Ljudje

Inštrument, ki joče, vzdihuje in sanja

Janja Pavlin Dvoršak
18. 3. 2023, 08.00
Deli članek:

»Ko ti gre dobro, se imaš v New Yorku najboljše na svetu, ko ti ne gre, pa najslabše,« pravi Jan Kus, slovenski saksofonist ter skladatelj in aranžer, ki ima v svetovni metropoli jazza in latino glasbe slovansko-karibski bend Slavo Rican Assembly. Za njihovo glasbo so značilni živahni karibski ritmi in slovanska melanholija.

revija Jana
Jan Kus

Živi v večkulturni soseski Astoria v Queensu, okrožju, ki šteje več kot dva milijona prebivalcev. Za rekreacijo igra s prijatelji košarko kar na ulici. »Zadnjič sem šel v Brooklyn gledat Dončića. Kakšen virtuoz je v svoji igri!« Jan gleda na košarko podobno kot na jazz. »V obeh primerih si del ekipe in imaš pravila, od tebe pa je odvisno, kako se giblješ znotraj tega, improviziraš, imaš svoj stil,« pravi petintridesetletni Kranjčan.

Sanjam naproti

»Oče je v mladosti igral harmoniko, med predniki imamo tudi violinista in opernega pevca. Nekoč sva z babico gledala televizijski dokumentarec o Bennyju Goodmanu, znanem jazz klarinetistu. In sem rekel, da bi tudi jaz tako igral klarinet. Očitno sta mi bili všeč improvizacija in igrivost.«

Pozneje se je navdušil za saksofon – kar pogosto se dogaja, da se klarinet zamenja za saksofon, inštrument, ki joče, vzdihuje in sanja. »Zamudil sem redni vpis v glasbeno šolo. A je mami izvedela, da je v bližnji Radovljici saksofonist Blaž Trček iz Big Banda RTV Slovenija – postal je moj učitelj. Takoj me je vpeljal v jazz.«

revija Jana
Jan Kus

Pridobil si je štipendijo ministrstva za kulturo, pomagali so še starši, in leta 2006 je odšel sanjam naproti. »Študiral sem na Kraljevem konservatoriju v Haagu na Nizozemskem, stanoval pa pri študijskem kolegu mojega dedija. Ta sicer prijazni stari gospod me je zvečer večkrat zaklenil ven, ker sem domov hodil pozno, saj sem sodeloval na latinovečerih. Ker ga nisem hotel buditi v poznih urah, sem šel raje prespat h kolegu s Karibov. To je bil Santiago Cañada. Z leti  je postal priznan latino jazz pozavnist. Postala sva sostanovalca. Ob njem sem se dokončno navdušil za to vrsto jazza in v teh krogih sem še danes.«

Izobraževanje je nadaljeval z magistrskim študijem v New Yorku. »Ko sem bil star 14 let, je imel Reggie Workman, legendarni jazz basist, v Sloveniji svoje delavnice. Vsi smo bili navdušeni nad njim. Takrat sem si zaželel, da grem nekoč tudi jaz v New York,« pravi glasbenik, ki je po študiju zaradi kariere in ljubega kruhka ostal v tej glasbeni meki. Igra tenorski in sopranski saksofon, sodeloval je na odrih in v studiih z velikimi imeni jazza ter inštrumentalne glasbe v različnih glasbenih zvrsteh. Slišati se ga da na 15 albumih. Ima svoj bend, redno igra še v treh drugih zasedbah, je producent in skladatelj filmske glasbe, poučuje tudi mlade talente.

Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 11, 14. 03. 2023.

revija Jana
Po turneji oddih v portoriškem pragozdu, Jan z zasedbo Fernanda Garcíe