvareh, je v redu - dokler ga ne vsiljuje drugim in dokler se zaradi svoje sposobnosti ne počuti večvredne. Takrat jo bo socialna sredina začela zavračati. Verjemite, da nista pomembna le inteligentnost in šolski uspeh. Za srečo v življenju je pomembno še marsikaj drugega, predvsem sprejetost v skupini in prijateljske vezi, ki se tkejo v šolskih klopeh. Tako se razvija tudi čustvena inteligenca, ki je prav tako izjemnega pomena za srečo v življenju.

To, da vaša deklica hitreje napreduje, je imenitno, saj bo zlahka kos zahtevam šole. Toda nadarjenost včasih s seboj prinese past šolske lagodnosti. Včasih ima otrok občutek, da že vse zna in mu ni treba sodelovati - tu pa pridobivanje znanja trči ob socialno dozorevanje. Kljub temu da ti otroci zlahka pridobivajo znanje, morajo pridobiti tudi delovne navade in se usposobiti za upoštevanje pravil (počakati na vrsto, prepustiti prednost drugemu,  redno delanje domačih nalog ...).

Deklice nikar ne zabavajte ves čas

Pravite, da se morate z možem ves čas truditi, da deklici ni dolgčas. Vem, da imate zelo dober namen, ko skušate svoji deklici ponuditi prav vse. Tu bi vam svetovala, da se nekoliko odmaknete. Za osemletne otroke ni značilno, da jim postane hitro dolgčas. Kadar začutijo prvi ugriz dolgočasja, spontano poiščejo dejavnost, ki jih zaposli. Verjetno ste se z deklico toliko ukvarjali  zato, ker ste mislili, da  ji bo to koristilo. Morda se je navadila te pomoči in zdaj stalno potrebuje zunanjo animacijo.

Izoblikovano mnenje pri osmih je lahko obremenilno

Njena razvitost nikakor ni že sama po sebi ovira za vzpostavljanje socialnih stikov. Bolj problematično se mi zdi dejstvo, da ima o vsem izdelano mnenje, saj je to lahko oteževalna okoliščina. Osemletniki  s svojim mnenjem lahko delujejo nekoliko vzvišeno. Morda je to razlog, da se v družbi sovrstnikov in sovrstnic ne počuti udobno?

Prilagajanje šolskega sistema

V šoli se takim otrokom prilagajajo predvsem z notranjo diferenciacijo - otrok dobiva naloge, prilagojene svojim sposobnostim. To nikakor ne pomeni, da dobiva le več nalog, saj bi mu s tem vzeli voljo do dela. Dobi nekaj takih nalog, ki zahtevajo poglabljanje, morda tudi drug pristop k reševanju. Seveda tudi ne  pri vseh urah. Zelo se obnesejo tudi diferencirane domače naloge

Sledenje nadarjenosti

Obstajajo programi za nadarjene otroke, ki si v praksi šele utirajo pot v šole. Najbolje, da se o postopku pozanimate v šolski svetovalni službi, kjer vam bodo z veseljem razložili o sistemu za ugotavljanje nadarjenosti pri otrocih.

Če boste ugotovili, da deklica intelektualno res presega vrstnike, imate možnost, da »preskoči« razred. Dobro je, da lahko sledi pouku na svoji ravni. Toda pomanjkljivost tega koraka je, da z njim lahko iz obetavnega otroka, ki ima širše obzorje, naredimo povprečnega otroka. Velika past tega koraka je tudi v tem, da pogosto otrokov čustveni razvoj ne sledi intelektualnemu in se otrok težje vklopi v skupino eno leto starejših. Tudi glede drugih vidikov vzgoje vam bo najbolje svetovala svetovalna služba, zato se le oglasite tam, iskreno pogovorite in skupaj sestavite najprimernejši načrt za deklico.

Poglabljanje znanja

Verjetno ji bodo na kožo pisane različne interesne dejavnosti. Sklepam, da ima dovolj energije, da ji to ne bo odveč, le take poiščite, ki jo res zanimajo. Pri tem bodite pozorni, da se intelektualne dejavnosti (učenje jezikov, igranje instrumenta ...) menjujejo s sprostitvenimi (ples, šport, oblikovanje ...), da se bo deklica lahko res vsestransko razvila. 

Naj bo vaša deklica vesel in zadovoljen otrok, nadarjenost pa naj ji pomaga, da bo v življenju lahko dosegala uspehe, in naj je ne ovira v socialnih stikih, ki so za otroka pomembni vsaj toliko  kot šolski uspeh.

 

Vprašanja v zvezi z vzgojo otrok lahko pošljete na naslov našega uredništva: JANA, DELO REVIJE, Dunajska 5, 1509 Ljubljana ali po elektronski pošti janasvetuje@delo-revije.si, oboje s pripisom »ZA EVO HROVAT KUHAR«.