SPRETNI OSEMNAJSTLETNIK

Prvi potniki Anejevega katamarana bodo družina in prijatelji

Ines Baler
7. 8. 2022, 07.36
Deli članek:

Splavitev bo še to poletje na Soboškem jezeru – nosilnost plovila je dve toni, poganjal ga bo elektromotor.

Vanesa Jaušovec
Mladi Sobočan Anej Serec ima že dve leti izpit za voditelja čolna za plovila do dolžine 24 metrov ter že nestrpno pričakuje, da bo lahko krmaril svoj katamaran.

Anej Serec iz Murske Sobote je bodoči študent strojništva, ki ga kot veliko fantov že od otroštva navdušujejo prevozna sredstva. A pri njem to niso le avtomobili ali motorna kolesa, ampak tudi plovila in zrakoplovi. Osemnajstletnik je pred tedni končal šolanje na Srednji poklicni in tehniški šoli Murska Sobota, za zaključno nalogo, ki jo je opravil pod mentorstvom Roberta Balažica, pa si je zastavil zahteven izziv – projektiranje in izdelavo električnega katamarana.

V ta projekt je zadnja štiri leta vložil ogromno dela, po drugi strani pa pridobil veliko novega znanja, poznanstev in veščin. »Moram priznati, da so me dela v delavnici zanimala že od otroških let. Hitro sem se začel ukvarjati z modelarstvom, izdeloval sem modele letal, pozneje tudi ladij. Nato pa sem dobil idejo, da bi imel svojo ladjo, a ker nisem imel dovolj finančnih sredstev, da bi si jo kupil, sem se odločil, da jo kar zgradim,« opisuje začetke. Sprva je načrtoval izdelavo jadrnice, a je pozneje uvidel, da bo bolje, če zgradi katamaran. Plovilo je že od začetka želel preizkusiti na Soboškem jezeru, ki bi bilo za jadrnico take velikosti, kot jo je načrtoval, premajhno. Prav tako je želel na plovilu zagotoviti več udobja, kot ga omogoča jadrnica. »Želel sem, da bi bilo na čolnu čim več prostora, udobja in da bi imel nosilnost za 12 ljudi ter visoko stabilnost. Bil sem tudi omejen z dolžino čolna na vodni liniji, ki ne sme preseči 4,5 metra, na čolnu pa mora biti čim več prostora. Zato je oblika katamarana odlična izbira,« pojasni svojo odločitev.

Vanesa Jaušovec
Na katamaranu bo Anej opravil še nekaj zaključnih del. Med drugim bodo dodana oblazinjena sedišča za 12 oseb.

Čaka ga še nekaj dela

Katamaran je Sobočan začel sestavljati v domači garaži, izdelal ga je iz aluminijastih cevi, lesa in steklenih vlaken. »Ves potek izdelave sem zasnoval sam, tudi projekta sem se lotil sam, vse dokler nisem naletel na dela in postopke, ki jih nisem bil vešč. Takrat so mi s svojim znanjem pomagali prijatelji,« hvaležno pristavi.

Doslej je bilo v projekt vloženih okoli tri tisoč ur dela, Anej Serec jih je največ nabral med šolskimi počitnicami, kmalu pa bo čas za splavitev. Ta naj bi se zgodila še to poletje ob Expanu. »Katamaran je dokončan v okoli 90 odstotkih. Treba ga je še do konca pobarvati, položiti ladijski pod, oblaziniti sedišča in zmontirati elektroniko,« nam je povedal, ko smo ga obiskali v Gradišču. Njegovo plovilo je bilo namreč v času barvanja prepeljano iz Murske Sobote v delavnico sošolčevega očeta, ki mu pomaga pri zaključnih delih nanašanja barve. Nosilnost katamarana je dve toni, poganjal ga bo elektromotor. Pri izdelavi plovila si je veliko pomagal z internetom, obiskoval pa je tudi navtične sejme, kjer je raziskoval konstrukcije in dobival zamisli.

Vanesa Jaušovec
Katamaran je začel sestavljati v domači garaži, izdelal pa ga je iz aluminijastih cevi, lesa in steklenih vlaken.

Ker je kar hitro spoznal, da bo projekt finančno precejšen zalogaj, se je podjetno lotil iskanja donatorjev. Številni so imeli zanj posluh in tako so mu podjetja, predvsem iz lokalnega okolja, pomagala z materialom ali finančnimi sredstvi. Elektromotor mu je darovalo podjetje Podkrižnik. Vrednost plovila zaradi donacij težko oceni, pravi pa, da je treba na trgu za podobna električna vozila odšteti do 150 tisoč evrov.

»Katamaran je zasnovan podobno kot večji bivalni katamarani, a ima v primerjavi s plovili take velikosti, ki navadno sprejmejo od štiri do pet oseb, več prostora. Na vsaki strani plovila je en plovec, da je bolj stabilen, ni pa snovan za velike hitrosti,« je poudaril bodoči študent. Pričakuje, da bo njegovo plovilo doseglo hitrost okoli pet vozlov.

Iz navtike v letalstvo

Pred dvema letoma je uspešno opravil izpit za voditelja čolna za plovila do dolžine 24 metrov, tako da že nestrpno pričakuje prvo plovbo s svojim katamaranom. Prošenj ljudi, naj jih vzame s seboj na premiero, ne zmanjka, Anej pa pravi, da bodo prvi potniki družinski člani in prijatelji, pozneje pridejo na vrsto preostali. »Ena vožnja gotovo ne bo dovolj,« se zasmeje. »Natančen datum plovbe še ni znan, saj me vedno preseneti kaj, na kar nisem računal,« še doda in izrazi upanje, da bodo plovilo do Soboškega jezera odpeljali čim prej. Nato ga bodo s pridnimi rokami pomagačev prenesli v vodo in zagnali. Ne izključuje niti možnosti, da plovilo kdaj preizkusi na morju. Ne glede na zaljubljenost v navtiko pravi, da se bo pri študiju najverjetneje usmeril na letalstvo. V poklicni karieri se želi ukvarjati s konstruiranjem letal in dronov. Opravlja izpit za ultralahka letala. »Projekt zadnjih štirih let mi je dal veliko znanja, ki ga bom nedvomno lahko uporabil v prihodnosti, ki se je že veselim,« pravi Anej Serec in obljubi, da tudi sedmo silo povabi na dogodek, ko bo prvič sedel za krmilo doma izdelanega katamarana.


Vanesa Jaušovec
V regalu pri krmilu bo tudi manjši kuhinjski predel.

***Freestyle template (3 strani: 20-22) POUDAREK: Pri izdelavi plovila si je veliko pomagal z internetom, obiskoval pa tudi navtične sejme, kjer je raziskoval konstrukcije in dobival ideje. POUDAREK: Anej ne izključuje možnosti, da plovilo kdaj preizkusi na morju. POUDAREK: Katamaran bo poganjal elektromotor, ki ga je Anej Serec kot donacijo dobil od enega od podjetij. Hitrost plovbe bo do pet vozlov. PODPISI: 1: Na katamaranu bo Anej opravil še nekaj zaključnih del. Med drugim bodo dodana oblazinjena sedišča za 12 oseb. 2: Mladi Sobočan ima že dve leti izpit za voditelja čolna za plovila do dolžine 24 metrov ter že nestrpno pričakuje, da bo lahko krmaril svoj katamaran. 3: V regalu pri krmilu bo tudi manjši kuhinjski predel. 4: Katamaran je začel sestavljati v domači garaži, izdelal pa ga je iz aluminijastih cevi, lesa in steklenih vlaken.***