Zanimivosti

Pošiljke iz tretjih držav v vrednosti pod 22 EUR nič več brez davka

Oglasno sporočilo
25. 5. 2021, 10.10
Posodobljeno: 25. 5. 2021, 10.11
Deli članek:

S 1. julijem 2021 v veljavo stopa nova direktiva o DDV in uvoznem postopku, ki spreminja pravila o obračunavanju DDV pri e-trgovanju z blagom iz tretjih držav. O spremembah, ki jih direktiva prinaša za potrošnike, smo govorili z Boštjanom Pernekom, direktorjem Divizije Pisma pri Pošti Slovenije.

S 1. julijem 2021 bo v veljavo stopila direktiva o DDV, ki v poštnem prometu ukinja oprostitev plačila uvoznih dajatev do vrednosti blaga v višini 22 EUR. S kakšnim namenom?

Na račun razcveta spletnega nakupovanja se ocenjuje, da EU letno izgubi 7 milijard EUR javnih prihodkov, ker velja oprostitev plačila DDV za uvoz blaga iz ne-EU držav v vrednosti do 22 EUR. Poleg tega podobna oprostitev ne velja za blago, kupljeno znotraj EU, kar še dodatno poslabša položaj evropskih spletnih trgovcev. Za blago, ki bo v Slovenijo prispelo iz tretjih držav od 1. julija 2021 naprej, bodo torej pričela veljati nova pravila, ki bodo zagotovila, da se bo DDV plačal tam, kjer bodo blago in storitve uživane in to ne glede na vrednost blaga, pri čemer se bo zahtevala izvedba uvoznih carinskih formalnosti za vso v EU uvoženo blago. S tem se bo ponovno vzpostavila poštena konkurenca med evropskimi in neevropskimi spletnimi trgovci.

Pošta Slovenije
Boštjan Pernek, direktor Divizije Pisma pri Pošti Slovenije

Kakšne konkretne spremembe nova direktiva prinaša za potrošnike?

Vsekakor bodo nastali dodatni stroški za naslovnike, ki so naročili pošiljke v vrednosti do 22 EUR, za katere do sedaj ni bilo potrebno plačilo uvoznih dajatev in ni bila potrebna izvedba carinskih postopkov, na drugi strani pa smo na Pošti Slovenije spremenili in posodobili uvozne postopke. V sklopu prenove smo izvedli širitev prostorov za obdelavo prispelih pošiljk, ki bodo podvržene uvoznim postopkom, z vlaganjem v informatizacijo smo omogočili uporabo naprednih rešitev za strojno branje na podlagi umetne inteligence, vzpostavili smo aplikacijo za avtomatizirano določitev tarifnih številk blaga, ki prav tako deluje na podlagi umetne inteligence in prepoznava tudi opise blaga v več jezikih, nadgradili smo aplikacijo za izvajanje carinskih postopkov in aplikacijo za izmenjavo podatkov v mednarodnem poštnem prometu ter posodobili portal za izvedbo carinskih postopkov, ki ga bodo uporabniki lahko preizkusili že konec meseca junija. Hkrati smo zagotovili tudi dodatno kadrovsko podporo, s kombinacijo naštetih aktivnosti pa smo omogočili izvajanje bistveno večjega obsega dela.Zaradi omenjenega smo  uporabnikom zagotovili kar se da ugodne pogoje za izvedbo carinskih postopkov in znižali stroške carinskih postopkov.

Cena izvedbe uvoznega carinskega postopka za pošiljko do 22 EUR bo namreč enaka ceni izvedbe postopka za pošiljke do 150 EUR, če bo uporabnik izbral opcijo neposrednega carinskega zastopanja. Neposredno carinsko zastopanje pomeni, da uporabnik prek spletnega obrazca in sistema Pošte Slovenije za vlaganje enotnih carinskih deklaracij sam dopolni potrebne podatke o blagu, Pošta Slovenije prek svojega informacijskega sistema vloži uvozno deklaracijo, uporabnik pa lahko carinske dajatve ter stroške postopka poravna prek spletnega plačila. Cena takega postopka bo znašala 2,50 EUR z DDV, kar pomeni, da se bodo postopki za uporabnike, ki so že sedaj naročili blago z vrednostjo nad 22 EUR, pocenili.

