NEPREDVIDLJIVO

Ali se je varno odpraviti na potovanje v času pandemije?

Z.F./ZPS
17. 5. 2021, 20.10
Deli članek:

Na Zvezi potrošnikov Slovenije so preverili, kako turistične agencije potrošnike pred sklenitvijo rezervacij obveščajo o morebitnih ukrepih, sprejetih na ciljnih destinacijah, in ali ponujajo dodatna jamstva za primere, povezane s covidom-19.

Dreamstime
Tudi vi že razmišljate o dopustu v tujini? Kaj morate vedeti?

Razmere zaradi pandemije covida-19 so še vedno zelo negotove in težko je napovedati, kateri ukrepi in omejitve gibanja bodo v bližnji prihodnosti veljali. A nekatere turistične agencije že ponujajo možnost rezervacije novih potovanj. Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so glede na to, da se bliža sezona letnih dopustov, preverili spletne strani agencij in pridobili odgovore na nekaj splošnih, a najpogostejših vprašanj, ki zagotovo zanimajo vsakega, ki se želi zasluženega dopusta.

Potovanje je odpovedano. Kaj zdaj?

Lani so imeli potrošniki zaradi izbruha pandemije veliko težav z odpovedmi potovanj, saj jim organizatorji potovanj večinoma niso vrnili vplačanih sredstev. To je bilo izrazito zlasti v prvih mesecih po razglasitvi epidemije, ko je bilo odpovedi največ, prav tako tudi zaradi strahu in neznank v povezavi z boleznijo. Številnim potrošnikom so bile vsiljene vrednotnice. Konec aprila 2020 je bila sprejeta še interventna zakonodaja, ki je organizatorjem potovanj omogočila vračilo vplačanih zneskov v roku 12 mesecev od razglasitve prenehanja epidemije, namesto v 14 dneh, kot določa Zakon o varstvu potrošnikov. Rok za vračilo vplačil se bliža (potrošniki bi morali sredstva dobiti do 31. maja 2021), zato so se na Zvezi potrošnikov Slovenije odločili, da bodo pozorno spremljali, ali bodo organizatorji potovanj izpolnili svoje obveznosti in potrošnikom vrnili vplačana sredstva.

Naraščajo že nove ponudbe

Ponudba novih potovanj se počasi prebuja. Zagotovo nas zanima, kaj agencije potrošnikom, ki želijo potovati, zagotavljajo v povezavi s covidom-19 in ali so na spletnih straneh agencij na voljo zadostne informacije o morebitnih omejitvah, ki veljajo v kraju potovanja, ter informacije o pravicah potrošnikov, povezanih s pandemijo.

Odgovore na zastavljena vprašanja je podalo Združenje turističnih agencij Slovenije (ZTAS) v imenu članic združenja. Ob posameznih ponudbah na spletnih straneh večinoma ni bilo konkretnih informacij o morebitnih omejitvah na potovalnih destinacijah. Nekatere ponudbe so bile tako številčne, kot da omejitev s covidom-19 v omenjenih državah sploh ni. Potrošniki tako v postopku rezervacije večinoma ne izvedo, kako lahko pandemija in morebitni ukrepi posameznih držav vplivajo na izvedbo potovanja in kakšne pravice imajo, če po sklenitvi pogodbe pride do novih omejitvenih ukrepov ali če potrošnik ne bi mogel potovati zaradi razlogov, povezanih s covidom-19.

Kako je z odpovedjo, v primeru zahtevanih testov

Eno od vprašanj potovalnim agencijam je bilo,ali lahko potrošnik brezplačno odpove potovanje, če je za prihod v namembno destinacijo ali vrnitev v Slovenijo obvezen negativen test, ki v času sklenitve pogodbe o potovanju ni bil pogoj za vstop, in ali agencije organizirajo oziroma plačajo stroške testiranja, v kolikor je to pogoj za vstop v namembno državo ali vrnitev v Slovenijo. Iz prejetih odgovorov izhaja, da pogoj predložitve negativnega izida testa na okužbo z novim koronavirusom (SARS-CoV-2), ki v času sklenitve pogodbe še ni bil določen kot pogoj za vstop v namembno državo, ni razlog, zaradi katerega bi potrošniki lahko odpovedali potovanje. Stroške takšnih testov vedno nosi potrošnik, če ni izrecno navedeno drugače. Dolžnost organizatorja potovanja je le, da potrošnika pravočasno obvesti o vseh pogojih za vstop v državo ali izstop iz nje.

Profimedia
Le z dobro mero informacij si boste privoščili brezskrben dopust.

Odpoved potovanja zaradi omejitev, povezanih s covidom-19

Zanimalo nas je tudi, ali lahko potrošnik potovanje odpove, če je zaradi omejitev, povezanih z epidemijo, program potovanja v namembni državi okrnjen, o čemer v času sklenitve pogodbe ni bil obveščen, ali pa so bile omejitve sprejete šele po sklenitvi pogodbe o potovanju. Če ne gre za bistveno spremembo programa, mora organizator izvesti ustrezno zamenjavo ali v neizvedenem delu potovanja potniku povrniti neizkoriščen del vplačane vsote. Nekatere agencije so pojasnile, da bi lahko potrošnik brezplačno odpovedal potovanje v primeru, ko bi bila izvedba programa potovanja bistveno okrnjena. A prav pri vprašanju, kdaj gre za bistvene spremembe programa potovanja, bi lahko v praksi prihajalo do sporov, zato potrošnikom predlagamo, da se pred rezervacijo dobro pozanimajo o obstoječih omejitvah v namembnem kraju potovanja in kako bi morebitne dodatne omejitve vplivale na izvedbo potovanja oziroma na pravico do odstopa od pogodbe.

Odpoved potovanja ne glede na razlog

Nekatere agencije nudijo tudi možnost brezplačne odpovedi potovanj, ki so rezervirana do konca marca, in ob izključitvi aranžmajev, vezanih na redne linije ali na nizkocenovnike, navedene na spletni strani. Te zagotavljajo, da lahko potrošniki brez stroškov odpovedi, razen administrativnih stroškov, potovanje odpovedo do 15 dni pred odhodom.

Karantena med potovanjem

Turistične agencije potrošniku ne krijejo morebitnih stroškov bivanja v karanteni, če na potovanju zboli ali če je bil v stiku z okuženo osebo. Organizator potovanja v takih primerih nudi informacije, nasvete in pomaga pri poznejši vrnitvi domov. Le na eni agenciji so odgovorili, da potrošniku krijejo stroške vrnitve, če se potrošnik ne more vrniti domov s svojo skupino. Večina agencij pa potniku, ki mora v karanteno, praviloma ne bo vrnila denarja zaradi neizvedenega programa potovanja oziroma mu ne bo omogočila spremembe ali prestavitve potovanja.

Predčasna vrnitev zaradi omejitev, sprejetih po odhodu

Na vprašanje, ali je potrošnik upravičen do predčasne vrnitve in povračila dela kupnine, če se omejitveni ukrepi, ki bistveno okrnijo izvedbo potovanja, sprejmejo šele po odhodu na pot, so odgovorili, da vsak potrošnik pozna razmere, povezane s covidom-19, in se ne more sklicevati na neobveščenost. Organizator potovanja morebitne zaplete rešuje neposredno s potniki, povrne pa stroške za tiste neizkoriščene oziroma neizvedene storitve, ki so bile predhodno plačane kot del programa. Nekatere agencije bi v primeru bistvenih omejitev potovanje predčasno prekinile same ali v dogovoru s celotno skupino potnikov.

Komunicirajte pisno

Na ZPS svarijo, da se morajo potrošniki zavedati, da sklepanje pogodb o potovanju v trenutnih razmerah prinaša določena tveganja. Razmere po državah se spreminjajo, zato lahko po sklenitvi pogodbe pride do novih omejitev ter sprememb vstopnih in izstopnih pogojev v posameznih državah. Če so na voljo, naj potrošniki izbirajo takšne ponudbe, ki jih je mogoče spreminjati oziroma odpovedati. Vse, kar jih skrbi ali zanima, pa naj ponudnike turističnih potovanj in zavarovalnice vprašajo pisno ali po elektronski pošti, saj bodo le na tak način lahko dokazovali morebitne obljube in dogovore. V praksi je namreč vse več primerov, ko potrošniki zaradi pomanjkanja pisne komunikacije težko uveljavljajo svoje pravice.