Zgolj za primer lahko navedem, da trenutno cena izvedbe uvoznega postopka za pošiljke nad 22 EUR do 30 EUR znaša 7 EUR z DDV, za postopek za pošiljko do 150 EUR pa 13 EUR. V obeh navedenih primerih gre seveda za ceno, ki jo Pošta Slovenije zaračuna uporabniku v postopku posrednega carinskega zastopanja in sama nastopa kot deklarant ter sama izpolni carinsko deklaracijo v sodelovanju z uporabnikom. Tudi v primeru, ko gre za posredno carinsko zastopanje se bodo stroški za uporabnika znižali, pri čemer bodo nove cene nižje do 35 %.

V primeru, da se bo uporabnik odločil za neposredno carinsko zastopanje in spletno plačilo, ki predstavlja zanj najugodnejšo rešitev, bodo torej stroški carinskega postopka znašali 2,5 EUR za vse pošiljke do 150 EUR, temu pa morate dodati še DDV, ki se obračuna na vrednost blaga. Torej v primeru pošiljke vrednosti 15 EUR in 22 % DDV bodo skupni stroški za uporabnika znašali 5,8 EUR. Če bi uporabnik prejel pošiljko vrednosti 150 EUR in bi izkoristil možnost neposrednega carinskega zastopanja, bi skupni stroški z upoštevanjem 22 % DDV znašali 35,5 EUR, doslej pa so znašali 46 EUR.

S 1. julijem 2021 se prav tako uvaja nov sistem obračuna DDV-ja imenovan IOSS (Importer One Stop Shop), ki bo omogočal, da se plačilo DDV izvede že v sklopu spletnega plačila blaga na spletni strani trgovca iz držav izven EU. IOSS se lahko uporabi samo v primeru, ko blago v pošiljki ne presega 150 EUR in če ne gre za trošarinske izdelke. Ne glede na to ali bo uporabnik za pošiljko že ob spletnem nakupu poravnal obveznost plačila DDV-ja, bo za pošiljko potrebno opraviti vse carinske postopke.

Se bo zaradi nove direktive čas od oddaje naročila izdelka do njegovega prejema podaljšal v primerjavi z dozdajšnjim?

Čas od prispetja pošiljke v Slovenijo do sprostitve pošiljke v prosti promet bo odvisen predvsem od uporabnika in pošiljatelja. Če nam bo pošiljatelj poslal elektronske podatke o pošiljki in elektronskem naslovu ali mobilni telefonski številki naslovnika bomo lahko naslovnika o ureditvi carinskih formalnosti prek Portala Uvoz obvestili že pred prispetjem pošiljke v Slovenijo. To pomeni, da se bodo lahko carinski postopki izvedli že pred prispetjem pošiljke, kar bo skrajšalo postopek sprostitve pošiljke v prosti promet. Če podatkov od pošiljatelja ne bomo prejeli, bo naslovnik o prispetju pošiljke obveščen po klasični pošti ali ko bo pošiljka prispela na carinsko pošto.

Uporabniku bo torej poslana koda za dostop do Portala Uvoz, kjer bo lahko podatke izpolnil oziroma dopolnil ter tako izvedel postopek neposrednega carinskega zastopanja, izbral bo lahko tudi možnost posrednega carinskega zastopanja, pošiljko bo lahko tudi zavrnil ali pa izbral drugega izvajalca za izvedbo carinskih postopkov. Vse navedeno bo lahko uporabnik storil tudi preko telefonskega klica ali elektronskega sporočila.

Poleg izvedbe carinskih postopkov preko posodobljenega Portala Uvoz bomo uporabnikom omogočili tudi izvedbo spletnega plačila obračunanega DDV-ja ter carinskih dajatev, s čimer bomo dodatno pohitrili postopek vročitve pošiljke.

Na kakšen način bodo kupci izvedli plačilo DDV-ja, na kateri točki? Bo ta strošek vštet v ceno poštnine ali bo šlo za ločeno transakcijo oziroma plačilo?

V primeru uporabe IOSS bodo kupci plačilo DDV izvedli že ob nakupu, bo pa kljub vsemu treba izvesti carinski postopek. Če prodajalec ne bo vključen v sistem IOSS se bodo stroški izvedbe postopka in DDV obračunali skupaj, torej bo potrebno le eno plačilo, pri čemer pa bodo ločeno navedene carinske dajatve in plačilo stroškov izvedbe carinskega postopka.

Bo moral potrošnik prispevek nujno plačati vnaprej ali bo lahko to storil tudi ob povzetju pošiljke?

Plačilo bo lahko potrošnik izvedel prek spleta, če tega ne bo želel, pa tudi ob vročitvi pošiljke.

Še več koristnih informacij in odgovorov na vaša vprašanja poiščite na www.posta.si.